موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > مقالات > تحقيقي كه سرطان معده را با مصرف گوشت مرتبط مي‌كند
تحقيقي كه سرطان معده را با مصرف گوشت مرتبط مي‌كند

تحقیقی که سرطان معده را با مصرف گوشت مرتبط می‌کند

تحلیل جدیدی از كارشناسان اروپایی، ارتباط چشمگيري را میان نوعی از سرطان معده و مصرف گوشت، به‌ويژه در مردان و زنان مبتلا به عفونت H.پیلوری نشان مي‌دهد. این تحقیق که در مارس 2006 در مجله انستیتو ملی سرطان منتشر شد بر روي بیش از 521.000 مرد و زن انجام پذيرفت.

محققان ارتباط آماری مثبت و بارزي میان مصرف گوشت – شامل گوشت قرمز تازه، گوشت قرمز فرآوری شده و مرغ - و سرطان در بخش پايینی معده يا سرطان گاستریک غیرکاردیا، گزارش داده‌اند. هر افزایش 150 گرمی در میزان استفاده از گوشت 5/2 برابر خطر افزایش ابتلا به سرطان را نشان می‌دهد. یک ارتباط آماری مثبت نیز در استفاده از گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده دیده می‌شد. به‌نظر مي‌رسد تمام این وابستگي‌ها به مبتلايان به عفونت H.پیلوری محدود شده است.

محققان انستیتو سرطان‌شناسی بارسلونای اسپانیا به مديريت دکتر کارلوس گونزالس مي‌نويسند: چنین ارتباطي در مورد سرطان گاستریک کاردیا که در 3/2 سانتی‌متر بالای معده اتفاق می‌افتد، دیده نمی‌شود. همچنین ارتباطي بارز و غیرآماری میان مصرف گوشت به‌طور كلي یا گوشت قرمز فرآوری شده و سرطان مری که سرطانی در حال افزايش در ایالات متحده است، دیده می‌شود.

عفونت H.پیلوری برای ابتلا به سرطان معده یک عامل خطرزا محسوب می‌شود. اما پژوهندگان استدلال مي‌كنند که عوامل ناشناخته دیگری هم باید نقشی در ابتلا به سرطان معده ایفا کرده باشند. زیرا اگر چه مصرف گوشت قرمز در طول دهه‌های اخیر در بیش‌تر کشورهای اروپایی افزایش‌یافته، اما رواج عفونت H.پیلوری و وقوع سرطان گاستریک غیرکاردیا در همان دوره کاهش یافته است.


ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 2 + 8

مقالات تحقيقي كه سرطان معده را با مصرف گوشت مرتبط مي‌كند
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء