موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > مقالات > ویتامین‌ها و آنتی‌باکتریال‌ها می‌توانند از سرطان معده پیشگیری کنند
ویتامین‌ها و آنتی‌باکتریال‌ها می‌توانند از سرطان معده پیشگیری کنند

 ویتامین‌ها و آنتی‌باکتریال‌ها می‌توانند از سرطان معده پیشگیری کنند

Vitamins, Anti-Bacterials May Prevent Stomach Cancer

بنابر یک پژوهش‌ بالینی طولانی كه بر روي بیش از600 نفر که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان معده بودند، ویتامین C، بتاکاروتن و درمان با آنتی‌باکتریال به‌تنهایی یا باهم به پیشگیری از سرطان معده کمک می‌کند. نتایج این بررسي در نسخه 6 دسامبر سال 2000 مجله انستيتوي ملی سرطان در دسترس است.

سرطان معده، دومین عامل مرگ بر اثر سرطان در دنیاست و تعداد بيماراني كه پنج سال زنده می‌مانند بسیار اندك است. در ایران سرطان معده اولین عامل مرگ بر اثر سرطان است. يافتن عوامل پیشگیری از این بیماری می‌تواند اثر چشمگیری بر سلامت عمومی سراسر دنیا داشته باشد.

پلایوکوره آ و همکارانش در دانشگاه ایالت لوئیزیانا نیواورلئان به همراه محققانی از کلمبیا آزمونی را در منطقه‌ای از کلمبیا که نرخ بالایی از سرطان معده داشت، طراحی کردند. شرکت‌کننده‌ها به‌صورت تصادفی برگزیده می‌شدند تا یکی از موارد زیر را دریافت کنند.

  • یک درمان استاندارد برای عفونت H.پیلوری، باکتری‌ای که با سرطان معده مرتبط است.
  • یک گرم اسکوربیک اسید (ویتامین C، دو  بار در روز.)
  • هر روز 30 میلی‌گرم بتاکاروتن.
  • ترکیبات متفاوتی از این درمان‌ها.
  • دارونما (پلاسبو).

برای مقایسه این درمان‌ها محققان تغییرات پیش سرطانی در معده هر یک از شرکت‌کننده‌ها را در مدت شش سال مورد بررسی قرار دادند. آنها نمونه‌های بیوپسی را در ابتدای مطالعه، پس از سه سال، و پس از 6 سال تحلیل کردند. نمونه‌برداری‌ها نشان دادند تغییرات پیش سرطانی در افرادی که درمان دریافت کرده بودند نسبت به آنهایی که از دارونما دریافت کرده بودند، کوچک‌تر یا حتي ناپدید شده بود.

سه نوع درمان متفاوت، همگی آثار مشابهی داشتند و ترکیب درمان‌ها با هم نيز به‌نظر نمی‌رسید که تفاوتي داشته باشد.

برای مثال در میان مبتلايان به تغییرات پیش‌سرطانی که به‌عنوان آتروفی غیرمتاپلاستیک شناخته می‌شود، آنهایی که تحت درمان H.پیلوری (آنتی‌بیوتیک همراه با داروهاي دیگر) بودند، احتمال پسرفت در تغییرات غیرطبیعی آنها 8/4 بار بیش‌تر از گروه دریافت‌کننده دارونما بود. كساني که در همان شرایط ویتامین C دریافت کرده بودند، پنج بار بیش‌تر و افراد دریافت‌کننده بتاکاروتن1 ،‌ پنج بار بیش‌تر احتمال داشت تغییرات غیرطبیعیشان بهبود يابد.

در یک مقاله، پروفسور ویلیام بلات، از مؤسسه بین‌المللی همه‌گیرشناسی در راکویل خاطرنشان می‌کند که با بخشي از اين بررسي که نشان می‌دهد كساني که میوه‌ و سبزی‌هاي فراوان حاوی منابع سرشار از اسکوربیک اسید و بتاکاروتن، مصرف می‌کنند نرخ کم‌تری از سرطان معده دارند، موافق است. با این‌حال او خاطرنشان می کند که این یافته‌ها باید با مطالعات دیگري به اثبات برسد.

شماری از پژوهش‌های پیشگیری از سرطان معده در سراسر دنیا در حال انجام است. بزرگ‌ترین آنها در استان شاندونگ چین که آمار سرطان معده در آن بسیار بالاست، در حال انجام است. این تحقيق كه با پشتيباني مالی انستيتوي ملي سرطان ايالات متحده انجام مي‌شود آثار مکمل‌های معدنی و ویتامینی، عصاره سیر و درمان ضد H.پیلوری را مورد مقايسه قرار مي‌دهد. پژوهش‌های دیگری نيز در ایتالیا، انگلیس، مکزیک و كشورهاي دیگر در حال انجام است.


نــــــظرات
  • بدون نام
  • ۴ بهمن ۱۳۹۱
    خوب بود
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 1 - 9

مقالات ویتامین‌ها و آنتی‌باکتریال‌ها می‌توانند از سرطان معده پیشگیری کنند
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء