موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > مقالات >  تحقيقات، غربالگری سرطان روده بزرگ و راست‌روده را توصیه می‌کند.
تحقيقات، غربالگری سرطان روده بزرگ و راست‌روده را توصیه می‌کند.

 تحقيقات، غربالگری سرطان روده بزرگ و راست‌روده را توصیه می‌کند.

تامي- جي- تامپسون Tommy G.Thompson اهمیت غربالگری سرطان روده بزرگ و راست‌روده را اثبات کرد و افرادی را که 50 سال یا بیش‌تر دارند تشویق به انجام غربالگری کرد.

«سرطان روده بزرگ و راست‌روده در ایالات متحده دومین سرطان کشنده عمده است و غربالگری می‌تواند زندگی‌ها را نجات دهد.» تامپسون Thompson این مطلب را گفت و در یک رویداد، ماه مارس را به‌عنوان ماه آگاهی ملی سرطان روده بزرگ و راست‌روده تعيين کرد. «اگر افرادی که 50 سال یا بیش‌تر دارند آزمایش‌هاي غربالگری منظمی داشته باشند، یک کاهش اساسی را در مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان روده بزرگ و راست‌روده را خواهیم داشت.»

یک عامل خطر مهم سن است، افراد با سن حداقل 50 سال؛ افراد در معرض خطر در نظر گرفته می‌شوند. عوامل خطر دیگر شامل رژیم غذایی کم‌میوه و سبزی‌ها با چربی‌ حیوانی زیاد، سابقه فامیلی یا شخصی سرطان یا پولیپ‌‌های روده بزرگ و راست‌روده، چاقی، مصرف الکل، استفاده از مواد مخدر و وضعیتی است که به‌عنوان بیماری التهابی روده شناخته شده است. طبق تحقیقاتی که توسط انجمن ملی سرطان، HHS و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) حمایت شده‌اند، مدتی قبل از ظهور علائم، سرطان روده بزرگ و راست‌روده اغلب به‌صورت رشد کوچکی که پولیپ نامیده می‌شود شروع می‌شود. آزمایش‌هاي غربالگری می‌توانند پولیپ‌هایی را که می‌توانند قبل از تبديل شدن به سرطان برداشته شوند، پیدا کنند. همچنین آزمایش‌هاي غربالگری می‌توانند سرطان روده بزرگ و راست‌روده زودرس را پیدا کنند؛ یعنی زمانی‌که احتمال بهبودی بسيار زياد است.

 HHS و انجمن سرطان یک کارگروه ویژه را برای بهبود هماهنگی و افزایش آگاهی عمومی در مورد دلایل، علائم، درمان و پیشگیری سرطان روده بزرگ و راست‌روده تأسیس کرده‌اند.  چهار مركز خدمات عمومی آگاهی‌رسانی به‌عنوان بخشی از عملیات «غربالگری برای زندگی» آموزش افراد 50 ساله و مسن‌تر، درباره اهمیت غربالگری برای سرطان روده بزرگ و راست‌روده طراحی شده است.

متخصصان بالینی ممکن است یکی از روش‌هاي غربالگری یا تعداد بیش‌تری را برای سرطان روده بزرگ و راست‌روده توصیه کنند:

  • آزمایش خون پنهان در مدفوع (FOBT) که آزمایشی برای پيدا كردن خون مخفی موجود در مدفوع است.
  • سیگموئیدوسکوپی که معاینه راست‌روده و بخش انتهايي روده بزرگ توسط یک وسیله مجهز به دوربين و قابل انعطاف است.
  • کولونوسکوپی که معاینه راست‌روده و کل روده بزرگ توسط یک وسیله مجهز به نور و دوربين است.
  • تنقیه باریوم با کنتراست دوگانه که مجموعه‌ای از عکس‌های اشعه ايكس (X) از روده بزرگ و راست‌روده است. پس از تنقیه بیمار با یک محلول سفید گچی که حاوی باریوم جهت مشخص شدن تصویر روده بزرگ و راست‌روده در عکس‌ اشعه ايكس (X) است عکس‌برداری انجام می‌شود.

در مقایسه با غربالگری برای سرطان‌های مربوط به دهانه رحم و پستان، نرخ غربالگری‌های سرطان روده بزرگ و راست‌روده کم‌تر باقی مانده است. یافته‌های اخیر از پایگاه اطلاعاتی سیستم مراقبت عوامل خطرزای رفتاری CDC نشان دادند که فقط 44% از بزرگسالان 50 ساله و مسن‌تر حداقل یکی از 3 آزمایش غربالگری توصیه شده (FOBT، کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف) را در فاصله زمانی انجام مي‌دهند. منشی تامپسون می‌گوید: آنهایی را که 50 ساله یا پیرتر هستند، به گفت‌وگو با پزشکان در مورد غربالگری‌های سرطان روده بزرگ و راست‌روده تشویق می‌کنیم.» همچنین او می‌گوید: «پزشکان می‌توانند بیماران خود را به خوردن حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در روز و ورزش کردن به‌عنوان بخشی از برنامه کمک به کاهش سرطان روده بزرگ و راست‌روده و سرطان‌های دیگر تشویق کنند.»


ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 1 - 7

مقالات تحقيقات، غربالگری سرطان روده بزرگ و راست‌روده را توصیه می‌کند.
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء