موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > مقالات > تغذیه و سرطان پروستات: روی آوردن به میوه و سبزی‌ها برای مبارزه با سرطان از طریق (فيتوکمیکا ...
تغذیه و سرطان پروستات: روی آوردن به میوه و سبزی‌ها برای مبارزه با سرطان از طریق (فيتوکمیکال) مواد شی

تغذیه و سرطان پروستات: روی آوردن به میوه و سبزی‌ها برای مبارزه با سرطان از طریق (فيتوکمیکال) مواد شیمیایی گیاهی موجود در آنها

Nutrition And Prostate Cancer: Look To Fruit, Veggies For Cancer-Fighting Phytochemicals

مواد شيميايي طبیعی موجود در گیاهان که به آنها فیتوکمیکال گفته می‌شود، به‌علت نقش ضدسرطانی بالقوه‌شان، به‌طور روزافزون مورد مطالعه قرار می‌گیرند. در بررسی منابع فیتوکمیکال مثل سیب، پیاز، سیر، Cranberry يا انگورفرنگي و گوجه‌فرنگی مشخص شده است که تمامی این گیاهان ظرفیت ضدسرطانی دارند.

  • Quercetin یکی از انواع فیتوکمیکال‌هاست که به آن فلاوونوئید گفته می‌شود. مطالعه‌ای بر روی نقش کوئرستین بر روی سلول‌های سرطانی پروستات نشان داد که این فلاوونوئید طبیعی باعث مهار پروتئین گیرندۀ آندروژن که در پیدایش و پیشرفت سرطان نقش دارد، مي‌شود. وقتی فعاليت این پروتئین‌ها کاهش پیدا کند، سرطان کم‌تر تحریک به رشد می‌شود. کوئرستین – که همچنین از درمان‌های دارویی رايج برای حمایت است- در تمام گیاهانی مثل کلم، كرن‌بري يا انگورفرنگي، کلم‌پیچ، گلابی، انگور، سیب، پیاز و سیر و نيز به‌صورت مکمل غذایی موجود است.
  • سیر كه از قدیم‌الایام به‌علت مزایای ترکیبات گوگردی‌اش شناخته شده بود، اينك محور بعضی مطالعات اخیر در مورد سرطان پروستات شده است. سیر با کشتن ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود و ترکیبات گوگردی آن نیز ممکن است خصوصیات ضدسرطان پروستات را داشته باشند. مطالعه‌ای نشان مي‌دهد که یک ترکیب طبیعی سیر که به آن (S-Allylmercaptocysteine SAMC) گفته می‌شود، در نشانگرهای زیستی (مثل PSA) و فعالیت تستسترون تغییر ایجاد می‌کند، تغییراتی که شبیه تغییر ایجاد شده به‌وسیلۀ رویکرد اثبات شده دیگری در درمان سرطان پروستات از طریق محرومیت از آندروژن است.
  • Cranberry يا انگورفرنگي از دیگر گیاهان مکمل در دسترس با فواید ضدسرطانی بالقوه است. فیتوکمیکال‌های موجود در انگورفرنگي شامل گلیکوزید فلاوونول‌ها، آنتوسیانین‌ها، پروآنتوسیانیدین‌ها (مثل تانین تغلیظ شده) و پلی‌فنول‌ها هستند. تحقیقی در سال 2004 ادعا کرد که این مواد شیمیایی طبیعی برای توقف پیشرفت سلول‌های سرطانی پروستات با هم وارد عمل می‌شوند.
  • مطالعۀ سال 2004 با مطالعۀ دیگری که در آن بیان شد، هاوویند موجود در عصارۀ انگورفرنگي باعث جلوگیری از پیشرفت سلول‌های سرطانی به ‌اندازۀ 50% می‌شد، همراه گرديد.

یکی از جدیدترین و شاید امیدوارکننده‌ترین مطالعات بر روی فعالیت ضدسرطانی گیاهان کامل شامل لیکوپن Lycopene می‌شود (کاروتنوئیدی در گوجه‌فرنگی که مسئول رنگ قرمز آن است). این مطالعات مؤید آن است که مصرف گوجه‌فرنگی پخته کامل می‌تواند باعث حفاظت علیه سرطان پروستات شود و خاصيت ضدسرطانی دارد. در مطالعه‌ای که در سال 2005 انجام شد، بیماران سرطانی قبل از اندازه‌گیری مجدد PSA و مقایسه با میزان پایه فقط به مدت 3 هفته پاملتا با سس گوجه‌فرنگی می‌خوردند. بیماران کاهش محسوسی را در میزان PSA خونشان تجربه کردند که حاکی از آن بود که پیشرفت سرطان کند یا متوقف شده است. پژوهشگران همچنین بیان کردند که سلول‌های سرطانی با سرعت زیاد در حال از بین رفتن بودند. آنها باور دارند که دیگر فیتوکمیکال‌های درون گوجه‌فرنگی می‌توانند به‌صورت يكجا همراه با لیکوپن این اثرات را تولید کنند. اگر این مطلب درست باشد این نتایج فقط موقعی ممکن می‌شود که کل مواد معدنی گوجه‌فرنگی مصرف شود نه فقط مکمل‌های غذایی.

علاوه براین خواص ضدسرطانی احتمالی، گوجه‌فرنگی منبع بخشی از مواد غذایی شامل فولات، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، پتاسیم، و دیگر کاروتنوئیدهای متناوب است. همچنین، این گیاه حاوی فیتوکمیکال‌هایی به نام پلی فنول است که ممکن است در کاهش خطر سرطان نقش داشته باشد.

نتایج این مطالعات حاکی از آن است که فعالیت بالقوۀ ضدسرطاني پروستات در مصرف غذاهایی غنی از فیتوکمیکال‌ها از قبیل سیب، سیر، انگورفرنگي Cranberry و گوجه‌فرنگی وجود دارد. بیماران مبتلا به سرطان پروستات یا بازماندگان از سرطان پروستات، باید مصرف موادی مثل سیب پخته یا خام، پیاز پخته، سیر پخته، گوجه‌فرنگی و آب انگور فرنگي ( Cranberry)را به‌عنوان بخشی از مواد دریافتی روزانه و یا سبزی‌ها و میوه‌های تازه در نظر بگیرند.

دستورهای پخت سرشار از فیتوکمیکال

پاستا پنه همراه با گوجه‌فرنگی و سوسیس

1 روغن خالص زیتون اضافه

1 عدد پیاز خرد شده متوسط

1 دانه سیر ریز ریز شده

4 سينه مرغ خرد شده

1 قوطی 800 گرمی گوجه‌فرنگی خرد شده

1 پاکت 400 گرمی پنه با گندم کامل

200 گرم پنیر خرد شده

با توجه به‌دستورالعمل روی پاکت، پنه را بپزید. هنگامی‌که پاستا در حال پختن است، روغن را به مدت 5 دقیقه تفت دهید. سپس سیر و سوسیس را اضافه کرده و به مدت 5 دقیقۀ دیگر تفت دهید. گوجه‌فرنگی خرد شده را اضافه کنید و تا هنگامی‌که غذا کاملاً داغ شود، آن را بپزید. پنۀ پخته شده را اضافه کنید و آن را همراه با پنیر فتا يا بدون آن میل فرمايید.

  • در صورت امکان از سوسیسی استفاده کنید که از گوشت مرغ بدون هورمون و از مواد طبیعی (Organic Food) تولید شده باشد.

چیپس سیب

1 قاشق چایخوری دارچین

نصف فنجان آرد گندم کامل

نصف فنجان شکر قهوه‌ای

نصف فنجان آرد جو

نصف فنجان کره

از قبل فر را تا 350 درجۀ فارنهایت گرم کرده و در یک ماهی‌تابۀ 8 اینچی روغن بریزید. سیب‌ها را پوست کنده، تکه تکه کنید و در دارچین بیاندازید. آرد، شکر، جو و کره را با هم مخلوط كنيد تا تُرد شود. سیب را در ماهی‌تابۀ 8 اینچی انداخته و رویش مخلوط جو را اضافه کنید. به مدت 45 دقیقه در دمای 350 درجۀ فارنهایت غذا را بپزید.

  • در صورت تمایل، کره می‌تواند به‌میزان 4/1 پیمانه به‌منظور دریافت چربی و کالری کم‌تر کاهش پیدا کند.

انگور فرنگي (Cranberry)خنک‌کننده

میزان مساوی از آب گازدار را با عصارۀ انگورفرنگي مخلوط کنید. اگر شما نمی‌توانید عصاره مایع كرن‌بري را پیدا کنید منابع آن‌لاین زیادی وجود دارد. اگر شما نوشیدنی شیرین‌تری را ترجیح می‌دهید 2/1 پیمانه آب انگور سفید یا دیگر عصاره‌های شیرین طبیعی میوه‌ها را اضافه کنید. یک برش لیمو نیز می‌تواند باعث طراوت و مزه شود.


نــــــظرات
  • بدون نام
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۱
    از راهنمائی های شما صمیمانه سپاسگزارم
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 - 4

مقالات تغذیه و سرطان پروستات: روی آوردن به میوه و سبزی‌ها برای مبارزه با سرطان از طریق (فيتوکمیکال) مواد شی
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء