موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > انتشارات > کنترل سرطان - تشخیص زودرس
کنترل سرطان - تشخیص زودرس

پدیدآورنده: سازمان بهداشت جهانی
ناشر: -

کنترل سرطان - ردیابی زودهنگام
راهنمای سازمان جهانی بهداشت برای تهیه نمودن برنامه‌های مؤثر


مقدمه‌ای بر سری مطالب مربوط به کنترل سرطان
سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری است. بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. سرطان‌های دیگر را می‌توان در مراحل اولیه ردیابی کرد و درمان و معالجه نمود. حتی در مورد سرطان‌های پیشرفته می‌توان درد بیماران را کاهش داد، پیشرفت بیماری را کند نمود، و به بیماران و خانواده‌های آنها کمک کرد با این بیماری مقابله نمایند.
سرطان یکی از علل عمده مرگ و میر در جهان است. بر طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، 7.6 میلیون نفر در سال 2005 در اثر بیماری سرطان جان خود را از دست دادند، و اگر اقدامی صورت نگیرد، در 10 سال آینده (از 2005 تا 2015) 84 میلیون نفر به دلیل مبتلا بودن به سرطان می‌میرند. بیش از 70% از تمام مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهایی با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد، که در این کشور‌ها منابع در دسترس برای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان محدود است یا هیچ منابعی وجود ندارد.  

اما به دلیل وجود گنجینه اطلاعات در دسترس، تمام کشور‌ها می‌توانند، در سطحی مفید،  چهار مؤلفة اساسی کنترل سرطان (پیشگیری، ردیابی زودهنگام، تشخیص و درمان، و مراقبت‌های تسکینی) را اجرا نمایند، و از این طریق از بروز تعداد زیادی از موارد سرطان اجتناب نمایند یا آنها را درمان کنند، و همچنین درد و رنج بیماران سرطانی را تسکین دهند.
نشریات کنترل سرطان با به‌کارگیری اطلاعات موجود، راهنمای سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای تهیه نمودن برنامه‌های مؤثر، یک سری مطالب متشکل از 6 بخش فرعی (مدول) است که در آنها برای مدیران برنامه‌ها یا سیاست‌گذاران دربارة نحوه طرفداری، برنامه‌ریزی، و اجرای برنامه‌های مؤثر کنترل سرطان، مخصوصاً در کشور‌هایی که درآمد کم یا متوسط دارند، راهنمایی‌های عملی ارائه شده است.




جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء