موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > مقالات > پیشگیری از سرطان معده
پیشگیری از سرطان معده

پیشگیری از سرطان معده

Stomach (Gastric) Cancer Prevention

مروری بر چگونگي پیشگیری

پیشگیری

اهداف این مقاله

پیشگیری

پزشکان اغلب نمی‌توانند بگويند چرا یک شخص به سرطان مبتلا می‌شود و دیگری نه. با این‌حال، دانشمندان الگوهای کلی سرطان را در جمعیت مورد بررسی قرار داده‌اند تا بفهمند چه چیزهایی در اطراف ما و  انجام چه کارهایی  احتمال ابتلا  به سرطان را افزایش می‌دهد.

هر چیزی که احتمال ابتلای انسان به یک بیماری را افزایش ‌دهد، عامل خطر نامیده می‌شود. و به هر چیزی که احتمال ابتلای انسان به یک بیماری را کاهش ‌دهد، عامل حفاظتی گفته می‌شود. از برخی از عوامل خطر سرطان می‌توان اجتناب کرد اما از بسیاری خیر. برای مثال، شما می‌توانید ترک سیگار را انتخاب کنید، اما اینکه چه ژنی را از والدینتان به ارث برده‌اید را نمی‌توانید انتخاب کنید. هم سیگار کشیدن و هم به ارث بردن ژن‌هایی خاص می‌توانند برای انواع خاصی از سرطان عوامل خطر محسوب شوند كه در این میان، تنها سیگار کشیدن قابل اجتناب است.

پیشگیری، یعنی اجتناب از عوامل خطر و افزایش عوامل حفاظتی قابل کنترل به‌گونه‌ای که احتمال ابتلا به سرطان کاهش یابد.

اگرچه بسیاری از عوامل خطر قابل اجتنابند، لكن بايد به‌خاطر داشته باشیم اجتناب از عوامل خطر، مبتلا نشدن به سرطان را تضمین نمی‌کند. همچنین، بیش‌تر كساني ‌كه دارای یک عامل خطر به‌خصوص برای سرطان هستند، ضرورتاً دچار بیماری نمی‌شوند. برخی از انسان‌ها نسبت به عوامل ایجادکننده سرطان حساس‌تر از بقیه هستند. با پزشك خود درباره روش‌های پیشگیری از سرطان که مناسب شماست، صحبت کنید.

اهداف این مقاله

اهداف این مقاله در زمینه پیشگیری از سرطان معده عبارتند از:

  • آگاهي دادن درباره سرطان معده و اینکه اغلب چگونه اتفاق می‌افتد.
  • شرح روش‌های پیشگیری از سرطان معده.
  • دادن اطلاعات روز درباره اینکه کمک به چه افراد یا گروه‌هایی از طریق روش‌های پیشگیری از سرطان مندرج در زیر مفیدتر است.

می‌توانید با پزشک خود در مورد روش‌های پیشگیری از سرطان و اینکه آیا این روش ها براي شما مناسب است، مشورت كنيد.

پیشگیری از سرطان معده

اهمیت سرطان معده

پیشگیری از سرطان معده

سرطان معده، سرطان گاستریک هم نامیده می‌شود. شایع‌ترین نوع سرطان معده، آدنوکارسینوم یا سرطان بافت غده‌ای معده است. انواع نادرتر سرطان معده عبارتند از: لیمفوما (سرطانی که به سیستم لنفی آسيب مي‌زند) و سارکوما (سرطان بافت همبندی، مانند ماهیچه، چربی یا رگ‌های خونی).

پیشگیری از سرطان معده

بعضی اوقات سرطان معده می‌تواند با عوامل خطر شناخته‌شده این بیماری مرتبط باشد، لكن بسیاری از عوامل خطر تغییر پذیرند به‌گونه‌ای که نمی‌توان از همه عوامل خطر اجتناب كرد.

رژیم غذایی و شيوه زندگی: استفاده بیش از حد از نمک یک عامل خطرزا در ابتلا به سرطان معده به حساب مي‌آيد در حالي‌كه ميوه و سبزي‌هاي تازه می‌تواند در کاهش خطر سرطان معده مؤثر باشند. مطالعات نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی بتاکاروتن و ویتامین C از خطر سرطان معده مي‌كاهد خصوصاً در مواردی که استفاده از ریزمغذی‌ها کافی نباشد.

عفونت هلیکوباکترپیلوری: دلايل محکمی وجود دارد که عفونت ناشي از باکتری خاص هلیکوباکترپیلوری، با افزایش خطر سرطان معده مرتبط است با این‌حال هنوز معلوم نیست درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری به‌وسیله آنتی‌بیوتیک‌ها خطر سرطان را کاهش می‌دهد یا نه.


نــــــظرات
  • بدون نام
  • ۸ تیر ۱۳۹۴
    خدا قوت
  • پوریا
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۱
    دمتون گرم
  • بدون نام
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۱
    مرسی ممنون
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 2 + 4

مقالات پیشگیری از سرطان معده
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء