موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > مقالات > پیشگیری از سرطان ریه
پیشگیری از سرطان ریه
Template fotr cancer articles

پیشگیری از سرطان ریه

پیشگیری در یک نگاه:

پیشگیری

اهداف این مطلب

پیشگیری

پزشکان همیشه قادر نیستند توضیح دهند چرا بعضی از افراد سرطان مي‌گيرند و بعضي دیگر هرگز به این بیماری دچار نمي‌شوند. با وجود اين، دانشمندان در مورد الگوهای کلی سرطان در جوامع، تحقیقاتی انجام داده‌‌‌اند تا با عوامل محیطی و رفتارهای شخصی که منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان مي‌شود آشنا شوند.

به هر عاملی که احتمال ابتلای فرد به بیماری را افزایش دهد عامل خطر مي‌گويند و عاملی که احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد عامل محافظ نام دارد. می‌‌‌توان از بعضی عوامل خطرزاي سرطان دوری جست ولی همۀ آنها اجتناب‌پذير نیستند. مثلاً، شما می‌‌‌توانید سیگار کشیدن را ترک کنید ولی نمی‌توانید ژن‌‌‌هایی را که از والدین خود به ارث برده‌ايد انتخاب کنید. سیگارکشیدن و به ارث بردن ژن‌های خاص هر دو از جمله عوامل خطرزا برای بعضی از انواع سرطان هستند. ولی شما فقط می‌‌‌توانید از سیگار کشیدن پرهیز کنید. پیشگیری به معنای پرهیز از عوامل خطرزا و افزایش عوامل محافظ مهارپذير در جهت کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

با آنكه می‌‌‌توان از بسیاری از عوامل خطرزا دوری جست ولی بايد به‌خاطر داشته باشید که پرهیز از عوامل خطرزا تضمین‌کنندۀ این نیست که شما هرگز دچار سرطان نمي‌شويد. همچنین گاهی هم بعضی افراد با عوامل خطرزاي خاص سروكار دارند و هرگز به سرطان مبتلا نمی‌‌‌شوند. بعضی از افراد نسبت به عوامل به‌وجود آورندۀ سرطان حساس‌‌‌تر از دیگران هستند. روش‌‌‌های پیشگیری از سرطان را که امكان دارد برای شما مفید باشد از پزشک خود بپرسيد.

اهداف این مطالب:

اهداف این مطالب در مورد پیشگیری از سرطان ریه به اين شرح است:

  • ارائه اطلاعاتی در مورد سرطان ریه و میزان شیوع ابتلا به آن.
  • ارائه توضیحاتی پیرامون روش‌های پیشگیری از سرطان ریه.
  • ارائه دانسته‌‌‌های جدید در مورد افراد یا گروهی که پیروی از روش‌‌‌های پیشگیری از سرطان ریه احتمالاً به آنها کمک مي‌کند.
    می‌‌‌توانید در مورد روش‌‌‌های پیشگیری از سرطان و میزان مفید بودن آن با پزشک خودتان صحبت کنید.

پیشگیری از سرطان ریه:

اهمیت سرطان ریه.

پیشگیری از سرطان ریه.

ریه‌‌‌ها بخشی از دستگاه تنفسی هستند و وظیفۀ آنها فراهم نمودن اکسیژن برای خون و دفع دی‌اکسید‌‌‌کربن است.

شايد سرطان ریه به غدد لنفاوی یا بافت‌‌‌های دیگر قفسة سینه (از جمله لوب دیگر ريه) سرايت كند. در بسیاری از موارد این احتمال وجود دارد که سرطان ریه به ساير اعضای بدن از جمله استخوان‌‌‌ها، مغز یا کبد نيز رسوخ كند.

اهمیت سرطان ریه:

پیشگیری از سرطان ریه:

معمولاً می‌‌‌توان ارتباط بین سرطان ریه و عوامل خطرزاي به‌وجود آورنده این بیماری را تعیین کرد. بسیاری از عوامل خطرزا را مي‌توان برطرف كرد ولی نمی‌‌‌توان از همۀ آنها پرهیز کرد.
دخانیات: مطالعات نشان داده‌اند که استعمال دخانیات در هر شکلی، مهم‌‌‌ترین عامل سرطان ریه است. كساني که سیگار کشیدن را برای همیشه ترک می‌‌‌کنند احتمال ابتلا به آن یا عود (بازگشت مجدد) سرطان را کاهش می‌‌‌دهند. بسیاری از محصولات نظیر آدامس‌‌‌های نیکوتین‌‌‌دار، اسپری‌‌‌های نیکوتین، نیکوتین استنشاقی، برچسب‌هاي (پَچ‌‌‌های) نیکوتین یا قرص‌‌‌های مکیدنی نیکوتین و همچنین داروهای ضدافسردگی به افرادی که قصد ترک سیگار دارند کمک مي‌کنند. سیگار نکشیدن از خطر مرگ ناشی از سرطان ریه مي‌كاهد.
دود دست‌‌‌دوم دخانیات نیز عامل ابتلا به سرطان ریه است. دود دست‌‌‌دوم دودی است که از سیگار روشن یا فرآورده‌‌‌های دیگر دخانیات یا سيگار كشيدن افراد سیگاری وارد محیط می‌‌‌شود. افرادی که دود دست‌‌‌دوم را استنشاق می‌‌‌کنند در معرض همان عوامل خطرزايي هستند که افراد سیگاری را تهدید می‌‌‌کنند (البته کم‌تر). به استنشاق دود دست‌‌‌دوم سیگار کشیدن «غیرارادی» یا «غیرفعال» هم مي‌گويند.
علل محیطی: علل دیگری برای ابتلا به سرطان ریه در محیط وجود دارد که ولی تأثیر آنها بر میزان ابتلا به سرطان ريه در مقایسه با مصرف سیگار کم‌تر است.
عوامل به‌‌‌وجود‌‌‌آوردۀ سرطان که در محیط‌‌‌های بسته، مخصوصاً محل کار، یافت می‌‌‌شوند شامل پنبۀ نسوز (آزبست)، رادون، آرسنیک، کروم، نیکل، قطران و دوده است. این مواد می‌‌‌توانند باعث ابتلا به سرطان ریه در افراد غیرسیگاری شوند و ترکیب آنها با دود سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری افزایش مي‌دهد. بسیاری از کشورها در جهت مهار این عوامل خطرزا در محیط‌‌‌های کاری اقداماتی را انجام می‌‌‌دهند.
آلودگی هوا نیز خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش مي‌دهد. مطالعات نشان می‌‌‌دهد میزان ابتلا به سرطان ریه در شهرهایی که سطح آلودگی هوا در آنها بیش‌تر بوده، بالاتر است.
بتا کاروتن: مطالعات نشان می‌‌‌دهد احتمالاً افرادی که زیاد سیگار مي‌كشند و از مکمل‌های بتاکاروتن استفاده نمی‌‌‌کنند (در مقایسه با افراد سیگاری که از بتاکاروتن استفاده مي‌کنند) باعث افزایش بیش‌تر خطر ابتلا به سرطان ریه می‌‌‌شوند.
برنامة غذايي و فعالیت‌‌‌های ورزشی: تحقیقات نشان می‌‌‌دهد برنامه غذايي غنی از میوه و در صورت امکان سبزي‌ها به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه کمک مي‌کند. در مقابل، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی خطر را افزایش مي‌دهد. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌‌‌دهند حتی در بین افراد سیگاری، کسانی که از لحاظ فیزیکی فعال هستند کم‌تر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.
پیشگیری دارویی: پیشگیری دارویی به معنای استفاده از داروهای خاص طبیعی یا شيميايي برای توقف رشد سرطان و پیشگیری از ابتلا به آنها است. پیشگیری شیمیایی از جمله حوزه‌‌‌های فعال در تحقیقات بالینی است ولي هنوز به‌عنوان یک درمان متعارف شناخته نشده است.


ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 - 8

مقالات پیشگیری از سرطان ریه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء