موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > مقالات > مطالعات جهت بررسی پرتودرمانی کمکی برای سرطان آندومتر
مطالعات جهت بررسی پرتودرمانی کمکی برای سرطان آندومتر

مطالعات جهت بررسی پرتودرمانی کمکی برای سرطان آندومتر

Study Examines Adjuvant Radiation for Endometrial Cancer

نتایج تحلیل مطالعات گذشته‌نگر انجام شده بر بیش از 21،000 زن مبتلا به مراحل اولیة سرطان آندومتر ثابت می‌کند که میزان بقا با پرتودرماني کمکی (RT) افزایش قابل ملاحظه‌ای در زیرمجموعه زن‌های دچار بیماری پرخطر داشته است. میزان بقای کلی و نسبی در زنان مبتلا به مرحلة IC بیماری با تومور درجة 1،3 و4 به نسبت آنهایی که درمان کمکی دریافت نکرده‌اند افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

مطالعات در مجلة انجمن پزشکی در 25 ژانویه به چاپ رسید .

بر خلاف مرحلة IA که تومور محدود به لایة پوشانندة درونی رحم است، مرحلة IC سرطان آندومتر به آن‌سوی میومتر، لایة ماهیچه‌ای اطراف رحم، گسترش می‌یابد. هر چه درجة تومور بالاتر باشد، بدخیم‌تر برآورد می‌شود. گرچه، سرطان آندومتر در مراحل اولیه با جراحی بسیار درمان‌پذير است و خطر عود آن به‌طور کلی بسیار پايین مي‌آيد.

برای اجرای مطالعه، دکتر دیوید گافنری از مؤسسة سرطان هانتسمن و مرکز پزشکی دانشگاه یوتا، داده‌های برنامة نظارت، همه‌گیرشناسی و نتیجة پایانی (SEER) انستيتوي ملی سرطان بر زنان مبتلا به مرحلة IA تا IC آدنوکارسينوماي آندومتر را که غدد لنفاوی آنها درگیر نشده است تحلیل کرد. تقریباً 19 درصد از بیماران با RT کمکی درمان شده‌اند.

مطالعات گذشته نشان‌دهندة نتایج متغیری در زن‌های مبتلا به مراحل اولیة بیماری با خطر متوسط و بالاست ولی مطالعات دکتر دیوید گافنری و همکارانش ثابت می‌کند که میزان کنترل موضعی و بقای بدون بیماری نه بقای کلی افزایش داشته است. آنها می‌گویند شايد این نتيجه به‌خاطر «جمع‌آوری ضعیف داده‌ها و تعداد ناکافی بیماران در زمان تحلیل» در پژوهش‌های تصادفی قبلی بوده باشد.

آنها می‌نویسند «تا آنجايی‌که ما می‌دانیم، تاکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین بررسي تحلیلی بر جمعیت مبتلا به مراحل اولیة آدنوکارسينوماي آندومتر که از پرتودرمانی کمکی استفاده کرده‌اند کاملاً آشکار است که بررسي ما از ارتباط هر دو میزان بقای کلی و نسبی برای RT کمکی در مرحله IC بیماری حكايت دارد (درجة 1 و 4-3 در مطالعة هم گروهی).

دکتر تد تریمبل از قسمت درمان و تشخیص‌ سرطان مؤسسة ملی سرطان، نتایج مطالعات را «تحریک‌آمیز» می‌نامد، ولی توجه کنید که هنوز به اطلاعات بیش‌تری برای تشخیص اینکه چه بیمارانی در مراحل اولیه بيش‌تر در معرض خطر عود بیماری هستند و اینکه چگونه می‌توان به بهترین روش آنها را درمان کرد. او مي‌گويد كه انستيتوي ملی سرطان در نظر دارد در آخر سال 2006 جلسة وضعیت علمی سرطان آندومتر را به‌منظور کمک به برنامة مطالعات درمانی آینده برگزار کند.


ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 5 - 7

مقالات مطالعات جهت بررسی پرتودرمانی کمکی برای سرطان آندومتر
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء