موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > مقالات > سرطان معده
سرطان معده

سرطان معده

سرطان معده چیست؟

وقتی سلول‌هاي قسمتی از بدن شروع به رشد کنترل نشده کند، سرطان ایجاد مي‌شود. سلول‌هاي نرمال به‌صورت طبیعی رشد مي‌کنند و تقسیم مي‌شوند ولی سلول‌هاي سرطانی این‌گونه نیستند. رشد آنها ادامه مي‌یابد و از محدوده توده سلول‌هاي طبیعی، تجاوز مي‌کند. با وجودی که انواع مختلفی سرطان شناسایی شده است ولی تمام آنها در یک ویژگی مشترکند و آن رشد خارج از کنترل سلول‌هایشان است.

انواع مختلف سرطان، به شکل‌هاي متفاوت رفتار مي‌کنند. مثلاً سرطان ریه و سرطان پستان، دو نوع بیماری کاملاً متفاوتند. آنها با سرعت‌هاي مختلف رشد مي‌کنند و به‌صورت متفاوتی به درمان پاسخ مي‌دهند.

به همین دلیل است که افراد مبتلا به سرطان، نیاز به درمان‌هایی دارند که به‌صورت اختصاصی روی بیماریشان اثر کند. گاهی اوقات، سلول‌هاي سرطانی از غده‌ جدا شده و به سایر قسمت‌هاي بدن از طریق گردش خون و سیستم لنفاوی منتشر مي‌شوند. آنها به محل‌هاي جدیدی منتقل شده و در آنجا مستقر مي‌شوند و غده‌های جدیدی تولید مي‌کنند. وقتی این حالت ایجاد شود به آن متاستاز گفته مي‌شود. به سرطانی که به این صورت در بدن پخش شود، سرطان متاستاتیک گفته مي‌شود. حتی اگر سرطان از محل اولیه خود، به یک جای جدید در بدن پخش و انتشار یابد، هنوز با عنوان ارگانی که اولین بار از آنجا شروع شده، نامیده مي‌شود. مثلاً، سرطان پروستاتی که به استخوان‌ها انتشار یافته، همچنان سرطان پروستات نامیده مي‌شود و یا اگر سرطان پستان به ریه انتشار یاید، همچنان، به‌عنوان سرطان پستان شناخته مي‌شود. به بازگشت سرطان، در فردی که به‌نظر مي‌رسد بعد درمان، علائمش کاملاً برطرف شود، عود بیماری گفته مي‌شود.

سرطان معده چیست؟

معده یا شکم؟

در صحبت روزمره و محاوره‌ای، کلمه معده، غالباً به ناحیه‌ای از بدن بین قفسه سینه و لگن اطلاق مي‌شود. به‌عنوان مثال، افراد با درد آپاندیس، روده باریک، روده بزرگ یا کیسه صفرا هم ممکن است ذکر کنند که درد معده دارند. ولی واژه صحیح برای این درد، درد شکم است و پزشک باید بتواند این دردها را از هم افتراق دهد. تفاوت این قسمت‌ها مهم است چون معده، تنها یک عضو از اعضای زیادی است که در شکم قرار دارند و ممکن است، سرطانی شوند. در نتیجه سرطان معده، نباید با سایر سرطان‌هاي اعضای دیگر که مجاور هستند، اشتباه شوند. این سرطان ها، علائم متفاوتی ایجاد مي‌کنند و به روش‌هاي متفاوتی هم درمان مي‌شوند و حتی پیش آگهی مختلفی نسبت به سرطان معده دارند.

معده

لقمه بعد از جویدن و فرو دادن، از طریق مجرایی که مری نامیده مي‌شود به معده مي‌رسد. معده عضوی کیسه مانند است که مواد غذایی را نگهداری و ذخیره کرده و با شيرة معده ترکیب مي‌کند تا مرحله هضم را شروع کند. سرطان، مي‌تواند از هر قسمتی از معده منشاء بگیرد. علائم بالینی، انتخاب‌هاي درمانی و پیش‌آگهی و پیش‌بینی بقا به محلی که سرطان از آن منشاء گرفته بستگی دارد.

خود معده از 5 لایه ساخته شده است. شناختن آنها بسیار مهم است چون با نفوذ سرطان به لایه‌هاي زیرین و عمقي‌‌تر شدن آن، پیش آگهی بیماری فرد، بدتر مي‌شود. این 5 لایه از داخل به خارج به ترتیب به این صورت مي‌باشند:

  1. داخلی‌ترین لایه که به‌عنوان بافت پوششی، یا مخاط شناخته مي‌شود، محل ترشح و تولید اسید معده و شیره‌هاي گوارشی است. اکثر سرطان‌هاي معده از این لایه منشاء مي‌گیرند.
  2. لایه بعدی زیر مخاط است.
  3. سپس، لایه عضلانی زیرین است که حرکت کرده و با حرکتش، محتویات معده را ترکیب و مخلوط مي‌کند.
  4. دو لایه خارجی‌تر، بافت همبندی هستند که نقش بسته‌بندی و دربرگرفتن و احاطه کردن معده را دارند.

رشد سرطان معده

اغلب، سرطان معده از لایه مخاطی منشاء مي‌گیرد و به آهستگی به سایر لایه‌ها انتشار مي‌یابد. سرطان معده، در طی چندین سال، به آهستگی رشد مي‌کند. قبل شروع سرطان معمولاً تغییراتی در مخاط پوشاننده جدار معده، شروع مي‌شوند. این تغییرات اولیه، به‌ندرت علائم بالینی ایجاد و اغلب قابل تشخیص نمي‌باشند.

چگونه سرطان معده منتشر مي‌شود؟

سرطان معده از راه‌هاي مختلف منتشر مي‌شود. مي‌تواند در جدار معده و نیز به داخل اعضای مجاور آن گسترش یابد. همچنین مي‌تواند به غدد لنفاوی مجاورش راه یابد و باعث بزرگی آنها شود. (این بزرگ شدن غدد لنفاوی به‌صورت تجمعات لوبیایی شکل سلول‌هاي ایمنی مشخص مي‌شوند) و از طریق سیستم لنفاوی به کل بدن انتشار مي‌یابند. اگر سرطان به این صورت منتشر شود، نتایج درمانی بدتر مي‌شوند. در اثر پیشرفت سرطان معده، سلول‌هاي سرطانی از طریق گردش خون منتقل مي‌شوند و در اعضایی مثل کبد، ریه و استخوان‌ها، رسوب مي‌کنند.

انواع مختلف سرطان در معده

1. آدنوکارسینوم

این نوع سرطان، شایع‌ترین نوع بوده و اغلب سرطان‌هاي معده از این گروهند. این سرطان از سلول‌هایی که داخلی ترین لایه معده یعنی مخاط را ایجاد مي‌کنند، منشاء مي‌گیرد. واژه سرطان معده، اغلب به این نوع سرطان اطلاق مي‌شود.

2. سایر انواع

لنفوم، غده‌های استرومایی دستگاه گوارش و غده‌های کارسنیوئید، سایر انواع کم‌تر شایع مي‌باشند.


درمان و نتیجه درمانی این سرطان‌ها، نسبت به آدنوکارسنیوم، بسیار متفاوت‌اند و در این قسمت توضیح داده نمي‌شوند.

چه تعدادی از افراد به سرطان معده مبتلا مي‌شوند؟

سرطان معده، بسیار شایع بوده و در گذشته یکی از علل مهم منجر به مرگ در امریکا مي‌شده است. ولی امروزه شیوع آن کاهش یافته علل این کاهش هنوز به درستی شناخته شده نیست. ولی مي‌تواند به دلیل کاهش مصرف غذاهای نمک سود شده یا دودی شده باشد. بعضی پزشکان معتقدند که یک علت مهم آن استفاده از آنتی بیوتیک‌هاي ضد عفونت در بچه‌هاست که باکتری تحت عنوان اچ. پیلوری را از بین مي‌برد. این باکتری، عامل اصلی بیماری است.

عوامل خطرساز و نحوه پیشگیری

چه عواملی منجر به ابتلا به سرطان معده مي‌شوند؟

عامل خطر، هر عاملی است که احتمال ابتلای فرد را به بیماری از جمله سرطان، افزایش مي‌دهد.

انواع مختلف سرطان، عوامل خطرساز متفاوتی دارند. بعضی از آنها مثل سیگار، قابل کنترلند. ولی بعضی دیگر مثل سن بیمار و یا سابقه خانوادگی غیرقابل تغییرند. ولی عوامل خطرساز، همه چیز را به ما توضیح نمي‌دهند. داشتن یک عامل یک چند عامل خطرساز، حتماً به این معنا نیست که شما به بیماری مبتلا مي‌شوید. بسیاری از افرادی که بیمار مي‌شوند، ممکن است هیچ عامل خطری نداشته باشند.

عوامل خطرساز

دانشمندان، بعضی از عوامل خطرسازی که فرد را مستعد پیشرفت به سمت سرطان معده مي‌کنند را پیدا کرده‌اند. بعضی از این عوامل قابل کنترلند و بعضی دیگر اینگونه نیستند.

عفونت باکتریایی

عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری، مهمترین علت سرطان معده است. عفونت طولانی‌مدت به‌وسيله اين باكتري، ممکن است به التهاب و تغییرات پیش سرطانی در لایه پوشاننده معده منجر شود. این باكتري همچنین با بعضی از انواع لنفوم معده مرتبط است. ولی اکثر افرادی که حامل این باكتري در معده خود هستند، هیچ‌گاه در طول عمرشان به بیماری مبتلا نمي‌شوند.

جنسیت

این سرطان در مردان نسبت به زنان بسیار شایع‌تر است.

سن

افزایش شدیدی در ابتلا به سرطان معده بعد 50 سالگی وجود دارد. اکثر افراد در زمان تشخیص، در اواخر دهه ششم زندگی و یا حتی مسن‌تر مي‌باشند.

نژاد

این بیماری بیش‌تر در آسیایی‌ها شایع است.

محیط و محل زندگی

این بیماری بیش‌تر در ژاپن، چین، اروپای شرقی و جنوبی و امریکای جنوبی و مرکزی شایع است و در مقابل در آفریقای شمالی و غربی، آسیای جنوبی و آمریکای شمالی کم‌تر شایع است.

رژیم غذایی

احتمال سرطان معده با مصرف مواد غذایی سرشار از مواد دودی شده، گوشت و ماهی دودی و سبزیجات کنسرو شده افزایش مي‌یابد. از طرف دیگر، مصرف تمام رده‌هاي غلات و میوه و سبزیجات تازه که حاوی ویتامین A و C مي‌باشند، احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش مي‌دهند.

کشیدن سیگار

كشيدن سيگار يكي از عوامل خطرزا براي سلامت انسان است.

چاقی

افزایش وزن زیاد، یک عامل خطرساز احتمالی برای سرطان‌هاي قسمت فوقانی معده است. ولی ارتباط بین آنها هنوز ناشناخته است.

عمل جراحی قبلی روی معده

سرطان معده، در افرادی که قبلاً قسمتی از معده‌شان را برای درمان یک بیماری مثل زخم معده برداشته اند، شایع‌تر است.

کم خونی بدخیم

در این بیماری، سلول‌هاي پوششی بافت معده، مقدار کافی از پروتئینی که باعث جذب ویتامین B12 مواد غذایی مي‌شود را تولید نمي‌کنند و منجر به کوتاه شدن طول عمر گلبول‌هاي قرمز خون مي‌شود. (ویتامین B12 و اسیدفولیک برای ساختن گلبول‌هاي قرمز لازمند) در بیماران با این بیماری، احتمال ابتلا به سرطان معده افزایش مي‌یابد.

بیماری منتریه

یک بیماری نادر است که به‌صورت درگیری لایه پوشاننده جدار معده خود را نشان مي‌دهد و با افزایش احتمال ابتلا به سرطان معده همراه است.

گروه خونی A

به دلایل ناشناخته، افراد با گروه خونی A، احتمال بالاتری برای ابتلا به سرطان معده خواهند داشت.

سابقه خانوادگی

افراد با چندین خویشاوند درجه یک مبتلا، احتمال بیش‌تری برای ابتلا دارند. همچنین، در بعضی خانواده‌ها، یک سری تغییرات ژنی و جهش، شایع‌تر است.

و این تغییرات علاوه بر ارتباط با سرطان معده با سرطان‌هاي مقعد و روده هم بسیار مرتبطند.

بعضی از انواع پولیب معده

پولیپ، توده‌هاي سلولی کوچک و قارچی شکلی هستند که با سلول‌هاي پوششی معده، پوشیده مي‌شوند. اکثر آنها، احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش نمي‌دهند. ولی یک نوع به نام پولیپ یا آدنوم آدنوماتوز گاهی اوقات به داخل معده و بافت سرطانی رشد مي‌کنند.

ویروس اپشتاین بار

این ویروس باعث بیماری مونونوکلئوز عفونی مي‌شود. این بیماری در سرطان معده بعضی از بیماران یافت مي‌شود.

بعضی مشاغل خاص

کارگران معادن زغال سنگ، فلزکاری و جوشکاری، احتمال بالاتری برای ابتلا به سرطان معده دارند. با وجودی که عوامل خطرساز بسیار متفاوتی برای سرطان معده، شناسایی شده است ولی هنوز کاملاً مشخص نیست که چگونه این عوامل باعث سرطانی شدن سلول‌هاي معده مي‌شوند. دانشمندان سعی مي‌کنند که متوجه شوند چرا و به چه علتی تغییرات مشخص در بافت پوششی معده ایجاد مي‌شود و نیز چه قسمتی از باکتری هلیکوباکترپیلوری، در ایجاد سرطان معده نقش دارد. آنها همچنین به دنبال یافتن چگونگی تغییرات ژنی هستند که باعث مي‌شوند سلول‌هاي طبیعی معده دچار تغییر شوند و سرطان ایجاد کنند. اغلب تغییرات ژنی مرتبط با سرطان معده اکتسابی است و بعد تولد ایجاد مي‌شوند. تعداد بسیار کمي ‌ارثی هستند.

آیا سرطان معده قابل پیشگیری است؟

با وجودی که علت قطعی سرطان معده ناشناخته است، هنوز مي‌توان از خیلی از موارد آن پیشگیری کرد.

افزایش استفاده از یخچال و فریزر برای ذخیره مواد غذایی به‌جای نمک سود کردن و دودی کردن و تغییر در رژیم غذایی به کاهش میزان سرطان معده بسیار کمک مي‌کند.

ادامه دادن یک رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات تازه مي‌تواند احتمال سرطان معده را کاهش دهد. مرکبات (پرتقال، لیمو و گریپ فروت) مي‌توانند کمک‌کننده باشند. توصیه مي‌شود که روزانه حداقل 5 واحد میوه و سبزیجات به همراه غلات و موادی مثل نان، ماکارونی، برنج و لوبیا مصرف شود. مصرف مواد غذایی فرآوری شده یا گوشت قرمز باید محدود شود.

ویتامین و مواد معدنی

مطالعاتی که برروی تأثیر استفاده از ویتامین و مواد معدنی برای کاهش احتمال سرطان معده انجام شده‌اند، نتایج متفاوتی داشتند ترکیب چندین ویتامین (E,C,A و سلنیوم) مي‌توانند ریسک سرطان معده را در افرادی که رژیم غذایی خیلی مناسبی ندارند، کاهش دهد ولی در بیش‌تر مطالعاتی که روی افراد با رژیم غذایی سالم انجام شده، خیلی تفاوتی مشاهده نشده .مطالعات بیش‌تری در این زمینه مورد نیاز است.

کنترل وزن

چاقی مي‌تواند ریسک ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند. توصیه مي‌شود که وزن مناسب در طی زندگی همراه با تعادل بین میزان کالری دریافتی و فعالیت فیزیکی، حفظ شود.

علاوه بر اثرات مفید کاهش وزن روی احتمال ابتلا به سرطان معده، روی میزان ابتلا به سایر سرطان‌ها و مشکلات سلامتی که منجر به چاقی مي‌شوند هم اثر دارد.

دوری از سیگار

سیگار مي‌تواند احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. اگر سیگار نمي‌کشید، اصلاً مصرف نکنید.

اگر قبلاً مصرف مي‌کردید، سعی کنید آن را ترک کنید.

عفونت با هلیکوباکترپیلوری

هنوز مشخص نیست که آیا افراد با عفونت مزمن هلیکوباکترپیلوری باید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان معده همگی درمان شوند یا خیر. در یک مطالعه، پزشکان به افراد مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری آنتی‌بیوتیک تجویز مي‌کنند و میزان ابتلا به سرطان معده را کاهش مي‌دهند. البته مطالعات بیش‌تری برای این موضوع مورد نیاز است. اگر شما یا پزشکتان فکر مي‌کنید که مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری هستید، مي‌توانید تحت آزمایش قرار گیرید. بهترین روش، آزمايش خون از نظر آنتی‌بادی ضد هلیکوباکترپیلوری است.

استفاده از آسپرین

استفاده از آسپرین یا سایر داروهای مشابه مي‌تواند احتمال سرطان معده و روده بزرگ را کاهش دهد.

ولی این داروها مي‌توانند خونریزی داخلی شدید و سایر مشکلات را در بعضی از افراد ایجاد کنند.

بیش‌تر پزشکان تصور مي‌کنند که کاهش ریسک سرطان یک مزیت اضافه در افرادی است که این داروها را برای علل دیگر از جمله آرتروز مصرف مي‌کنند. ولی به هر حال مصرف این داروها به تنهایی و برای کاهش ریسک سرطان درست نیست.

تشخیص و شناسایی زودرس و مرحله‌بندی سرطان

چگونه سرطان معده شناسایی مي‌شود؟

غربالگری، به معنی گشتن به دنبال بیماری مثل سرطان، در افراد بی‌علامت است. به دلیل اینکه این بیماری خیلی شایع نیست، غربالگری عمومي‌ هنوز مفید نیست و افراد پرخطر، باید در مورد فواید غربالگری با پزشکشان مشورت کنند. افرادی که سرطان معده دارند، به‌ندرت در مراحل اولیه بیماریشان علامتی دارد. این هم یکی از دلایلی است که سرطان معده به سختی در مراحل اولیه تشخیص داده مي‌شود نشانه‌ها و علائم بالینی این سرطان شامل:

  • کاهش وزن بی دلیل و ناخواسته
  • بی‌اشتهایی
  • درد شکم در محل معده
  • احساس پری و سیری زودرس درست زیر قفسه سینه بعد خوردن مقدار بسیار کم غذا
  • سوزش سردل، سوء هاضمه یا علائم مثل زخم معده
  • تهوع
  • استفراغ همراه یا بدون خون
  • تورم و یا تجمع مایع در بدن

مسلماً بسیاری از این علائم توسط مشکلات دیگری به‌جز سرطان ایجاد مي‌شوند. اگر علائم فوق را داشتید که پایدار بود و از بین نمي‌رفت به پزشکتان اطلاع دهید.

اگر پزشکتان شک کند که شما مبتلا به سرطان هستید چه باید کرد؟

اگر به هر دلیلی، پزشکتان به سرطان معده شک کرد، در مورد عوامل خطرساز و علائم بالینی و نیز یک معاینه فیزیکی کامل سؤال مي‌کند. باید شکمتان توسط پزشک معاینه شود تا هر نوع تغییری تشخیص داده شود.

ممکن است نیاز داشته باشید تعدادی آزمايش تشخیصی انجام دهید.

آزمايش‌هاي تشخیصی سرطان معده

آندوسکوپی قسمت فوقانی دستگاه گوارش

در این روش، بعد دادن دارو به فرد و ایجاد خواب‌آلودگی، یک لوله نازک، انعطاف‌پذیر و سبک به نام آندوسکوپ، از راه حلق به پایین هدایت مي‌شود. از راه این لوله، پزشک مي‌تواند مخاط مری، معده و قسمت اول روده باریک را ببیند. اگر هر حالت غیرطبیعی وجود داشته باشد، از این قسمت‌ها بیوپسی و نمونه تهیه مي‌شود. این نمونه‌ها زیر میکروسکوپ مشاهده مي‌شوند تا هر نوع تغییر و سرطان در صورت وجود تشخیص داده شود و اگر چنین حالتی ثابت شود، نوع سرطان هم باید مشخص شود.

عكس قسمت فوقانی دستگاه گوارش و معده و روده

افرادی که باید این آزمايش را انجام دهند، لازم است مایع حاوی باریم بخورند. باریم لایه پوشاننده مری، معده و قسمت اول روده باریک را پر مي‌کند و مي‌پوشاند. سپس اشعه X داده مي‌شود. گاهی اوقات بعد بلع باریم هم یک لوله کوچک به داخل معده حرکت داده مي‌شود و هوا نیز به داخل آن پمپ مي‌شود. این کار باعث نازک شدن لایه باریم شده و حتی نواحی بسیار کوچک تغییر هم کاملاً مشخص مي‌شوند.

اولتراسونوگرافی به روش آندوسکوپی

در اولتراسونوگرافی از امواج صوتی برای تهیه تصاویر اعضای داخلی استفاده مي‌شود. اکثر افراد در مورد سونوگرافی مطالبی مي‌دانند، چون در حین بارداری برای تهیه تصاویری از جنین استفاده مي‌شود. سونوگرافی همچنین با استفاده از یک ابزاری که از راه حلق داخل معده هدایت مي‌شود، انجام مي‌گیرد. این روش مي‌تواند نشان دهد که سرطان تا چه حد به داخل معده گسترش یافته و یا به داخل بافت‌هاي اطراف و غدد لنفاوی مجاورتهاجم داشته.

CT اسکن

در این روش با استفاده از یک دستگاه مخصوص تولید امواج X، تصاویر مختلف از زوایای متفاوت تهیه مي‌شوند. سپس با استفاده از یک کامپیوتر، این تصاویر به‌صورت برش‌هایی از عکس از قسمت‌هاي مختلف که مورد استفاده قرار مي‌گیرند، تبدیل مي‌شوند. اسکن مي‌تواند محل غده‌ و میزان و محل‌هاي انتشار آن را نشان دهد. این اسکن همچنین به‌عنوان هدایت سوزن بیوپسی به داخل محل احتمالی سرطان استفاده مي‌شود. این نمونه‌هاي بیوپسی تهیه شده، سپس برای بررسی آزمایشگاهی فرستاده مي‌شوند. زمان انجام سی.تی.اسکن، بیش‌تر از گرافی‌هاي ساده اشعه X بوده و برای تهیه آنها لازم است که در حین گرفتن تصویر به‌صورت افقی روی تخت دراز بکشید. ممکن است حتی از طریق یک آنژیوکت و راه وریدی، ماده حاجب تزریق شود. این تزریق مي‌تواند ایجاد گرگرفتگی (قرمزی و احساس گرما) کند. بعضی از افراد به این ماده حاجب حساسیت دارند و بعد آن دچار کهیر مي‌شوند. و یا حتی به‌ندرت، واکنش‌هایی مثل اختلال و مشکلات تنفسی و افت فشار خون محتملند. اگر قبلاً هر نوع حساسیتی به ماده حاجب یا اشعه X داشتید به پزشکتان اطلاع دهید.

یک نوع جدیدتری از سی.تی.اسکن، به نام CT اسکن اسپرال یا هلیکال، هم در مواردی استفاده مي‌شود. در این نوع اسکن، از دستگاه سریع‌تری استفاده شده و تصاویر واضح‌تری هم ارائه میدهد.

MRI

مشابه سی.تی.اسکن، MRI هم تصاویر مقطعی از بدن ایجاد مي‌کند. ولی برخلاف سی.تی.اسکن، در MRI از امواج رادیویی به‌جای اشعه X استفاده مي‌شود. MRI نسبت به سی.تی.اسکن مدت زمان بیش‌تری و حتی تا یک ساعت طول مي‌کشد.

عیب این روش این است که احتمال عود سرطان بیش‌تر مي‌شود.

شیمي‌درمانی

این روش به معنی استفاده از دارو برای کشتن سلول‌هاي سرطانی است. اغلب این داروها از راه وریدی و یا قرص‌هاي خوراکی تجویز مي‌شوند. وقتی دارو وارد گردش خون مي‌شود، در بدن انتشار مي‌یابد. شیمي‌درمانی برای درمان سرطانی که در بدن پخش شده است به‌کار مي‌رود.

شیمي‌درمانی، روش درمانی اصلی سرطان معده انتشار یافته به اعضای دوردست است. این روش به تسکین علائم بالینی در بعضی بیماران مخصوصا علائم مربوط به انتشار و متاستاز به سایر قسمت‌هاي بدن، کمک مي‌کند. همچنین به بسیاری از بیماران کمک مي‌کند تا بیش‌تر زنده بمانند.

این روش به‌عنوان یک درمان اضافی قبل و بعد جراحی به‌کار مي‌رود. شواهدی موجود است که شیمي‌درمانی و رادیوتراپی مي‌توانند احتمال عود و بازگشت سرطان را کاهش دهند و به افراد مبتلا به نوع پیشرفته سرطان کمک کنند بیش‌تر زنده بمانند.

عوارض جانبی شیمي‌درمانی

همزمان با از بین بردن سلول‌هاي سرطانی، این داروها مي‌توانند به سلول‌هاي طبیعی بدن هم آسیب وارد کنند. و منجر به عوارض جانبی شوند. این عوارض جانبی به نوع داروی مصرفی، دوز و مقدار تجویز شده و طول مدت درمان با دارو، بستگی دارند. بعضی از شایع ترین عوارض جانبی کوتاه اثر ذکر شده است.

  • خستگی (احساس ضعف و خستگی حتی بعد استراحت)
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • کاهش اشتها
  • ریزش مو (بعد خاتمه درمان مجدداً رشد صورت مي‌گیرد (برگشت‌پذیر)
  • احتمال بالای عفونت (در اثر کاهش تعداد گلبول‌هاي سفید ایجاد مي‌شود)
  • کبودی و خونریزی بعد برش یا ضربه خفیف (در اثر کاهش تعداد پلاکت‌هاي خونی ایجاد مي‌شود)
  • تنگی نفس (در اثر کاهش تعداد گلبول‌هاي قرمز خون ایجاد مي‌شود)

اکثر این عوارض جانبی بعد پایان درمان برطرف مي‌شود. اگر با عوارض جانبی درمان مشکل دارید، به پزشکتان حتماً اطلاع دهید تا به شما کمک کنند.

رادیوتراپی

این روش به معنی استفاده از امواج پرانرژی مثل اشعه X برای کشتن یا کوچک کردن سلول‌هاي سرطانی است. اشعه از یک دستگاه از خارج بدن با عنوان رادیودرمانی خارجی برای درمان سرطان معده، داده مي‌شود. بعد جراحی، رادیوتراپی برای از بین بردن نواحی بسیار کوچک سرطان که در حین جراحی به‌خوبی دیده نشده و قابل برداشت نبوده، به‌کار مي‌رود. بعضی مطالعات نشان‌دهنده این موضوع هستند که رادیوتراپی به‌ویژه اگر در ترکیب با شیمي‌درمانی انجام شود، مي‌تواند عود سرطان را به تأخیر اندازد و یا از آن پیشگیری کند و کمک کند تا طول عمر افراد بیش‌تر شود. رادیوتراپی علائم بالینی سرطان پیشرفته مثل درد، خونریزی و اختلالات بلعی را کاهش مي‌دهد.

عوارض جانبی رادیوتراپی

بعضی عوارض جانبی رادیوتراپی برای سرطان معده شامل:

  • مشکلات پوستی در محل درمان
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • خستگی (احساس ضعف و خستگی شدید حتی بعد از استراحت کردن)

این عوارض اغلب با گذشت زمان و بعد اتمام درمان از بین مي‌روند. رادیوتراپی مي‌تواند عوارض جانبی شیمي‌درمانی را تشدید کند. با پزشکتان در مورد این عوارض جانبی و راه‌هایی برای مقابله با آنها، مشورت کنید.

میزان بقا در سرطان معده

میزان بقای 5 ساله، درصدی از بیماران است که حداقل 5 سال بعد تشخیص سرطان، زنده‌اند.

میزان این درصد در امریکا حدود 28% است و یک دلیل این موضوع این است که اکثر سرطان‌ها در مراحل پیشرفته شناسایی مي‌شوند. میزان بقای ناشی از سرطان در صورتی‌که در قسمت‌هاي تحتانی معده باشد بسیار بهتر از قسمت‌هاي فوقانی است.

هر فردی با فرد دیگر متفاوت است

با وجود پیش‌آگهی‌هاي متفاوت و کلی بیمار، باید دانست که شرایط هر فردی کاملاً منحصر به فرد است و نمي‌توان پیش‌بینی کرد که در شرایط هر فرد چه اتفاقی مي‌افتد. در مورد شانس زنده ماندن و مدت آن با پزشکتان مشورت کنید تا به شما پاسخ صحیح دهند.

کارآزمایی بالینی

ممکن است از زمانی که متوجه شده‌اید که مبتلا به سرطان هستید، تصمیمات زیادی گرفته باشید. یکی از مهمترین این تصمیمات، فکر در مورد انتخاب بهترین روش درمان است. ممکن است در مورد کارآزمایی بالینی متناسب با درمانتان مطالبی شنیده باشید. این مطالعات، مطالعات تحقیقاتی کنترل‌شده‌ای هستند که روی بیمارانی که برای این نوع روش درمانی داوطلب مي‌شوند صورت مي‌گیرد. این بررسی‌ها برای به‌دست آوردن یک روش درمانی یا جراحی مطمئن صورت مي‌گیرند. اگر تمایل به شرکت در یک کارآزمایی بالینی دارید باید از پزشکتان در مورد اینکه بیمارستانتان چنین شرایطی را امکان‌پذیر مي‌کند یا خیر سؤال کنید.

درمان‌هاي جایگزین و جبرانی

وقتی مبتلا به سرطان هستید، به دنبال یافتن راه‌هایی برای درمان سرطان و تسکین علائم بالینی که پزشکتان به آنها اشاره نکرده است، مي‌باشید. تمام نزدیکان، دوستان، اعضای خانواده راه‌هاي جدیدی به شما پیشنهاد مي‌کنند. این روش‌ها شامل مصرف ویتامین، ترکیبات گیاهی، رژیم‌هاي غذایی مخصوص و یا روش‌هایی مثل طب سوزنی یا ماساژ و... مي‌باشند. در واقع درمان جایگزین و یا جبرانی کدامند؟

استفاده از این کلمات گیج‌کننده‌اند. چون تمام افراد به یک صورت از این اصطلاحات استفاده نمي‌کنند.

از واژه جبرانی برای درمان‌هایی که همزمان و همراه با روش درمانی عادی و طبیعی به‌کار مي‌روند استفاده مي‌شود. درمان جایگزین، درمانی است که به‌جای درمان پزشکی به‌کار مي‌رود.

درمان جبرانی

اکثر این روش‌ها به‌عنوان درمان سرطان به کار نمي‌روند. آنها اغلب برای بهتر شدن حال عمومي‌استفاده مي‌شوند. بعضی از مثال‌ها برای روش‌هاي همراه درمان طبیعی، داروهای کاهنده استرس، طب سوزنی برای تسکین درد و یا چای نعناع برای کاهش تهوع مي‌باشند.

بعضی از این روش‌ها مفید شناخته شده‌اند، در صورتی که بسیاری دیگر مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

بعضی از آنها ثابت نشده که مفیدند و بعضی دیگر حتی مضرند.

درمان جایگزین

این نوع درمان را مي‌توان به‌عنوان روش درمانی سرطان پیشنهاد کرد. این روش‌هاي درمانی در کارآزمایی بالینی هنوز به‌عنوان روش ایمن و مؤثر شناسایی نشده‌اند. بعضی از این روش‌ها ممکن است مضر باشند و یا عوارض جانبی تهدیدکننده حیات داشته باشند. ولی بزرگترین خطر در بیش‌تر موارد، از بین رفتن شانس استفاده از روش‌هاي درمانی استاندارد است. تأخیر یا قطع درمان‌هاي طبی مي‌تواند به سرطان فرصت رشد دهد و میزان تأثیر درمان را کاهش دهد.

اطلاعات بیش‌تر

فهمیدن اینکه چرا افراد مبتلا به سرطان در مورد روش‌هاي جایگزین فکر مي‌کنند آسان است. مي‌خواهید تا حد توانتان با بیماری مقابله کنید و این نظر که درمان هیچ عارضه جانبی نداشته باشد واقعاً عالی است.

گاهی اوقات تحمل درمان‌هاي طبی مثل شیمي‌درمانی مشکل هستند و یا دیگر روی بیمار مؤثر نیستند. واقعیت این است که هیچ کدام از روش‌هاي درمانی جایگزین هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند و مشخص نشده که روی درمان سرطان مؤثرند یا خیر. وقتی در مورد انتخاب‌هایتان فکر مي‌کنید، 3 مرحله مهم وجود دارد:

به خط قرمزها دقت شود.

1. آیا این روش مي‌تواند تمام و یا اکثر سرطان‌ها را درمان کند؟

2. آیا روش درمانی شما مثل یک راز است که نیازمند این است که به کشورهای دیگر سفر کنید یا به متخصصان دیگر مراجعه کنید.

حق انتخاب با خودتان است:

تصمیم در مورد درمان و مدیریت بیماری همیشه با خودتان است. اگر مي‌خواهید که از روش درمانی غیراستاندارد استفاده کنید، تا حد امکان در مورد این روش یاد بگیرید و با پزشکتان مشورت کنید.

با کسب اطلاعات مناسب و مراقبت‌هاي تیم پزشکیتان، مي‌توانید ب‌ خوبی از این روش‌ها بهره‌مند شوید و از راه‌هاي زیان‌آور دوری کنید.

سؤالاتی که مي‌توانم از پزشکم بپرسم؟

همزمان با تطابق با سرطان و درمان‌هاي آن، به یک مشورت صادقانه و آزاد با پزشکتان نیاز خواهید داشت. باید احساس راحتی کنید که هر سؤالی که دوست دارید از پزشکتان بپرسید.

تعدادی از سؤالاتی که ممکن است بپرسید در زیر آورده شده است:

  • لطفاً نوع دقیق سرطان معده مرا را برایم بنویسید.
  • آیا سرطانم از محل اولیه خود انتشار یافته است؟
  • محل دقیق سرطان معده من در کدام قسمت معده است؟
  • مرحله سرطانم کدام است؟ و برای شرایط و بیماری من، معنی این مرحله چیست؟
  • انتخاب‌هاي درمانیم کدامند؟
  • پیشنهاد درمانی شما چیست؟ چرا؟
  • مدت زمان درمان چقدر است؟ این درمان شامل چه روش‌هایی است؟ و درمان در چه محلی باید صورت گیرد؟
  • هدف این روش درمانی چیست؟
  • عوارض جانبی و خطرات این روش کدامند؟
  • آیا برای درمانم، کارآزمایی‌هاي بالینی خاصی وجود دارند که بتوانم در آنها شرکت کنم؟
  • تأثیر درمان بر زندگی روزمره من کدام است؟
  • اگر قرار است که تحت جراحی قرار بگیرم، تجربه شما در درمان سرطان معده و جراحی‌ها کدامند؟
  • تجربه بیمارستان چگونه خواهد بود؟
  • میزان بقای من متناسب با وضعیتم چقدر است؟
  • میزان عود و بازگشت سرطان بعد درمان چقدر است؟
  • چگونه برای شروع درمان آماده شوم؟
  • بعد درمان، چه نوع درمان نظارتی و چک آپ باید دریافت کنم؟

بعد درمان

حرکت بعد درمان

تکمیل درمان مي‌تواند هیجان‌انگیز و استرس آور باشد. باید با آرامي‌درمان را تمام کنید. با وجودی که نگرانی از عود و بازگشت بیماری وجود دارد و سخت است. این نگرانی از بازگشت در بین افراد مبتلا، بسیار شایع است مدت زمانی طول مي‌کشد که از بهبودی خود مطمئن شوید و ترس و نگرانی از بازگشت تسکین یابد.

پیگیری، مراقبت از بیماری

بعد اتمام درمان، داشتن تمام جلسات پي‌جويي الزامي‌است. در طی این جلسات، پزشکتان در مورد علائم بالینی بیماری، معاینات پزشکی و درخواست آزمايش‌هاي آزمایشگاهی یا تصویربرداری مثل سی.تی.اسکن یا عكس با اشعه x از شما سؤال مي‌کند پي‌جويي برای بررسی عود و بازگشت یا انتشار سرطان در بدن صورت مي‌گیرد. همچنین عوارض جانبی درمان‌هاي خاص هم مورد مطالعه قرار مي‌گیرند. این زمان، بسیار مناسب است که سؤالاتی که دارید از تیم مراقبتی و پزشکی خود بپرسید و در مورد مشکلاتتان صحبت کنید.

اکثر پزشکان مي‌خواهند که شما را هر 4 تا 6 ماه برای 3 سال اول تشخیص و سپس سالانه ویزیت کنند. آزمايش‌هاي آزمایشگاهی و اسکن در هر نوبت ویزیت لازم نیستند ولی به این معنی است که عادات غذایی شما باید تغییر کند. احتمالاً قادر نخواهید بود که مقادیر زیاد غذا در یک وعده مصرف کنید. تیم پزشکی به شما توصیه مي‌کند که با یک مشاور تغذیه مشورت کنید تا برنامه شما را تعدیل کند.

افرادی که تحت جراحی قرار گرفته اند، به‌ویژه اگر قسمت فوقانی معده برداشته شده، نیاز دارند که سطح خونی ویتامین‌هایشان به‌طور مرتب چک شود و ممکن است نیاز به دریافت مکمل‌هاي ویتامینی شامل تزریق ویتامین B12 داشته باشند (ویتامین B12 به‌صورت خوراکی موجود نیست) تقریباً تمام درمان‌هاي سرطان عوارض جانبی خود را دارند. بعضی از این عوارض هفته‌ها تا ماه‌ها طول مي‌کشد ولی بعضی دیگر پایدارند. در صورت داشتن هر علامت و یا عارضه جانبی که شما را نگران و ناراحت مي‌کند براي مراجعه به تیم پزشکیتان درنگ نکنید.

ویزیت توسط یک پزشک جدید

]گاهی اوقات بعد تشخیص سرطان و درمان آن، شما مي‌فهمید که دوست دارید یک پزشک جدید را ملاقات کنید بسیار مهم است که به پزشک جدیدتان، اطلاعات دقیق و جزئی از تشخیص و درمان بیماریتان ارائه دهید.

حتماً اطلاعات زیر و یک نسخه فتوکپی از آنها را داشته باشید.

  • فتوکپی از گزارش پاتولوژی از نمونه بیوپسی و یا جراحی خود
  • در صورت داشتن جراحی، یک کپی از گزارش عمل جراحی
  • در صورت بستری در بیمارستان، خلاصه پرونده‌اي که هر پزشک زمان ترخیص به بیمار ارائه مي‌دهد.
  • در صورتی که تحت رادیوتراپی قرار گرفته‌اید، خلاصه‌ای از نوع، دوز و مقدار اشعه، محل دریافت درمان و زمان آن را همراه داشته باشید.
  • اگر تحت شیمي‌درمانی قرار گرفته‌اید، لیستی از داروها، دوز و مقدار آنها و زمان مصرف آنها را همراه بیاورید.

تغییر در شیوه زندگی در حین و بعد درمان

ابتلا به سرطان و درگیر آن بودن، مقدار زیادی از وقت و انرژی شما را مي‌گیرد. ولی این زمان مي‌تواند فرصتی برای بازنگری به زندگی خود به روش‌هاي جدید باشد. ممکن است به این فکر باشید که چگونه در طول زمان سلامت خود را بهبود بخشید. بعضی از افراد این مرحله را در حین درمان سرطان خود شروع مي‌کنند.

تصمیم‌گیری‌هاي سالم‌تر

قبل از فهمیدن اینکه سرطان دارید، در مورد شیوه زندگی خود فکر کنید. آیا کارهایی بوده که انجام داده‌اید و باعث شده که به سلامت شما ضرر وارد کند؟ ممکن است بیش از حد عادی غذا مي‌خوردید، سیگار مي‌کشیدید و یا به مقدار کافی ورزش نمي‌کردید. از نظر احساسی ممکن است که احساسات خود را بروز نمي‌دادید و یا ممکن است که به شرایط استرس‌زا اجازه مي‌دادید که بیش از حد ادامه داشته باشند. اکنون زمان مقصر دانستن و متهم کردن خود و داشتن عذاب وجدان نیست.

امروز مي‌توانید تغییراتی در زندگی ایجاد کنید که تأثیر مثبت آن بر کل زندگیتان باقی بماند. و با این کار نه تنها احساس بهتری خواهید داشت، بلکه سالم‌تر هم خواهید بود. چه زمانی بهتر از اکنون، مي‌توانید از مزایای انگیزه‌دار شدن در نتیجه ابتلا به سرطان استفاده کنید. مي‌توانید با کار کردن روی مواردی که بیش‌ترین نگرانی را در مورد آنها دارید و برایتان سخت‌تر است شروع کنید.

تغذیه و رژیم غذایی

داشتن تغذیه مناسب برای هر فردی بحث‌برانگیز است. این موضوع در طی و بعد درمان سرطان معده، سخت‌تر هم مي‌شود. به‌عنوان مثال، درمان، اغلب درک مزه‌ها را مختل مي‌کند.

تهوع، از دست دادن اشتها و کاهش وزن ناخواسته از جمله مشکلات دیگر مي‌باشند. همچنین بعضی افراد در این زمان بدون اینکه غذایی اضافه مصرف کنند، چاق مي‌شوند. این حالت ترسناک است اگر دچار کاهش وزن شده‌اید و یا مشکلات چاقی در حین درمان دارید، به‌خاطر داشته باشید که اکثر این مشکلات با گذشت زمان از بین مي‌روند. ممکن است از پزشک در خواست کنید که شما را به یک متخصص تغذیه یا فردی که اطلاعاتی در مورد نحوه ویزیت و کنترل عوارض بیماریتان دارد، ارجاع دهد. در این زمان مصرف حجم کم غذا هر 2 یا 3 ساعت یکبار مفید به‌نظر مي‌رسد.

همان‌طور که قبلاً گفته شد، جراحی معده برای درمان سرطان، اغلب با ایجاد تغییرات درازمدت روی نحوه تغذیه شما تأثیر مي‌گذارد. متخصص تغذیه مي‌تواند کمک کند که الگوی تغذیه‌ای خود را تغییر دهيد. یکی از مؤثرترین و بهترین اقدامات بعد از درمان، جایگزین کردن مواد غذایی سالم در رژیم غذایی است. بعد از شروع این تغییرات از اثرات مفید بعضی از این تغییرات ساده مثل افزایش تنوع و تعداد غذاهای سالم روی زندگیتان شگفت زده خواهید شد. سعی کنید روزانه 5 واحد میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید. به‌جای شکر و یا آرد سفید از تمام رده‌هاي غلات استفاده کنید. مصرف گوشت‌هاي پرچرب را محدود کنید. مصرف گوشت‌هاي فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و بیکن را قطع کنید. اگر برایتان ممکن باشد بهتر است تمام آنها را ترک کنید. فراموش نکنید که انواع تمرینات بدنی و ورزش منظم داشته باشید. ترکیب یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم به شما کمک مي‌کند وزن مناسب خود را حفظ کنید و پرانرژی‌تر بمانید.

استراحت، خستگی، کار و ورزش

خستگی، علامت شایع در افراد تحت درمان سرطان است. این حالت معمولاً یک نوع معمولی خستگی نیست بلکه خستگی عمیقی است که با استراحت بهبود نمي‌یابد. برای بعضی افراد این نوع خستگی، معمولاً مدتی بعد درمان ادامه مي‌یابد و آنها را از فعالیت‌هاي فیزیکی باز مي‌دارد. با این وجود، فعالیت بدنی مي‌تواند کمک کند که ضعف و خستگی کاهش یابد. مطالعات نشان مي‌دهند، بیمارانی که برنامه ورزشی متناسب با نیازهای شخصیشان دارند ،از نظر عاطفی و فیزیکی، وضعیت بهتری داشته و بهتر مي‌توانند با بیماریشان کنار آمده و تطابق پیدا کنند. اگر بیمار هستید و در طی درمان نیاز به ماندن در بستر دارید، بسیار طبیعی است که انتظار داشته باشید مقاومت بدنی، قدرت عضلانتیان، تناسب و آمادگی جسمانی در طول زمان کاهش یابد. فعالیت فیزیکی به شما کمک مي‌کند قدرت و محدوده طبیعی حرکت در عضلاتتان را به‌دست آورید و بدین ترتیب با خستگی و احساس ضعف و افسردگی که معمولاً با احساس ناتوانی همراه است، مقابله کنید. هر برنامه فعالیت فیزیکی باید با شرایط شما مطابقت داشته باشد. یک فرد مسن که هیچ‌گاه ورزش و فعالیت بدنی نداشته، نمي‌تواند همانند یک فرد جوان 20 ساله که 3 بار در سال تنیس بازی مي‌کند، باشد. اگر در طی چند سال اخیر ورزش نکرده‌اید، مي‌توانید از همین الان به فعالیت‌هاي سبک مثل پیاده‌روی فکر کنید.

قبل از شروع فعالیت ورزشی با تیم مراقبتی خود مشورت کنید و نظر آنها را در مورد برنامه‌هاي فعالیتی خود بپرسید. سپس سعی کنید یک همراه برای ورزش خود پیدا کنید که برای ورزش تنها نباشید. حمایت خانواده و دوستان در شروع فعالیت فیزیکی جدید به شما انرژی تازه‌ای مي‌دهد و شما را به سمت فعالیت سوق داده و تشویق مي‌کند.

اگر خیلی خسته هستید، باید فعالیت بدنی و استراحت خود را با هم متعادل کنید. استراحت کردن در زمانی‌که احساس خستگی مي‌کنید بسیار طبیعی است. این کار برای بعضی افراد که قبلاً کل روز فعال بودند و کار مي‌کردند بسیار سخت است.

ورزش مي‌تواند سلامت فیزیکی و عاطفی شما را بهبود بخشد. تناسب قلبی عروقی و قدرت عضلانی را افزایش مي‌دهد. باعث کاهش ضعف و خستگی، احساس اضطراب و افسردگی مي‌شود. در مجموع باعث مي‌شود خوشحال‌تر باشید و احساس بهتری داشته باشید. در دراز مدت، ورزش باعث پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها مي‌شود. توصیه مي‌شود جوانان حداقل 1 فعالیت فیزیکی را برای حداقل 30 دقیقه، برای 5 روز یا بیش‌تر در هفته داشته باشند. کودکان و نوجوانان باید تشویق شوند که روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت فیزیکی پرانرژی و تحرک برای حداقل 5 روز در هفته داشته باشند.

توضیح در مورد سلامت عاطفی و احساسی

با خاتمه درمان، ممکن است خود را غرق در احساسات بیابید. این حالت در بسیاری از افراد رخ مي‌دهد.

ممکن است در مورد احتمال مرگ خود و یا میزان تأثیر سرطان روی همسر یا ساير اعضاي خانواده فکر کنید.

با بهبودتان و وقتی نیاز به ویزیت‌هاي پزشکیتان کم‌تر مي‌شود، نگرانی در مورد وقایع پیش‌بینی نشده ایجاد مي‌شود. کاهش ویزیت‌هاي پزشکی و ملاقات کم‌تر با تیم درمانی منشاء ایجاد اضطراب و استرس است. این یک زمان مناسب برای داشتن ساپرت اجتماعی و عاطفی- احساسی است.

شما به افرادی نیاز دارید که برای به‌دست آوردن آرامش و قدرت از آنها کمک بخواهید. حمایت به شکل‌هاي مختلف وجود دارد، خانواده، دوستان، گروه‌هاي حمایتی سرطان، گروه‌هاي معنوی و مشاورهای خصوصی. تقریباً هر فردی که مبتلا به سرطان است به شکلی از دریافت حمایت و پشتيباني بهره مي‌برد. آنچه برایتان بهترین است به شرایط و شخصیتتان بستگی دارد. بعضی افراد از بودن در گروه دوستان لذت مي‌برند. ولی بعضی دیگر از صحبت کردن خصوصی با یک دوست نزدیک یا مشاور خود احساس آرامش مي‌کنند. منبع آرامش و قدرت شما هرچه باشد باید به آن دسترسی داشته باشید.

داشتن سرطان باعث مي‌شود احساس کنید خیلی تنها هستید. دراین شرایط، واقع‌بینانه و درست نیست که تمام بار این کار را به تنهایی برعهده بگیرید. دوستان و اعضای خانواده‌تان احساس ناراحتی مي‌کنند اگر تصمیم بگیرید که آنها را وارد برنامه زندگی خود نکنید. سعی کنید به آنها و هرکس که فکر مي‌کنید مي‌تواند به شما کمک کند اجازه دهید که شما را حمایت کنند. شما نمي‌توانید این موضوع را که مبتلا به سرطان هستید تغییر دهید. آنچه مي‌توانید تغییر دهید شیوه زندگیتان برای کل زندگی است.

موارد جدید و تازه در سرطان معده

همیشه تحقیقاتی در زمینه سرطان معده در حال انجام است. دانشمندان به دنبال یافتن علل ابتلا و راه‌هایی برای پیشگیری از سرطان هستند. و پزشکان نیز همواره به دنبال بهبود روش‌هاي درمانی هستند.

عوامل خطرساز

رژیم غذایی

تحقیقاتی که طی سال‌ها صورت گرفته‌اند به وضوح نشان داده‌اند که تفاوت در رژیم غذایی، عامل مهمي‌ در ابتلا به سرطان معده در کل دنیاست. مطالعات اخیر در کشورهایی با میزان ابتلای پایین‌تر به سرطان معده، نشان داده‌اند که رژیم غذایی با گوشت‌هاي فرآوری شده بیش‌تر و میوه و سبزیجات تازه کم‌تر با افزایش ریسک سرطان معده مرتبط است. خوردن گوشت قرمز به‌طور متوسط دوبار در روز به‌نظر مي‌رسد که باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان معده مي‌شود. این احتمال در صورتی‌که گوشت سرخ شده باشد افزایش مي‌یابد.

سایر عوامل مرتبط

تحقیقات اخیر پیشنهادکننده این هستند که بعضی انواع هلیکوباکترپیلوری باعث ایجاد سرطان مي‌شود.

بعضی عوامل مرتبط با گروه‌هاي خونی روی احتمال تبدیل عفونت هلیکوباکترپیلوری به سرطان اثر مي‌گذارند. مطالعات بیش‌تری لازم است تا پزشکان تشخیص دهند چگونه از این اطلاعات برای بررسی افراد پرخطر برای سرطان معده استفاده کنند.

روش‌هاي پیشگیری

شیمي‌درمانی پیشگیرانه به معنی استفاده از داروهای طبیعی و یا شیمیایی برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان است. دو رویکرد زیر برای جلوگیری از سرطان معده مؤثرند:

آنتی‌اکسیدان‌ها

این ترکیبات مي‌تواند مواد شیمیایی خاص در سلول‌ها را که به‌عنوان رادیکال آزاد شناسایی مي‌شوند، تخریب کنند. رادیکال آزاد مي‌تواند به قسمت‌هایی از ژن سلول آسیب بزند و باعث مرگ سلول و یا سرطانی شدن آن شود. تحقیقات روی تأثیر بعضی مواد مغذی مثل ویتامین C، بتاکاروتن و ویتامین E که اثرات آنتی‌اکسیدان دارند، ادامه دارد. نقش آنها برای جلوگیری از سرطان معده هنوز ناشناخته است.

آنتی‌بیوتیک‌ها

پزشکان به دنبال یافتن این موضوع هستند که آیا استفاده از آنتی‌بیوتیک در بیماران مبتلا به عفونت مزمن هلیکوباکتر پیلوری مي‌تواند از ابتلا به سرطان معده پیشگیری کند.

مرحله‌بندی سرطان

نقشه‌برداری غده لنفاوی اصلی

این روش برای درمان ملانوم و سرطان پستان استفاده مي‌شود. ابتدا پزشک یک ماده حاجب آبی رنگ و رادیواکتیو به داخل غده‌ تزریق مي‌کند. ماده حاجب وارد غده لنفاوی که سرطان برای اولین بار در آنها شروع به رشد کرده و شناسایی شده، مي‌گردد.

این نوع غدد لنفاوی، را باید برداشت و از نظر سرطان مورد بررسی قرار داد. اگر آنها سرطانی نباشند، دیگر نیاز نیست تمام غدد لنفاوی برداشته شوند. ولی اگر یک نمونه از غده، سرطانی باشد، تمام آن غدد لنفاوی باید برداشته شوند. برای درمان سرطان معده این رویکرد هنوز در مرحلة کارآزمایی بالینی است و برای استفادة عمومي ‌و درمان استاندارد آماده نیست.

درمان

جراحی

در کشورهایی مثل ژاپن، پزشکان مطالعاتی روی استفاده از جراحی لاپاراسکوپیک برای برداشتن سرطان‌هاي کوچک معده انجام مي‌دهند. یکی از مزایای این نوع جراحی عدم نیاز به یک برش بزرگ روی شکم است. در نتیجه زمان بهبودی بعد جراحی معمولاً سریع‌تر است.

هنوز مشخص نیست که آیا این روش به‌ خوبی روش درمان استاندارد مؤثر باشد. امروزه این روش به مقدار بسیار کم در آمریکا در حال انجام است.

شیمي‌درمانی

کارآزمایی‌هاي بالینی متعددی بر روی داروهای شیمي‌درمانی جدید یا درمان‌هاي ترکیبی در حال انجام‌اند. مطالعات دیگری روی بهترین روش برای ترکیب داروها با سایر درمان‌ها در حال بررسی هستند.

هدف درمانی

داروهای شیمي‌درمانی روی سلول‌هایی که به سرعت تقسیم مي‌شوند مؤثرند. به همین دلیل آنها هم روی سلول‌هاي سرطانی و هم سلول‌هاي طبیعی اثر مي‌کنند. ولی سلول‌هاي سرطانی ویژگی‌هایی دارند که آنها را از سلول‌هاي طبیعی متمایز مي‌کنند. در سال‌هاي اخیر، محققین داروهای جدیدی پیدا کرده‌اند که به‌صورت هدفمند روی این نقاط متفاوت سلول‌هاي سرطانی با سلول‌هاي عادی اثر مي‌کنند. این داروهای هدفمند عوارض جانبی مشابه شیمي‌درمانی ندارند.

ایمونوتراپی

درمان‌هایی که سیستم ایمنی بیمار را برای مقابله با سرطان معده تقویت مي‌کنند به‌صورت کارآزمایی بالینی در حال بررسی‌اند.



نــــــظرات
  • بدون نام
  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۴
    خیلی خوب بود ممنون
  • بدون نام
  • ۶ اسفند ۱۳۹۳
    ممنون از اطلاعاتتان
  • بدون نام
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
    خوب بود مرسی
  • علی اکبر
  • ۸ بهمن ۱۳۹۳
    آفرین بر توضیحات کامل و استادانه شما . در ادامه ی مطلب تازه ترین راه های درمان را به روز بیفزایید
  • یاسمن ششم دبستان
  • ۶ بهمن ۱۳۹۳
    عالی بودبرای جشنواره جابربن حیانم خیلی به دردخورد.
  • رویا
  • ۲ دی ۱۳۹۳
    مطالب خیلی خوبی بود.امیدوارم تو جامعه برای پیشگیری از سرطان بیشتر کار بشه.
  • yyy
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    خیلی عالی بود واسه ی پروژه ام
  • علی
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۳
    خیلی ممنون از اطلاعاتی که دادید
  • بدون نام
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۳
    سلام ممنون از این اطلاعات خوب و جامع
  • لولا
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    ممنون خیلی خوب بود
  • بدون نام
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    با تشکر از مطالب خوبتون آیا مواردی هم بودند که کاملاً خوب شدند هم سراغ دارید ؟
  • ترم 3پرستاری
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۲
    سلام سایت خیلی خوبی دارین .ممنون
  • میشا
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سلام.میخاستم بدونم سرطان معده ارثیه؟ من مادربزرگ مامانم و مادربزرگ پدریم هر دو سرطان معده داشتن.ممکنه منم داشته باشم؟
  • بدون نام
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۲
    عالی بود
  • آرمان
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۲
    خیلی سایت خوبی است همچین سایتی توی اینترنت کم است
  • دانشجوی ترم 2اتاق عمل
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    ممنون مطالبتون عالی بود .من تویکی از تحقیقاتم ازشون استفاده کردم نتیجهی خوبی هم داد
  • مائده
  • ۴ اسفند ۱۳۹۱
    فوق العاده بود
  • بدون نام
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    عالی بود
  • مهسا
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۱
    با سلام ، طبق آزمایش خون که جدیدا برای چکاب داشتم باکتری هیلو .... 67 نشان داده شده وبه دکتر فوق تخصص گوارش مراجعه کردم گفتند مورد خاصی نیست و ضمن نوشتن دارو برای این مورد مصرف اونو اختیاری گذاشتن . بعد از مراجعه به منزل آزمایش چکاب دو سال پیش رو دیدم این عدد 37 بوده ، خواهش دارم لطف کنید راهنمایی بفرمایید با توجه به این که مشکل خاصی ندارم فقط بعضی مواقع یبوست دارم ، این داروها که چهار گروه هستند مصرف کنم ؟ در ضمن 41 ساله و متاهل هستم . بسیار مممممممممممممممنون میشم که از دو دلی مصرف یا عدم مصرف دارو نجاتم بدین .
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 1 - 7

 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء