موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > انتشارات > کنترل سرطان - پیشگیری
کنترل سرطان - پیشگیری

پدیدآورنده: سازمان بهداشت جهانی
ناشر: -

کنترل سرطان - پیشگیری
راهنمای سازمان بهداشت جهانی برای تهیه برنامه‌های مؤثر

مقدمه‌ای بر سری مطالب مربوط به کنترل سرطان
سرطان تا حد زیادی اجتناب‌پذیر است. از بسیاری از سرطان‌ها می‌توان پیشگیری کرد. انواع دیگری از سرطان را می‌توان در مراحل اولیه تشخیص، درمان و معالجه نمود. حتی در موارد مربوط به سرطان پیشرفته هم می‌توان درد بیمار را کاهش داد، پیشرفت بیماری را کند کرد، و به بیماران و خانواده‌های آنها کمک کرد با این بیماری مقابله نمایند.
سرطان یکی از علل عمده مرگ و میر در جهان است. بر طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، 6/7 میلیون نفر در سال 2005 به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست دادند و، اگر اقدامی به عمل نیاید، هشتاد و چهار میلیون نفر بین سال‌های 2005 و 2015 در اثر این بیماری می‌میرند. بیش از 70٪ تمام مرگ و میر ناشی از سرطان به کشور‌های کم‌درآمد یا دارای درآمد متوسط مربوط می‌شود، که در آنها منابع در دسترس برای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان محدود است، یا هیچ منابعی برای انجام این کارها وجود ندارد.  
اما به دلیل فراوانی اطلاعات موجود، تمام کشور‌ها می‌توانند چهار مؤلفه اصلی کنترل سرطان (یعنی، پیشگیری، تشخیص زودرس، تشخیص و درمان، و مراقبت تسکینی) را در سطحی مفید اجرا نمایند، و از این طریق از تعداد زیادی موارد مرگ و میر ناشی از سرطان اجتناب کنند، و همچنین درد و رنج بیماران سرطانی را تسکین دهند.
مجموعه تحت‌عنوان کنترل سرطان: استفاده عملی از اطلاعات، راهنمای سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تهیه برنامه‌های مؤثر یک سری متشکل از شش کتابچه است که در آنها درباره نحوه طرفداری از برنامه‌های مؤثر کنترل سرطان و برنامه‌ریزی و اجرای آنها، مخصوصاً در کشور‌های کم‌درآمد یا دارای درآمد متوسط، راهنمایی‌های عملی در اختیار مدیران برنامه‌ها و سیاست‌گذاران قرار می‌گیرد.





جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء