موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > مقالات > آنچه باید دربارۀ سرطان تیروئید بدانید
آنچه باید دربارۀ سرطان تیروئید بدانید

آنچه باید دربارۀ سرطان تیروئید بدانید

مقدمه

اين مقاله دربارة سرطاني است كه در تیروئید آغاز مي‌شود. طبق آخرين آمار 1538 مورد سرطان تيروئيد در ايران وجود دارد.

در این مقاله دربارۀ تشخیص، تعیین مرحلۀ سرطان، درمان و پیگیری سلامت بیمار پس از درمان بحث شده است. آگاهی دربارۀ مراقبت پزشکی مربوط به سرطان تیروئید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شما در ایفاي نقشی فعال در تصمیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری در مورد درمان خودتان کمک کند.

این مقاله حاوی فهرستی از سؤال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آنها را از پزشک پرسید. بسياري، همراه داشتن فهرستی از پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را در جلسۀ ديدار با پزشک، مفید دانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. برای کمک به یادآوری حرف‌هاي پزشک، می‌توانید از مطالبی که وی می‌گوید یادداشت بردارید یا از وی بپرسید آیا می‌توانید در جلسۀ معاینه از ضبط صوت استفاده کنید یا نه. همچنین شايد بخواهید یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان را در جلسۀ ملاقات با پزشک به همراه ببرید، تا در بحث‌ها شرکت کند، یاداشت‌برداری کند یا اینکه تنها حرف‌ها را بشنود.

برای به‌دست آوردن آخرین اطلاعات مربوط به سرطان تیروئید، به پايگاه علمي، پزشكي و آموزشي مؤسسة تحقيقات، آموزش و پيشگيري سرطان (www.ncii.ir) مراجعه کنید.

تیروئید

تیروئید، غده‌ایست که در جلوی گردن شما و زیر محفظۀ صوتی (حنجرۀ)‌تان قرار دارد. یک تیروئید سالم تقریباً به اندازۀ یک سکۀ کوچک است. معمولاً وجودش از روی پوست قابل تشخیص نیست. تیروئید دو بخش (لوب) دارد. یک بافت ظریف (ایسم ‌ Isthmus) این لوب‌ها را از یکدیگر مجزا می‌سازد.

تیروئید هورمون‌های خاصی تولید می‌کند:

  • هورمون تیروئید: هورمون تیروئید توسط سلول‌های فولیکولی تیروئید تولید می‌شود. این هورمون بر ضربان قلب، فشار خون، دما و وزن بدن مؤثر است.
  • كلسي‌تونين (Calcitonin): كلسي‌تونين توسط سلول‌های سی (C) موجود در تیروئید تولید می‌شود. این هورمون نقش کوچکی در حفظ میزان مناسب كلسيم بدن ایفا می‌کند.

پشت تیروئید، حداقل چهار غدۀ پارا تیروئیدی کوچک وجود دارد. این غدد روی سطح تیروئید قرار دارند و هورمون پاراتیروئید تولید می‌کنند که نقش بزرگی در حفظ میزان مناسب کلسیم بدن ایفا می‌کند.

سلول‌های سرطانی

سرطان در سلول‌ها ‌ واحدهای مستقل سازنده‌ای که بافت‌ها را تشکیل می‌دهند‌ آغاز می‌شود. بافت‌ها نیز اندام‌های بدن را تشکیل می‌دهند.

سلول‌های طبیعی و سالم، با توجه به نیاز بدن به سلول‌های جدید، رشد کرده و تقسیم می‌شوند. هنگامی‌که سلول‌های طبیعی پیر می‌شوند یا آسیب می‌بینند، می‌میرند و سلول‌های جدید جایگزین آنها می‌شوند.

گاهی، این فرایند منظم دچار اخلال می‌شود. سلول‌های جدید هنگامی تشکیل می‌شوند که بدن به آنها نیازی ندارد، و سلول‌های پیر یا آسیب دیده وقتي که باید، نمی‌میرند. افزایش تدریجی این سلول‌های اضافی، اغلب، موجب تشکیل توده‌ای از بافت می‌شود که به آن غده یا تومور می‌گویند.

به غده‌های موجود در تیروئید، اغلب ندول (Nodules) یا «گرهک» می‌گویند. بیش‌تر ندول‌های تیروئید (بیش از 90%) خوش‌خیم (غیرسرطانی) هستند. ندول‌های خوش‌خیم به خطرناکی ندول‌های بدخیم (سرطانی) نیستند:

  • ندول‌های خوش‌خیم:
    • به‌ندرت کشنده هستند.
    • به بافت‌های مجاور خود حمله نمی‌کنند.
    • به دیگر قسمت‌های بدن سرایت نمی‌کنند.
    • معمولاً نیازی به برداشتنشان نیست.

    ندول‌های بدخیم:

    • ممکن است گاهی کشنده باشند.
    • می‌توانند به بافت‌ها واندام‌های مجاور حمله کنند.
    • می‌توانند به دیگر قسمت‌های بدن سرایت کنند.
    • اغلب می‌توان آنها را برداشت یا از بین برد، اما گاهی اوقات سرطان بازمی‌گردد.

سلول‌های سرطانی می‌توانند با جدا شدن از تومور اولیه گسترش پیدا کنند. این سلول‌ها وارد عروق خونی یا عروق لنفاوی می‌شوند، که به درون تمام بافت‌های بدن گسترده شده‌اند. سلول‌های سرطانی به دیگر اندام‌ها می‌چسبند و در آنجا رشد می‌کنند و به تومورهای جدیدی تبدیل می‌شوند که می‌توانند به آن اندام‌ها آسیب برسانند. به سرایت سرطان، متاستاز می‌گویند.

برای آگاهي دربارۀ سرطان تیروئیدی که به دیگر بخش‌های بدن سرایت کرده است، به بخش «تعیین مرحلۀ سرطان» مراجعه کنید.

انواع سرطان تیروئید

سرطان تیروئید، چند نوع دارد:

  • سرطان پاپيلري تیروئید : در ايران اين نوع سرطان تیروئید در حدود 13/71%كل موارد ابتلا به سرطان تیروئید را تشكيل مي‌دهد. اين سرطان در سلول‌هاي فوليكولارآغاز شده و به كندي رشد مي‌كند. در صورت تشخيص زودهنگام، بيش‌تر مبتلايان به سرطان تیروئید فوليكولار را مي‌توان با موفقيت درمان كرد.
  • سرطان فولیکولار تیروئید: این نوع سرطان تیروئید در حدود 15% کل موارد ابتلا به سرطان تیروئید را تشکیل می‌دهد. این سرطان در سلول‌های فولیکولار آغاز شده و به‌کندی رشد می‌کند. در صورت تشخیص زودهنگام، بیش‌تر مبتلایان به سرطان تیروئید فولیکولار را می‌توان با موفقیت درمان کرد.
  • سرطان مدولری تیروئید: این نوع سرطان در حدود 3% کل موارد ابتلا به سرطان تیروئید را تشکیل می‌دهد. این سرطان در سلول‌های سی (C) موجود در تیروئید آغاز می‌شود. سرطانی که در سلول‌های سی (C) آغاز می‌شود می‌تواند موجب تولید مقادیر بالا و غیرطبیعی کلسی‌تونین شود. سرطان مدولری (Medullary) تیروئید هم به‌کندی رشد می‌کند. مهار این نوع سرطان، در صورتی‌که پیش از سرایت به دیگر بخش‌های بدن تشخیص داده و درمان شود، آسان‌تر خواهد بود.
  • سرطان تیروئید آناپلاستیک (Anaplastic): این نوع سرطان تیروئید در حدود 2% از کل موارد ابتلا به سرطان تیروئید را تشکیل می‌دهد. این سرطان در سلول‌های فولیکولار موجود در تیروئید آغاز می‌شود. این سلول‌های سرطانی، اغلب به‌سرعت رشد و سرایت می‌کنند. مهار سرطان تیروئید آناپلاستیک بسیار دشوار است.

عوامل خطرزا

پزشکان، اغلب نمی‌توانند دلیل ابتلای یک فرد به سرطان تیروئید و عدم ابتلای دیگري به این سرطان را توضیح دهند. با این‌حال، روشن است که سرطان تیروئید مسری نیست.

تحقیقات نشان داده‌اند که احتمال ابتلا به سرطان تیروئید، در كساني که دارای برخی عوامل خطرزای خاص هستند، بیش‌تر از دیگران است. عامل خطرزا عاملی است که احتمال ابتلا به یک بیماری را افزایش مي‌دهد.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که عوامل خطرزای زیر به سرطان تیروئید مربوطند:

  • تابش اشعه: آنها که به میزان زیاد در معرض تابش اشعه قرار می‌گیرند، بسیار بیش‌تر از دیگران احتمال دارد به سرطان پاپیلاری تیروئید یا فولیکولار مبتلا شوند. یکی از منشأهای مهم قرار گرفتن در معرض اشعه، درمان به‌وسیلۀ اشعۀ ايكس است. در سال‌های بین دهه‌های 1920 و 1950، پزشکان برای درمان کودکان مبتلا به لوزه‌های متورم، آکنه و دیگر مشکلاتی که در ناحیۀ سر و گردن ایجاد می‌شدند، از اشعۀ ايكس با میزان‌های بالا استفاده می‌کردند. بعدها، دانشمندان به این مسئله پی ‌بردند که تعدادي از كساني که تحت درمان با این شیوه قرار گرفته ‌بودند، به سرطان تیروئید مبتلا شده‌اند.

(در عکس‌برداری با اشعۀ ايكس جهت آزمایش‌های تشخیصی معمول – مثل عکس‌برداری با اشعۀ ايكس از دهان یا قفسۀ سینه‌ از میزان‌های بسیار پایین تابش استفاده می‌شود. فواید این آزمایش‌ها معمولاً بیش‌تر از خطراتشان است. با این‌حال، قرار رفتن مکرر در معرض همین میزان اشعه هم می‌تواند مضر باشد، پس بهتر است با پزشک یا دندانپزشک خود دربارۀ ‌ضرورت انجام هر یک از آزمایش‌های عکس‌برداری با اشعۀ ايکس و نيز نحوۀ استفاده از پوشش‌های محافظ برای دیگر بخش‌های بدن صحبت کنید.)

یکی دیگر از منشأهای تابش اشعه، ریزش رادیواکتیو (Radioactive Fallout) است که شامل ریزش رادیواکتیو ناشی از آزمایش‌های تسلیحات اتمی (مثلاً آزمایش‌هایی که در دیگر نقاط دنیا، و به‌خصوص در دهه‌های 1950 و 1960 انجام شدند)، حوادثی که در نیروگاه‌های هسته‌ای روی می‌دهد (مانند حادثۀ چرنوبیل در سال 1986)، و تشعشات ناشی از کارخانه‌های ساخت تسلیحات اتمی (مانند تأسیسات هَنفورد در ایالت متحده در اواخر دهۀ 1940) هستند. چنین ذرات اتمی شامل ید رادیواکتیو (131‌I) و دیگر عناصر رادیواکتیو هستند. احتمال ابتلا به سرطان تیروئید د در كساني که در معرض تابش یک یا چند منبع يد راديواكتيو (131‌I) قرار می‌گیرند ‌ به‌خصوص در صورتی‌که در آن هنگام در سنین کودکی قرار داشته باشند ‌ افزایش می‌یابد. برای مثال، احتمال ابتلا به سرطان تیروئید در کودکانی که در نتیجۀ حادثۀ چرنوبیل در معرض ید رادیواکتیو قرار گرفته‌اند، بیش‌تر از دیگران است.

برای آگاهي بیش‌تر، مقالۀ پايگاه علمي، پزشكي و آموزشي مؤسسة تحقيقات، آموزش و پيشگيري سرطان (www.ncii.ir) با عنوان«131‌ I و ذرات رادیواکتیو: پرسش و پاسخ» را بخوانيد.

سابقۀ خانوادگی ابتلا به سرطان تیروئید مدولری: گاهی سرطان تیروئید مدولری به شکل موروثی درمی‌آید. ژن تغيير يافته RET مي‌تواند از والد به فرزند منتقل شود.قریب به اتفاق آنهايي که ژن دگرگون‌‌شدۀ (آر. ای. تی) دارند به سرطان تیروئید مدولری مبتلا می‌شوند. در صورتی‌که این سرطان به‌تنهایی روی دهد، سرطان خانوادگی مدولری تیروئید، اگر همراه با دیگر انواع سرطان باشد، سندروم نئوپلازی متعدد غدد درون‌ریز(Multiple Endocrine Neoplasia -MEN- Syndrome) نامیده می‌شود.


با آزمایش خون می‌توان دگرگونی ژن «آر. ای. تی» را شناسایی کرد. در صورتی‌که این ژن در فرد مبتلا به سرطان تیرئید مدولری دیده شود، پزشک به اعضای خانواده توصیه می‌کند که همه تحت آزمایش قرار گیرند، و برای آنها که دارای ژن دگرگون‌شده هستند، پزشک آزمایش‌های مرتب، یا جراحی برداشتن تیروئید پیش از بروز سرطان را توصیه مي‌کند.

  • سابقۀ خانوادگی ابتلا به گواتر یا غده‌های رودۀ بزرگ: تعداد کمی از افرادی که دارای سابقۀ خانوادگی ابتلا به گواتر (تورم تیروئید) هستند و دارای غده‌های کوچک متعدد تیروئید هستند، در خطر ابتلا به سرطان پاپیلاری تیروئیدند. همچنین، تعداد کمی از كساني که سابقۀ خانوادگی ابتلا به غدد متعدد درون رودۀ بزرگ یا راست‌روده (پولیپ‌های خانوادگی) داشته باشند، در معرض خطر ابتلا به سرطان پاپیلاری تیروئید خواهند بود.
  • سابقۀ فردي پزشکی: احتمال ابتلای افراد مبتلا به گواتر یاغده‌هاي خوش‌خيم تیروئید، به سرطان تیروئید نسبت به دیگران بیش‌تر است.
  • زن بودن: از تعداد كل 1538 مورد سرطان تيروئيد در ايران 1135 مورد آن مربوط به زنان است.
  • سن بالای 45 سال: بیش‌تر مبتلايان به سرطان تیروئید، بیش‌تر از 45 سال دارند، و بیش‌تر مبتلايان به سرطان تیروئید آناپلاستیک سنشان بالاي 60 سال است.
  • ید: ید ماده‌ای است که در صدف و نمک یددار یافت می‌شود. دانشمندان در حال بررسی ید به‌عنوان یکی از عوامل خطرزای احتمالی مربوط به سرطان تیروئید فولیکولار هستند. میزان بسیار پایین ید در رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان تیروئید فولیکولار را افزایش مي‌دهد. هرچند، بررسی‌های دیگري نشان داده‌اند که میزان بسیار زیاد ید در رژیم غذایی نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پاپیلاری تیروئید را افزایش دهد. برای اینکه قطعاً مشخص شود که ید یک عامل خطرزا است یا نه، بررسی‌های بیش‌تری لازم است.

داشتن یک یا چند عامل خطرزا به معنای ابتلای قطعی فرد به سرطان تیروئید نیست. بیش‌تر كساني که دارای عوامل خطرزا هستند، هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شوند.

علائم بیماری

معمولاً سرطان تیروئید در مراحل اولیه موجب بروز علائمی نمی‌شود.


اما با رشد سرطان علائم احتمالي آن عبارت است از:

  • غده‌ای در جلوی گردن.
  • گرفتگی یا تغییرات در صدا.
  • تورم غدد لنفاوی ناحیۀ گردن.
  • اختلال در بلع یا تنفس.
  • دردی در گلو یا گردن که از بین نمی‌رود.

هر چيز در اغلب موارد، این علائم ناشی از سرطان نیستند و دلیل آن معمولاً عفونت، گواتر خوش‌خیم، یا دیگر بیماری‌ها هستند. در صورتی‌که چنین علائمی در فردی بروز کرد و پس از دو یا چند هفته از بین نرفت باید جهت تشخیص و درمان، هرچه زودتر به پزشک مراجعه کند.

تشخیص

اگر علائمی در شما بروز کرد که نشانۀ سرطان تیروئید بود، پزشک به شما کمک می‌کند تا مشخص شود که این علائم ناشی از سرطان‌اند یا دلایل دیگری دارند. پزشک، از شما سابقۀ پزشکی فردي و خانوادگیتان را جویا می‌شود، و سپس یک یا چند آزمایش از آزمایش‌های زیر را هم برای شما تجویز مي‌کند:

  • معاینۀ فیزیکی: پزشک تیروئید شما را جهت بررسي وجود توده ـ ندول (Nodule) ـ و نيز گردن و غدد لنفاوی مجاور آن را جهت وجود غده یا تورم مورد معاینه قرار مي‌دهد.
  • آزمایش‌های خون: پزشک ممکن است میزان هورمون محرک تیروئید (TSH (Thyroid- Stimulating Hormone را نیز در خون اندازه‌گیری کند. مقادیر بسیار کم یا بسیار زیاد TSH به این معناست که تیروئید به خوبی کار نمی‌کند. اگر پزشک احتمال بدهد که به سرطان تیروئید مدولری مبتلا هستيد، ممکن است میزان کلسی‌تونین شما را اندازه‌گیری کنند و نیز دیگر آزمایش‌های خون را نیز بر روی شما انجام دهند.
  • سونوگرافی (Ultrasound): یک دستگاه فراصوتي، امواج صوتی را که قابل شنیدن نیستند تولید می‌کند. با این دستگاه امواج صوتی را به تیروئید می‌فرستند و یک کامپیوتر تصویری از امواجی که از تیروئید بازتاب می‌شوند ایجاد می‌کند. این تصویر می‌تواند ندول‌های موجود در تیروئید را نشان دهد که اندازه‌شان آن‌قدر کوچک است که زیر دست احساس نمی‌شود. پزشک از این تصویر برای پی ‌بردن به اندازه و شکل هر غده و اینکه آن غده‌ها جامدند یا پر از مایع استفاده می‌کند. غده‌هایی که پر از مایع باشند معمولاً سرطانی نیستند. اما غده‌های جامد و توپر می‌توانند سرطانی باشند.
  • اسکن تیروئید: پزشک شما ممکن است برایتان یک اسکن از تیروئید تجویز کند. برای این کار باید مقدار کمی مادۀ رادیواکتیو را بخوريد؛ این ماده وارد جریان خون می‌شود. آن سلول‌های تیروئید که این مواد رادیواکتیو را جذب می‌کنند از طریق اسکن، قابل‌مشاهده هستند. به ندول‌هایی که این مواد را بیش‌تر از بافت تیروئید مجاور خود مصرف می‌کنند، ندول‌های «داغ» می‌گویند. ندول‌های داغ معمولاً سرطانی نیستند. به ندول‌هايي که کم‌تر از بافت تیروئید مجاور خود این مواد را مصرف می‌کنند، ندول‌های «سرد» می‌گویند كه ندول‌های سرد می‌توانند سرطانی باشند.
  • نمونه‌برداری: نمونه‌برداری تنها راه قطعی تشخیص سرطان تیروئید است. یک آسیب‌شناس نمونه‌ای از بافت مورد نظر را جهت وجود سلول‌های سرطانی در زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند.

ممکن است پزشک برای نمونه‌برداری از یکی از دو روش زیر استفاده کند:

بیوپسی سوزنی ظریف (Fine‌Needle Aspiration): از بیش‌تر افراد به این روش نمونه‌برداری می‌شود. پزشک با استفاده از یک سوزن ظریف مقداری از بافت ندول تیروئید را برمی‌دارد. استفاده از یک دستگاه فراصوتی می‌تواند به پزشک در تعیین محل فرو کردن سوزن کمک کند.

• نمونه‌برداری با عمل جراحی: در صورتی‌که تشخیص از طریق بیوپسی سوزنی ظریف ممکن نباشد، جراح با یک عمل جراحی تمام ندول‌هاي مشكوك را برمی‌دارد. اگر پزشک احتمال وجود سرطان تیروئید فولیکولار را بدهد، معمولاً برای تشخیص، نمونه‌برداری با عمل جراحی را توصيه مي‌كند.

سؤال‌هايي که می‌توانید پیش از نمونه‌برداری از پزشک بپرسید:

  • آیا لازم است برای نمونه‌برداری به بیمارستان بروم؟
  • نمونه‌برداری چه‌قدر طول می‌کشد؟
  • آیا در طول نمونه‌برداری هشیار خواهم بود؟ آیا درد دارد؟
  • آیا خطراتی هم دارد؟ احتمال عفونت یا خونریزی پس از نمونه‌برداری چقدر است؟
  • بهبودیم چقدر طول خواهد کشید؟
  • آیا جای زخم بر روی گردنم خواهد ماند؟
  • چقدر طول می‌کشد تا از نتایج مطلع شوم؟ چه کسی این نتایج را برایم توضیح خواهد داد؟
  • اگر به سرطان مبتلا باشم، چه کسی با من دربارۀ گام‌های بعدی صحبت خواهد کرد؟ و چه زماني؟

تعیین مرحلۀ سرطان

براي طرح بهترین برنامۀ درمانی، لازم است پزشک از میزان گسترش (مرحلۀ) سرطان آگاه باشد. تعیین مرحلۀ سرطان، تلاشی دقیق براي پی‌ بردن به اندازۀ غده‌هاي کوچک، اینکه سرطان به دیگر بخش‌های بدن سرایت کرده یا نه، و اگر چنین باشد به کدام بخش‌های بدن انتشار يافته است.

سرطان تیروئید، اغلب به غدد لنفاوی، ریه‌ها و استخوان‌ها نفوذ می‌کند. هنگامی‌که سرطان از محل اولیه‌اش به بخش‌های دیگر بدن منتشر مي‌شود، تومور جدید از جنس همان سلول‌های سرطانی تومور اولیه و دارای همان نام هستند. برای مثال، اگر سرطان تیروئید به ریه‌ها سرایت کند، سلول‌های سرطانی موجود در ریه‌ها در واقع همان سلول‌های سرطان تیروئید هستند. نام بیماری، سرطان تیروئید متاستازی است، و نه سرطان ریه. به همین دلیل، برای درمان، این سرطان را به‌عنوان سرطان تیروئید درنظر می‌گیرند، و نه سرطان ریه. پزشکان به تومور جدید «تومور دوردست» یا سرطان متاستازی می‌گویند.

تعیین مرحلۀ سرطان می‌تواند شامل یک یا چند آزمایش زیر باشد:

  • سونوگرافی (Ultrasound): با معاینۀ گردن به‌وسیلۀ دستگاه سونوگرافی می‌توان فهميد که آیا سرطان به غدد لنفاوی یا دیگر بافت‌های مجاور تیروئید منتشر شده است یا نه.
  • سی.‌تی.‌اسکن: با دستگاه اشعۀ ايكس که به یک کامپیوتر متصل است چند عکس دقیق از نواحی داخلی بدن می‌گیرند. سی‌تی اسکن نشان مي‌دهد که آیا سرطان به غدد لنفاوی، دیگر نواحی گردن یا قفسۀ سینه سرایت کرده است یا نه؟
  • ام. آر. آی: در (ام.آر.آی) از یک آهنربای قوی که به کامپیوتر متصل است استفاده می‌شود. در این فرایند عکس‌هایی دقیق از بافت گرفته می‌شود. پزشک می‌تواند این عکس‌ها را بر روی صفحۀ نمایش مشاهده کند یا آنها را روی فیلم چاپ کند. ام.آر.آی می‌تواند نشان دهد سرطان به غدد لنفاوی یا دیگر نواحی رسوخ کرده است یا نه.
  • عکس‌برداری از قفسۀ سینه با اشعۀ ايکس: عکس‌برداری از قفسۀ سینه با اشعۀ ايکس می‌تواند سرایت یا عدم سرایت سرطان به ریه‌ها را نشان دهد.
  • اسکن کل بدن: ممکن است برای شما، اسکن تمام بدن تجویز شود تا مشخص شود سرطان به دیگر بخش‌های بدن نیز سرایت کرده است یا نه. به شما مقدار کمی از یک مادۀ رادیواکتیو می‌دهند. این ماده وارد جریان خون می‌شود. سلول‌های سرطاني تیروئید در دیگر اندام‌ها یا استخوان‌ها این ماده را مصرف می‌کنند. ممکن است سرطان تیروئیدی که در دیگر بخش‌های بدن منتشر شده باشد در اسکن تمام بدن مشخص شود.

درمان

جراحی.

درمان با هورمون تیروئید.

درمان با ید رادیواکتیو.

پرتودرمانی خارجی.

شیمی‌درمانی.

كساني که به سرطان تیروئید مبتلا هستند، گزینه‌های درمانی متعددی دارند. درمان معمولاً چند هفته پس از تشخیص آغاز می‌شود، اما فرصت خواهید داشت با پزشک خود دربارۀ گزینه‌های درمانی و دریافت نظر دوم صحبت کنید.

انتخاب نوع درمان به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع سرطان تیروئید (پاپيلري، فولیکولار، مدولری یا آناپلاستیک).
  • اندازۀ غدۀ کوچک.
  • سن بیمار.
  • انتشار یا عدم انتشار سرطان.

شما و پزشکتان می‌توانید با یکدیگر جهت طرح یک برنامۀ درمانی که نیازهای شما را برآورده کند، همکاری کنید.

ممکن است پزشک، شما را به پزشك ديگري که در زمینۀ درمان سرطان تیروئید تخصص دارد ارجاع دهد، یا اینکه شما از وی بخواهید چنین فردی را معرفی کند. یک متخصص غدد (Endocrinologist) پزشکی است که در درمان بيماراني که دچار اختلالات هورمونی هستند تخصص دارد. ممکن است به یک تیروئیدشناس – یک متخصص غدد که در درمان اختلالات تیروئید تخصص دارد ‌ مراجعه کنید.

و احتمال دارد به گروهی از متخصصان مراجعه کنید. دیگر متخصصانی که سرطان تیروئید را درمان می‌کنند عبارتند از جراحان، پزشکان سرطان‌شناس و سرطان‌شناسان پرتودرمان. گاهي گروه پزشكان معالج شما، یک پرستار سرطان‌شناس و یک متخصص تغذیۀ نیز دارد.

پزشک معمولاً گزینه‌های درمان و نتایج مورد انتظار از هر یک را براي شما توضیح مي‌دهد. سرطان تیروئید را می‌توان با جراحی، درمان با هورمون تیروئید، درمان با ید رادیواکتیو، پرتودرمانی خارجی یا شیمی‌درمانی درمان کرد. بیش‌تر بیماران تحت درمان ترکیبی از این روش‌های درمانی قرار می‌گیرند. برای مثال، درمان متعارف (استاندارد) برای سرطان تیروئید پاپیلاری عبارت است از جراحی، درمان با هورمون تیروئید و درمان با ید رادیواکتیو. هر چند اغلب از پرتودرمانی خارجی و شیمی‌درمانی استفاده نمی‌شود، ولي در مواقعی هم که از این روش‌ها استفاده می‌شود درمان ممکن است ترکیبی باشد.

جراحی و پرتودرمانی خارجی درمان‌های موضعی محسوب می‌شوند. با استفاده از این روش‌ها، سلول‌های سرطانی موجود در تیروئید از بین رفته یا برداشته می‌شوند. اگر سرطان تیروئید به دیگر بخش‌های بدن نفوذ كرده باشد، از درمان موضعی براي مهار سرطان در همان نواحی خاص مي‌توان استفاده کرد.

درمان با هورمون تیروئید، درمان با ید رادیواکتیو و شیمی‌درمانی درمان‌های فراگیر هستند. در درمان‌های فراگیر داروها به جریان خون وارد شده و سرطان را در سراسر بدن از بین برده یا مهار می‌کنند.

شاید بخواهید دربارۀ عوارض جانبی و چگونگی تأثیرگذاری درمان بر فعالیت‌های روزمره خود آگاه شوید. چون روش‌های درمانی سرطان، اغلب به سلول‌ها و بافت‌های سالم نیز آسیب می‌رسانند، بروز عوارض جانبی پدیده‌ای شایع است. عوارض جانبی عمدتاً به نوع و میزان گستردگی درمان بستگی دارند. عوارض جانبی برای افراد مختلف نيز متفاوت است، و همین‌طور ممکن است از یک دورۀ درمان به دوره‌ای دیگر تغییر کنند. پیش از آغاز درمان، از گروه درماني خود بخواهید تا عوارض جانبی احتمالی را برایتان توضیح دهند و روش‌هایی را به‌منظور مهار آنها به شما پیشنهاد کنند.

در تمام مراحل سرطان، مراقبت‌های لازم جهت درمان عوارض جانبی درمان، مهار درد و دیگر علائم، و کمک به بیمار برای کنار آمدن با احساساتی که تشخیص سرطان به ‌همراه دارد، در دسترس است. اطلاعات مربوط به کنار آمدن با سرطان، در پايگاه علمي، پزشكي و ‌آموزشي مؤسسة تحقيقات، آموزش و پيشگيري سرطان (www.ncii.ir) موجود مي‌باشد.

سؤال‌هايي که می‌توانید پیش از نمونه‌برداری از پزشک بپرسید:

  • آیا لازم است برای نمونه‌برداری به بیمارستان بروم؟
  • نمونه‌برداری چقدر طول می‌کشد؟
  • آیا در طول نمونه‌برداری هشیار خواهم بود؟ آیا درد دارد؟
  • آیا خطراتی هم دارد؟ احتمال عفونت یا خونریزی پس از نمونه‌برداری چقدر است؟
  • بهبودیم چقدر طول خواهد کشید؟
  • آیا جای زخم بر روی گردنم خواهد ماند؟
  • چقدر طول می‌کشد تا از نتایج مطلع شوم؟ چه کسی این نتایج را برایم توضیح خواهد داد؟
  • اگر به سرطان مبتلا باشم، چه کسی با من دربارۀ گام‌های بعدی صحبت خواهد کرد؟ و چه زماني؟

جراحی

بیش‌تر بيماراني که به سرطان تیروئید مبتلا می‌شوند تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند. جراح، تمام یا بخشی از تیروئید را برمی‌دارد. نوع جراحی به نوع و مرحلۀ سرطان تیروئید، اندازۀ ندول Nodule و سن بیمار بستگی دارد.

  • تیروئیدبرداری کلی (Total Thyroidoctomy): این نوع جراحی را می‌توان برای تمام انواع سرطان تیروئید مورد استفاده قرار داد. جراح، از طریق ایجاد یک برش، تیروئید را به‌طور کامل بر می‌دارد. در صورتی‌که جراح نتواند بافت تیروئید را به‌طور کامل بردارد، بعداً می‌توان باقیماندۀ آن‌ را با استفاده از درمان با ید رادیواکتیو از بین برد.
  • لوب‌برداری (Lobectomy): در مورد برخی از مبتلایان به سرطان پاپیلاری تیروئید یا فولیکولار ممکن است تنها بخشی از تیروئید را بردارند. جراح ایسم و یک لوب را برمی‌دارد. برخی از كساني که تحت عمل لوب‌برداری قرار گرفته‌اند، بعداً جهت برداشتن بقیۀ تیروئید، باز هم تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند. موارد کم‌تری هم پیش می‌آید که باقیماندۀ بافت تیروئید با استفاده از درمان با ید رادیواکتیو از بین می‌رود.

زمان مورد نیاز برای بهبود پس از جراحی برای افراد مختلف متفاوت است. ممکن است برای مدت چند هفته احساس ناراحتی کنید. می‌توان با دارو به تسكين درد کمک کرد. پیش از جراحی، باید دربارۀ برنامۀ مهار درد با پزشک یا پرستار خود گفت‌وگو کنید. پس از جراحی نيز، پزشک می‌تواند در صورت نیاز بیش‌تر به تسكين درد، برنامۀ قبلی را تغییر دهد.

در جراحی مربوط به سرطان تیروئید، سلول‌هایی که هورمون تیروئید تولید می‌کنند نیز برداشته می‌شوند. پس از جراحی، تقریباً تمام بیماران بايد برای جبران هورمون تیروئید طبیعی، از قرص‌هاي مخصوصی استفاده کنند. و شما هم لازم است برای بقیۀ عمر خود قرص‌های جایگزین هورمون تیروئید مصرف کنید.

در صورتی‌که جراح غدد پاراتیروئید را بردارد، ممکن است لازم باشد برای بقیۀ عمر خود قرص‌های كلسيم و ویتامین D مصرف کنید.

در تعداد کمی از بيماران، جراحی می‌تواند موجب آسیب به اعصاب یا عضلات خاصی شود. اگر چنین شود، ممکن است آن فرد در صدایش دچار مشکل شود یا یکی از شانه‌هایش پایین‌تر از دیگری بایستد.

سؤال‌هايي که پیش از جراحی می‌توانید از پزشک خود بپرسید:

  • چه نوع جراحی را به من توصیه می‌کنید؟
  • آیا لازم است غدد لنفاوی‌ام را نیز بردارید؟ آیا غدد پارا تیروئید یا دیگر بافت‌ها را هم برمی‌دارید؟ چرا؟
  • خطرات جراحی چیست؟
  • پس از جراحی چه حالی خواهم داشت؟ در صورت وجود درد، چگونه آن‌را مهار می‌کنید؟
  • برای چه مدت در بیمارستان بستری خواهم بود؟
  • جوشگاهم(جای زخم) به چه شکل خواهد بود؟
  • آیا امکان بروز عوارض جانبی دائمی هم وجود دارد؟
  • آیا لازم است قرص‌های هورمون تیروئید مصرف کنم؟ اگر چنین است، از چه موقع باید مصرفشان را آغاز کنم؟ آیا بايد برای بقیۀ عمرم این قرص‌ها را مصرف کنم؟
  • چه زمانی می‌توانم به فعالیت‌های روزمره‌ام بپردازم؟

درمان با هورمون تیروئید

پس از جراحی و برداشتن کامل تیروئید یا بخشی از آن، تقریباً تمام بیماران لازم است قرص‌هایی را برای جبران هورمون تیروئید طبیعی بدن مصرف کنند. با این‌حال، قرص‌های هورمون تیروئید به‌عنوان قسمتی از روند درمان سرطان پاپیلاری تیروئید یا فولیکولار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هورمون تیروئید، سرعت رشد سلول‌های سرطان تیروئید را که پس از جراحی در بدن باقی‌ مانده‌اند، کندتر می‌کند.

قرص‌های هورمون تیروئید به‌ندرت موجب عوارض جانبی می‌شوند. پزشک برایتان آزمایش‌های خون تجویز می‌کند تا اطمینان حاصل کند که میزان هورمون تیروئید مصرفیتان مناسب است. مقادیر زیاد هورمون تیروئید می‌تواند موجب کاهش وزن و احساس گرما و تعرق شود. همچنین ممکن است موجب تندی ضربان قلب، درد قفسۀ سینه، گرفتگی عضلات و اسهال شود. مقادیر بسیار کم هورمون تیروئید می‌تواند موجب افزایش وزن، احساس خستگی و سرما، و خشکی پوست و موها شود. اگر دچار عوارض جانبی شديد، پزشک بايد میزان هورمون تیروئید مصرفی‌ را تنظیم کند.

سؤال‌هايي که پیش از درمان با هورمون تیروئید می‌توانید از پزشک بپرسید:

  • چرا لازم است این درمان را انجام دهم؟
  • چکار می‌کند؟
  • برای چه مدت تحت این درمان خواهم بود؟

درمان با ید رادیواکتیو

درمان با ید رادیواکتیو ‌ (131-‌I) روشی درمانی برای سرطان پاپیلاری تیروئید یا فولیکولار است. در این روش تمام سلول‌های سرطانی و طبیعی تیروئید که پس از جراحی در بدن باقی‌مانده‌اند از بین می‌رود.

معمولاً برای مبتلایان به سرطان تیروئید مدولری یا آناپلاستیک، درمان با (131-‌I) تجویز نمی‌شود. این دو نوع از سرطان تیروئید، به‌ندرت به درمان با (131‌-I) جواب می‌دهند.

حتی بیمارانی که به ید حساسیت دارند نیز می‌توانند با اطمینان، تحت درمان با ‌ (131-‌I) قرار بگیرند. این درمان به شکل مایع یا کپسولی خوردني به بیمار داده می‌شود. (131‌-I) وارد جریان خون می‌شود و به سلول‌های سرطانی تیروئید موجود در سراسر بدن می‌رسد. هنگامی‌که به سلول‌های سرطانی تیروئید به اندازۀ کافی(131-‌I) برسد، از بین می‌روند.

بسیاری از بيماران در درمانگاه یا بخش بیماران سرپایی بیمارستان، تحت درمان با ‌ (131-‌I) قرار می‌گیرند و سپس می‌توانند به منزل بروند. بعضي از بیماران لازم است به‌مدت یک روز یا بیش‌تر در بیمارستان بستری شوند. از اعضای گروه بهیاری خود بخواهید تا چگونگی محافظت از اعضای خانواده و همکارانتان را در برابر تابش اشعه، به شما توضیح دهند.

بیش‌تر میزان تشعشع (131-‌I) پس از حدود یک هفته از بین می‌رود. ظرف مدت سه هفته، تنها رد کوچکی از ‌ (131-‌I) در بدن باقی می‌ماند.

در طول درمان، می‌توانید با نوشیدن مقادیر زیاد مایعات از مثانه و دیگر بافت‌های سالم خود محافظت کنید. نوشیدن مایعات به دفع سریع‌تر ‌ (131-‌I) از بدن کمک می‌کند.

بعضي از بیماران در روز اول درمان با‌ (131-‌I) دچار اسهال خفیف می‌شوند. و تعداد كمي از بيماران در ناحیه‌ای از گردن که سلول‌های تیروئید در آن باقی مانده‌اند، دچار تورم و درد می‌شوند، اگر سلول‌های سرطانی تیروئید به خارج از گردن سرایت کرده باشند، ممکن است آن نواحی نیز دردناک شوند.

ممکن است برای مدت کوتاهی پس از درمان با‌ (131-‌I)، دچار خشکی دهان شوید یا حس چشایی یا بویایی خود را از دست بدهید. جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آب‌نبات‌های بدون قند می‌تواند برایتان مفید باشد.

یک عارضۀ جانبی نادر در مردانی که تحت‌درمان با میزان بالای (131-‌I) قرار می‌گیرند، از دست دادن توانایی باروری است. (131-‌I)، ممکن است در زنان موجب ناباروری نشود، اما برخی پزشکان به زنانی که تحت درمان با میزان بالای (131-‌I) قرار گرفته‌اند توصیه می‌کنند که تا یک سال از باردار شدن بپرهیزند.

محققان گزارش داده‌اند که ممکن است تعداد بسیار کمی از بیماران، چند سال پس از اينكه تحت درمان با میزان بالای (131-‌I) قرار گرفتند به سرطان ثانویه مبتلا شوند. برای به‌دست آوردن اطلاعات دربارۀ معاینات پس از درمان به بخش «پیگیری سلامت بیمار پس از درمان» مراجعه کنید.

میزان بالای(131-‌I) موجب از بین رفتن سلول‌های طبیعی تیروئید که هورمون تیروئید را تولید می‌کنند نیز می‌شود. پس از درمان با ید رادیواکتیو، لازم است برای جبران هورمون تیروئید طبیعی، قرص‌های هورمون تیروئید مصرف کنید.

می‌توانید مقالۀ پايگاه علمي، پزشكي و آموزشي، موسسه تحقيقات، آموزش و پيشگيري سرطان (www.ncii.ir) با عنوان «پرتودرمانی مربوط به سرطان: پرسش و پاسخ» را مطالعه کنید.

سؤال‌هايي که می‌توانید پیش از درمان با ید رادیواکتیو از پزشک بپرسید:

  • چرا این درمان برایم لازم است؟
  • اين درمان چه‌كاري انجام مي‌دهد؟
  • چگونه باید برای درمان آماده شوم؟ آیا لازم است از غذاها و داروهایی که حاوی ید هستند پرهیز کنم؟ برای چه مدتی؟
  • آیا لازم است برای درمان در بیمارستان بستری شوم؟ اگر چنین است، برای چه مدتی؟
  • چگونه می‌توانم از اعضای خانواده و دیگران در برابر تابش اشعه محافظت کنم؟ و برای چند روز؟
  • درمان با (I-‌131) عوارض جانبی هم دارد؟ در مورد آنها چه کاری از دستم بر می‌آید؟
  • احتمال اینکه در آینده هم دوباره تحت درمان با (I‌-131) قرار بگیرم چقدر است؟

پرتودرمانی خارجی

پرتودرمانی (یا رادیوتراپی) خارجی، روشی درمانی است برای هر نوع از سرطان تیروئید، که نتوان آن را با جراحی یا درمان با (I-‌131) درمان کرد. از این روش جهت درمان سرطانی که پس از درمان بازگشته، یا درمان درد استخوان ناشی از سرطانی که به دیگر بخش‌های بدن سرایت کرده نیز استفاده می‌شود.

در پرتودرمانی خارجی از پرتو‌های پرانرژی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. با استفاده از یک دستگاه بزرگ، اشعه را به گردن یا دیگر بافت‌هایی که سرطان به آنها نفوذ کرده می‌تابانند.

بیش‌تر بیماران جهت درمان، معمولاً به مدت چند هفته و هفته‌ای 5 روز به بیمارستان یا درمانگاه می‌روند. هر بخش درمان تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

عوارض جانبی این درمان عمدتاً به میزان تابش و آن بخشی از بدن که تحت درمان قرار دارد، بستگی دارد. تابش اشعه در ناحیۀ گردن می‌تواند موجب خشکی و درد دهان و گلو، گرفتگی صدا یا مشکلات در بلع شود. ممکن است پوست شما نيز در ناحیۀ تحت درمان قرمز، خشک و حساس شود.

احتمال دارد در حین پرتودرمانی و به‌خصوص در هفتة پایانی درمان، احساس خستگی کنید. استراحت مهم است، اما پزشکان معمولاً به بیماران توصیه می‌کنند تا جایی که می‌توانند فعالیت کنند.

با اینکه عوارض جانبی پرتودرمانی می‌تواند آزاردهنده باشد، معمولاً پزشک می‌تواند آنها را مهار یا درمان کند. عوارض جانبی این روش معمولاً پس از به پایان رسیدن درمان از بین می‌روند.

می‌توانید مقالۀ پايگاه علمي، پزشكي و آموزشي، مؤسسه تحقيقات، آموزش و پيشگيري سرطان (www.ncii.ir) با عنوان «پرتودرمانی مربوط به سرطان: پرسش و پاسخ» را مطالعه کنید.

سؤال‌هايي که می‌توانید دربارۀ پرتودرمانی از پزشک بپرسید:

  • چرا این درمان برایم لازم است؟
  • جلسه‌های درمانی از چه زماني آغاز می‌شوند؟ چند وقت يكبار باید برای انجام آن مراجعه کنم؟ چه موقع به پایان می‌رسند؟
  • در طول درمان چه حالی خواهم داشت؟
  • چگونه از میزان تأثیرگذاری پرتودرمانی باخبر خواهیم شد؟
  • برای مراقبت از خود در طول درمان چه کار می‌توانم بکنم؟
  • آیا می‌توانم به فعالیت‌های معمولم بپردازم؟
  • آیا این درمان عوارض جانبی دائمی دارد؟

شیمی‌درمانی

از شیمی‌درمانی برای درمان سرطان تیروئید آناپلاستیک استفاده می‌شود. گاهی از این روش برای كاهش علائم سرطان مدولاري يا ديگر انواع سرطان تیروئید نیز استفاده می‌شود.

در شیمی‌درمانی از داروها جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این داروها را معمولاً از طریق تزریق به درون رگ به بیمار می‌رسانند، كه پس از اينكه وارد جریان خون شد بر سلول‌های سرطانی موجود در سراسر بدن اثر مي‌کنند.

درمان معمولاً در درمانگاه، مطب پزشک یا خانه بر روی شما انجام مي‌شود. گاهي لازم مي‌شود برخی بیماران در حین درمان در بیمارستان بستری شوند.

عوارض جانبی شیمی‌درمانی عمدتاً به نوع داروهای مورد استفاده و چگونگی رساندن آنها به بیمار بستگی دارد. این داروها می‌توانند به سلول‌های طبیعی که به‌ سرعت تقسیم می‌شوند، از جمله سلول‌های موجود در دهان آسیب بزنند. شایع‌ترین عوارض جانبی شامل حالت تهوع، استفراغ، زخم‌های دهانی، بی‌اشتهایی و ریزش مو هستند. گروه بهیاری شما می‌تواند روش‌هایی را براي مقابله با بسیاری از این عوارض جانبی به شما توصیه کند. بیش‌تر این عوارض جانبی پس از به پایان رسیدن درمان از بین می‌روند.

می‌توانید مقاله پايگاه علمي، پزشكي و آموزشي، موسسه تحقيقات ، آموزش و پيشگيري سرطان (Www.Ncii.Ir) با عنوان «شما و شیمی‌درمانی: پرسش و پاسخ» را مطالعه کنید.

سؤالاتی که دربارۀ شیمی‌درمانی مي‌توانيد از پزشک بپرسید:

  • چرا این درمان برایم لازم است؟
  • شيمي‌درماني چگونه عمل مي‌كند؟
  • آیا عوارض جانبی هم دارد؟ در مورد این عوارض جانبی چه کاری از دستم بر می‌آید؟
  • دورۀ درمان چقدر خواهد بود؟

نظر دوم

پیش از آغاز درمان، ممکن است بخواهید دربارۀ تشخیص و برنامۀ درمانی نظر دومی هم دریافت کنید. دریافت نظر دوم می‌تواند شما را دربارۀ تشخیص و گزینه‌های درمانی مطمئن کند.

جمع‌آوری سوابق پزشکی و ملاقات با یک پزشک دیگر به کمی وقت و تلاش نیاز دارد. در بیش‌تر موارد، صرف چند هفته برای دریافت نظر دوم مشکلی ایجاد نمی‌کند. معمولاً تأخیر در آغاز درمان، تأثیر آن را کاهش نمی‌دهد. برای اطمينان بيش‌تر بهتر است با پزشک خود دربارۀ آثار هرگونه تأخیر مشورت کنید.

برای یافتن پزشکی جهت دریافت نظر دوم راه‌های زیادی وجود دارد. می‌توانید از پزشک خود، انجمن‌هاي پزشكي محلی یا ایالتی، بیمارستان نزدیک محل زندگي خود یا دانشکدۀ پزشکی، نام متخصصان در این زمینه را جویا شوید. دیگر مراجع را می‌توانید در مقالۀ پايگاه علمي، پزشكي و آموزشي، موسسه تحقيقات، آموزش و پيشگيري سرطان (www.ncii.ir) با عنوان «در صورت ابتلا به سرطان، چگونه یک پزشک یا مرکز درمانی بیابید»، پیدا کنید.

مراقبت پیگیرانه

لازم است پس از پایان درمان سرطان تیروئید خود، مرتباً تحت معاینه قرار بگیرید. حتی در صورتی‌که دیگر هیچ نشانه‌ای از سرطان وجود نداشته باشد نیز، گاهی سرطان پس از درمان به دلیل باقی‌ماندن سلول‌های سرطانی در قسمتی از بدن، بازمی‌گردد.

پزشک روند بهبود شما را زیر نظر دارد و با تجویز آزمایش‌های خون و عکس‌برداری، بازگشت سرطان را بررسی می‌کند. سرطان تیروئید در صورت بازگشت، معمولاً در گردن، ریه‌ها یا استخوان‌ها مشاهده می‌شود.

معاینات مرتب، همچنین به شناسایی مشکلات مربوط به سلامت که ناشی از درمان سرطان هستند نیز کمک می‌کند. احتمال اینکه بيماراني که تحت درمان با ید رادیواکتیو یا پرتودرمانی خارجی قرار می‌گیرند، بعدها به سرطان‌های دیگر مبتلا شوند، بیش از دیگران است. اگر بین جلسات معاینه دچار هرگونه مشکلی شدید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

برای آنها که به‌خاطر ابتلا به سرطان پاپیلاری تیروئید یا فولیکولار تحت درمان قرار گرفته‌اند، آزمایش‌های خون تجویز می‌شود تا میزان تي.اس.اچ (TSH) و تیروگلوبولین (Thyroglobulin) خون آنها بررسی شود. هورمون تیروئید به‌طور طبیعی در تیروئید به‌صورت تیروگلوبولین ذخیره می‌شود. در صورتی‌که تیروئید را برداشته باشند، میزان تیروگلوبولین در خون بسیار ناچیز است یا اصلاً وجود ندارد. میزان بالای تیروگلوبولین می‌تواند به معنای این باشد که سرطان تیروئید بازگشته است. پزشک شما کمکتان می‌کند تا به یکی از دو روش زیر برای آزمایش تیروگلوبولین آماده شوید:

  • برای مدت کوتاهی مصرف قرص‌های هورمون تیروئید را متوقف می‌کنید: در حدود 6 هفته پیش از آزمایش تیروگلوبولین، پزشک ممکن است نوع قرص هورمون تیروئید را تغییر دهد. در حدود دو هفته پیش از آزمایش، شما مصرف هرگونه قرص هورمون تیروئید را متوقف می‌کنید. این امر می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی ناراحت‌کننده‌ای شود. ممکن است افزایش وزن پیدا کنید و احساس خستگی شدید کنید. صحبت با پزشک یا پرستارتان دربارۀ روش‌های کنار آمدن با چنین مشکلاتی مفید است. پس از آزمایش تیروگلوبولین، می‌توانید دوباره مصرف همان قرص هورمون تیروئید سابق خود را از سر بگیرید.
  • به شما تي.اس.اچ (TSH) تزریق می‌کنند: ممکن است پزشک به شما TSH تزریق کند. اگر پس از درمان سلول‌های سرطانی در بدن باقی مانده باشند، TSH باعث می‌شود که این سلول‌ها تیروگلوبولین ترشح کنند. آزمایشگاه میزان تیروگلوبولین موجود در خون را اندازه‌گیری می‌کند. بيماراني که این ماده به آنها تزریق می‌شود لازم نیست مصرف قرص هورمون تیروئیدشان را قطع کنند.

بر روی كساني ‌که به‌ دلیل ابتلا به سرطان تیروئید مدولاري تحت درمان قرار گرفته‌اند، آزمایش‌های خون جهت اندازه‌گیری میزان کلسی‌تونین و دیگر مواد موجود در خون انجام می‌شود.

علاوه بر آزمایش‌های خون، ممکن است معایناتي شامل یک یا چند آزمایش عکس‌برداری زیر نیز انجام شود:

  • سونوگرافی: ممکن است آزمایش سونوگرافی از گردن نشان دهد که آیا سرطان در این ناحیه بازگشته است یا نه؟
  • اسکن تمام بدن: جهت آماده شدن برای اسکن تمام بدن، یا باید به‌مدت چند هفته مصرف قرص هورمون تیروئید را متوقف کنید و یا اینکه به شما TSH تزریق کنند (‌ همان‌گونه که در بالا برای آزمایش تیروگلوبولین توضیح داده شد). بیش‌تر افراد بايد یك تا دو هفته پیش از اسکن از خوردن صدف و نمک یددار خودداري کنند. پزشک مقدار بسیار کمی ید رادیواکتیو یا یک مادۀ رادیواکتیو دیگر به شما می‌دهد. سلول‌های سرطانی این مادۀ رادیواکتیو را مصرف می‌کنند (در صورتی‌که چنین سلول‌هایی وجود داشته باشند). و سلول‌های سرطانی در اسکن، خود را نشان می‌دهند.
  • PET اسکن : پزشک از دستگاه اسکن توموگرافی با تابش پوزیترون برای پی ‌بردن به بازگشت سرطان استفاده می‌کند. ابتدا به شما مقدار کمی قند رادیواکتیو تزریق می‌کنند، سپس به‌وسیلۀ یک دستگاه، تصاویری کامپیوتری از نحوۀ مصرف این قند توسط سلول‌های بدن تهیه می‌کنند. سلول‌های سرطانی، قند را سریع‌تر از سلول‌های طبیعی مصرف می‌کنند و نواحی درگیر سرطان در تصویر روشن‌تر ظاهر می‌شوند.
  • سی.‌تی.اسکن: سی‌تی‌اسکن می‌تواند بازگشت یا عدم بازگشت سرطان را نشان دهد.
  • ام.آر.آی: ام.آر.آی می‌تواند بازگشت یا عدم بازگشت سرطان را نشان دهد.

مقالۀ پايگاه علمي، پزشكي و آموزشي، مؤسسه تحقيقات، آموزش و پيشگيري سرطان (www.ncii.ir) با عنوان «مجموعۀ زندگی پیش رو: زندگی پس از درمان سرطان» را بخوانيد. در این مقاله به پرسش‌های مربوط به پیگیری سلامت بیمار پس از درمان و دیگر پرسش‌ها پاسخ داده شده است.

سؤال‌‌هايي که می‌توانید پس از به پایان رسیدن درمان از پزشک بپرسید:

  • چند وقت یکبار لازم است برای معاینه مراجعه کنم؟
  • کدام آزمایش‌های مربوط به پیگیری سلامت پس از درمان را برای من تجویز می‌کنید؟ آیا لازم است پیش از انجام این آزمایش‌ها از مصرف نمک یددار و دیکر منابع ید بپرهیزم؟
  • بین جلسات معاینه، در صورت بروز چه مشکلاتی باید شما را در جریان بگذارم؟

مراجع حمایتی

آگاه شدن از ابتلا به یک بیماری سخت مثل سرطان تیروئید ساده نیست. ممکن است نگران مراقبت از خانواده‌، حفظ شغل، یا ادامۀ فعالیت‌های روزمرۀ خود شوید. نگرانی‌های مربوط به درمان و مدیریت عوارض جانبی، بستری شدن در بیمارستان و صورت‌حساب‌های پزشکی نیز معمول هستند.

شاید در میان گذاشتن احساساتتان با اعضای خانواده، دوستان، یک نفر از اعضای گروه درماني یا فرد دیگری که به سرطان مبتلاست، مفید واقع شود. در زیر مراجعی که می‌توانید به آنها به‌منظور بهره‌گيري از حمایتشان مراجعه کنید ذکر شده‌اند:

  • پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای گروه بهیاریتان می‌توانند به پرسش‌های مربوط به درمان، اشتغال، یا دیگر فعالیت‌ها پاسخ دهند.
  • اگر بخواهيد دربارۀ احساسات یا نگرانی‌های خود صحبت کنید، حرف زدن با مددکاران اجتماعی، مشاوران، می‌تواند مفید واقع شود. اغلب، مددکاران اجتماعی می‌توانند مراجعی را جهت کمک مالی، حمل و نقل، مراقبت خانوادگی یا حمایت عاطفی به شما معرفی کنند.
  • گروه‌های حمایتی نیز می‌توانند مفید واقع شوند. در چنین گروه‌هایی، بیماران یا اعضای خانواده‌هایشان با دیگر بیماران واعضای خانواده‌های آنها ملاقات می‌کنند تا آنچه را دربارۀ کنار آمدن با سرطان و عوارض جانبی درمان آموخته‌اند در اختیار یکدیگر قرار دهند. این گروه‌ها ممکن است حمایت را در ديدار حضوري، از طریق تلفن یا اینترنت به اعضای خود ارائه کنند. می‌توانید از یکی از اعضای گروه درماني خود دربارۀ یافتن یک گروه حمایتی پرس‌وجو کنید.

برای آگاهی از توصیه‌های مربوط به کنار آمدن با سرطان، می‌توانید مقالة پايگاه علمي، پزشكي و آموزشي، مؤسسه تحقيقات ، آموزش و پيشگيري سرطان (www.ncii.ir) با عنوان «فرصت دادن: حمایت از افراد مبتلا به سرطان» را مطالعه کنید.

امیدبخشی تحقیقات سرطان

پزشکان در سراسر دنيا در حال کار بر روی انواع گوناگونی از پژوهش‌های بالینی (بررسی‌های تحقیقاتی که شرکت در آنها به‌صورت داوطلبانه است) هستند. پژوهش‌های بالینی به‌منظور پاسخ به پرسش‌ها و ابهامات مهم و نیز جهت پی‌بردن به میزان بی‌خطر بودن و مؤثر بودن روش‌های جدید طراحی می‌شوند. تحقیقات قبلي موجب پیشرفت‌هایی در تشخیص و درمان سرطان تیروئید شده‌اند. محققان در حال بررسی روش‌های جدید و بهتری برای درمان سرطان تیروئید هستند.

آنها که در پژوهش‌های بالینی شرکت می‌کنند می‌توانند جزء اولین‌هايي باشند که در صورت مؤثر بودن روش جدید از آن بهره‌مند شوند. حتی اگر شرکت‌کنندگان در پژوهش‌های بالینی به‌طور مستقیم از مزایای این پژوهش‌ها بهره‌مند نشوند، با کمک به پزشکان در آگاهی بیش‌تر از سرطان تیروئید و چگونگی مهار آن، کمک قابل توجهی انجام داده‌اند. با اینکه ممکن است پژوهش‌های بالینی خطراتی را نیز به همراه داشته باشند، محققان تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا از بیمارانشان محافظت کنند.

اگر مي‌خواهيد در یک پژوهش بالینی شرکت کنید، با پزشک خود صحبت کنید. همچنین مقالۀ پايگاه علمي، پزشكي و آموزشي مؤسسة تحقيقات، آموزش و پيشگيري سرطان (www.ncii.ir) با عنوان «شرکت در بررسی‌های تحقیقاتی مربوط به سرطان» نیز كارگشا خواهد بود. در این مقاله چگونگی انجام بررسی‌های تحقیقاتی و فواید و خطرهاي احتمالی آنها نیز توضیح داده شده است.


نــــــظرات
  • مهدي
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    با سلام مقاله بسيار مفيد و ارزشمندي بود دست شما درد نكنه
  • بدون نام
  • ۴ تیر ۱۳۹۴
    سلام ، من 25 سالمه پرستارم ، برام خیلی دعا کنید ،به غده لنفاوی گردنم متاستاز داده ، برام دعا کنید
  • ملیحه
  • ۲ تیر ۱۳۹۴
    سلام من دو ساله که تیروییدمو برداشتم،تو حاملگی متوجه شدم و بچم چن ماهه بود ک عمل کردم با وجود اینکه دوران سخت و پر استرسیو داشتم ولی الان گذشته همه اینا و من عالیم حتی نیاز به ید درمانیم نداشتم تا الان، این بیماری اصلا جای نگرانی نداره
  • بدون نام
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    دعا کنید
  • سحر
  • ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
    من 25 سالمه . منتظر جواب ازمایشم که ببینم بدخیم یا خوش خیم. دعا کنید برام چون خیلی میترسم..... :(( :(
  • بدون نام
  • ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    خوب بود
  • پرستو
  • ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سلام به تمام دوستان.من مامان وخواهرم نددول بدخیم تیرویید داشتند و درمان شدند.من خودم 25 سال دارم وپرستار هستم و مبتلا به این بیماری شدم .اصلا نگران نیستم چون میدونم خیلی زود خوب میشم.کلا سرطان تیرویید اگه زود تشخیص داده بشه با برداشتن تیرویید و یددرمانی درمان میشه و آنقدر وحشتناک نیست.به خدا توکل کنید....
  • امیدوار
  • ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سلام دوستان . امیدوارم به حق ماه رجب همه مریضا شفا پیدا کنن با دعای خیر شما . ما هم چند وقتی هست درگیر هستیم . الان منتظر جواب پاتولوژی هستیم . برای بیمار ما هم تو لحظه های ناب دعا ، دعا کنید .به امید شفای همه مریضا ( امن یجیب المظر اذا دعا و یکشف السو )
  • معین
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۴
    با تشکر از همه انشاالله همه مریضا شفا بگیرند.برای مادر منم دعا کنید باید ید درمانی رو شروع کنه امروز فهمیده.برای شفا همه بیماران و مادر منم صلوات بفرستید ممنون
  • منصور
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۴
    از گزارش و یا مقاله بسیار خوب شما استفاده کردم زیرا در آستانه مرحله اول ید درمانی هستم و از خداوند متعال درخواست سلامتی برای شما ونویسنده مقله و شفای عاجل برای همه مریض ها را دارم .
  • قدمگاهی
  • ۴ فروردین ۱۳۹۴
    سلام سال نو مبارک اطلاعاتتون بسیار مفید جامع وکامل بود خدا خیرتون بده ممنونم عزیزانم
  • زهرا
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۳
    اطلاعات شما بسیار برام مفید بود . ممنونو
  • مسعود
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
    درود بر شما. اینجانب نیز دچار عارضه تیروئیدی شده ام .عمل جراحی رو انجام دادم .طی عمل تخلیه کامل دو تیروئید و لنف گردن انجام شده الانم منتظر هستم تا ید تراپی رو به انجام برسونم.با تشکر از اطلاعاتتون
  • بدون نام
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
    مادر منم ندول تیروئید داره لللللللطططططفا دعا کنید خیلی میترسم ایشالا همه مریضا خوووب شن ......... :'(
  • m.b
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
    mamnon az sayta kobatan
  • بهاره
  • ۳ بهمن ۱۳۹۳
    سلام دوستای گلم امیدوارم حال همتون خوب باشه نامزدم عمل کرد تیروید و پاراتیروید برداشته شد منتظر جواب پاتولوژی هستیم واسه شوهرم دعا کنید مجید ٢٩ سالشه خیلی دوسش دارم ایشالا معجزه شه آمین یا رب العالمین
  • بهاره
  • ۲۹ دی ۱۳۹۳
    سلام دوستان امیدوارم حال همتون خوب باشه.فردا نامزدم عمل میکنه واسش دعا کنید تیروید کانسر داره
  • حسام
  • ۲۱ دی ۱۳۹۳
    با سلام اطلاعاتتان بسیار کامل است وبا سپاس فراوان ،همیشه پیروز و موفق باشید
  • خواهر
  • ۱۸ دی ۱۳۹۳
    اللهم صل علی محمد و آل محمد خدایا برادر 26 سالم رو به خودت سپردم. سلامتیش رو فقط از خودت میخوام خدایا امیدم به تو هست امیدم رو ناامید نکن
  • بدون نام
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سلام امروز شنیدم عروس خواهرم سرطان تیروئید داره لطفا براش دعا کنید.
  • فاطمه
  • ۲ آذر ۱۳۹۳
    سلام مطالبتون عالی بوده من 26 سالمه الان 8ماهه تیروئیدمو کامل برداشتم و تشخیص کنسر پاپیلاری دادن. 4 ماه پیش ید الانم ی سری ازمایش دادم باید به پزشکم نشون بدم . خیلی استرس دارم چون از اونجایی که خودم داروسازم به هیچ کسی تا حالا نگفتم این بیماری رو دارم. خیلی سخته واسم دعا کنین خیلی
  • مرتضي
  • ۱ آذر ۱۳۹۳
    نظرات دوستان بسيار مفيد بود.ممنونم.
  • بدون نام
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۳
    به نام او اکثر مطالبتون رو خوندم ،خدا همه مریضارو شفا بده
  • بدون نام
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۳
    سلام به همه..... چیزی که میخوام بگم اینه که انسان به امید زندگی میکنه. در هر روز هزاران نفر در اثر حوادثی از قبیل سانحه رانندگی و... از دنیا میرن از کجا معلوم که نفر بعدی ما نباشیم.... پس نباید به خاطر اینکه ما دچار بیماری شدیم تمام زندگی خودمون و اطرافیانمونمو تحت تاثیر قرار بدیم.... همه باید به خدا توکل کنیم و زندگی کنیم...... زندگی زیباست اگر دیدمان مثبت باشد ؛بالاخره زندگی همیشه خوشی نیست همین بیماری ها ؛رنج ها ؛ناراحتی ها. و..... جزیی از زندگیه پس از این بخش زندگی هم لذت ببرید..... انشاءالله همه بیارانه شفا یابند.... همتونو دوست دارم چون خدا دوستون داره...
  • بدون نام
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۳
    خدا به برکت این ماه محرم تمام مریضا رو شفا بده
  • هاجر
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۳
    ممنونم.خدا سلامتی رو از هیشکی نگیره...
  • حميد
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۳
    بسم الله الرحمن الرحيم فالله خير الحافظا وهو ارحم الراحمين من ١٣ سال قبل سرطان تيروييد(papillary) داشتم بعد از عمل و دريافت يد راديواكتيو خوب شدم وتا الان هم سالم هستم انشاالله خدا تمام مريضا رو شفا بده هوالشافي الخير و في ما وقع
  • بدون نام
  • ۹ آبان ۱۳۹۳
    باسلام برا منم دعا کنید نودول تیروئید دارم
  • بدون نام
  • ۷ آبان ۱۳۹۳
    مرسی واسه مامان منم دعا کنین خیلی نگرانه
  • ناشناس
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۳
    برا مامان منم دعا کنید تازه عمل کرده تیروئیدشو کامل ورداشتن
  • ناشناس
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۳
    عالی والتماس دعا همیین
  • بدون نام
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۳
    ازنظراناتومی وکارکرد تیروئید وهمچنین انواع کانسروعلائم بیماری دراین غده اموزش بسیارمفیدی کسب کردم امدوارم این شیوه اموزش الگویی باشد برای سایرین
  • ronakvoroojak
  • ۲ مهر ۱۳۹۳
    عالی بود
  • همایون باجول
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
    ممنون خوب بود
  • گلزاد
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۳
    ممنون
  • بدون نام
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۳
    امیدوارم همه ی مریضا شفا پیدا کنن ! خدا جای خوبی نشسته ! گاهی امتحان میکنه ! گاهی بیدارت میکنه ! نا امید نباشیمو به خودش توکل کنیم ......
  • نا شناس
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    خدایا ترا به حق 5 تن ال عبا همه مریضا رو شفا بده و خانوادهاشونو از نگرانی در بیار امین یا رب العالمینننننن
  • بدون نام
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
    به امید شفای همه مریض ها . دوستان من روحیه خوب کمک بزرگی به درمان بیماری می کنه
  • بدون نام
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
    یا شافی باسلام خواهرم تازه عمل کرده باید فردا ید بگیره براش دعا کنید
  • زهرا
  • ۳ مرداد ۱۳۹۳
    سلام.من بیست و سه سالمه سرطان تیروید داشتم .عمل جراحی کردم .ید هم مصرف کردم.الان هم تصمیم به بارداری دارم انشاالله خدا همه مریض هارو شفا بده
  • سیامک راه نو
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    یارب نظر تو برنگردد برگشتن روزگار سهل است به امیدشفای همه مریضان و همچنین همسر من
  • میلاد
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۳
    با تشکر از مطالب خوبتون نگران نباشید امیدتون به خدا باشه روحیه تونو از دست ندین همه چیز دست خداس پدر من حدود یک ساله جراحی کرده الانم حالش خوبه داره مراحل درمانو میگذرونه تو روخدا براش دعا کنید از خدا میخوام دل همه تون شاد بشه همیشه سلامت باشین ایشالا خدا همه رو شفا بده تورو خدا دعا کنید یادتون نره
  • یونس
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۳
    از اطلاعاتتون بسیار سپاسگزارم کاش پیشتر از این با سایت شما اشنا میشدم من سالها پیش تحت نظر پزشک بودم ودارو مصرف میکردم و هرچند وقت یکبار ازمایشهام را تکرار میکردم تا پارسال اختلالاتی در T 3 بوجود امد پیش دکترم رفتم و او پسدیدن ازمایش دارو تجویز کرد گفت سه ماه بعد همین ازمایش را تکرار کن اگر T 3 مشکل نداشت دارو را قطع کن پیش من بیا من هم پس دیدن سالم بودن ازمایش دیگه مراجعه نکردم اما چند وقت پیش دچار سردرد شدم پس مراجعه به پزشک برا م اسکن نوشت حالا جواب را گرفتم سه روز باید ببرم نشونش بدم با خواندن مطالب بالا کمی نگران شدم ولی با خواندن نظرات شما دلگرم شدم برای سلامتی همه مریضها دعا کنیم.
  • بدون نام
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
    به حق هر کی که براتون عزیزه از ته دل برای همه مریضها و ازجمله شوهر من که پاپیلاری داره دعا کنید که شفا پیدا کنن و از آزمایش خدا سربلند بیرون بیان
  • مادر محمد رضا
  • ۱۵ خرداد ۱۳۹۳
    ممنون از مطالبتون
  • متوکل
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۳
    سلام خدمت همه تون پدر من هم مریضه ولی مافقط به خداوند منان امیدواریم چون هیچ کار خدا بی حکمت نیست پس بدونین حتما شما انسان بزرگی بودید که خدا همچنین امتحانی براتون قرار داده تازه باید خدارو شکر کنید چون کانسر تیرویید از تمام کانسرها درمان بیشتری دارد وکشنده نیست پس امیدوار باشید .از خداوند بزرگ میخوام تمام مریضارو شفابدهد ممنون/التماس دعا
  • بدون نام
  • ۴ خرداد ۱۳۹۳
    ای خدا انشالله همه عزیزان هموطنم به لطف خدا شفا پیدا کنند برای همتون آرزوی سلامتی دارم خدا خیلی بزرگه امیدتون را از دست ندید ای خدا دعای همه بیماران را برآورده کن برادر شوهر منهم به لطف خودت شفا بده
  • ح
  • ۳ خرداد ۱۳۹۳
    سلام من تیروییدم را کامل برداشتم نوبت ید درمانی دادن توکلم به خداست ترس هم ندارم
  • بدون نام
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سلام دوستان من همش 16 سالمه .. سرطان تیروئید دارم با امید بهبودی واسه همه تون ..واسه منم دعا کنید :(
  • بدون نام
  • ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
    مرسی برا مامان من هم دعا کنید
  • سجاد
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۳
    با سلام مرسي ازمطالببسيار ارزنده تون. ميخواستم فقط يه موضوعي رو به بيماراي عزيز عرض كنم اونم اينكه وقتي خدا يكي رو با يه چيزي مثل سرطان تيروئيدو....امتحان ميكنه حتما توانايي پس دادن اون امتحان رو هم دروجودش قرار داده پس هيچ وقت ناميد نشين وهميشه به خداتوكل كنين ازش بخواين كه قدرت استفاده از توانايي هاتون روبهتون اعطا كنه هرچند كار خيلي مشكليه ولي "باهرسختي آساني هم هست "اين حرف خداست.واسه همه بيمارا اعم ازجسمي وروحي آرزوي سلامتي و قوي تر شدن ايمان هر روز روآرزو دارم.لطفا منم دعا كنيد. باتشكرازهمگي" سجاد از اهر"
  • محبوبه
  • ۱۸ فروردین ۱۳۹۳
    با سلام - من مردادماه 1392 متوجه شدم که سرطان مدولاری دارم - در دومرحله عمل شدم مرحله اول تیروئید و قسمتی از پاراتیروئیدمو برداشتن - مرحله بعد غدد لنفاویمو برداشتن که عمل سختی بود در حال حاضرم مشکوک به فئوکروموسیتوما هستم - من از عود مجدد میترسم چون مدولاری درمان خاصی نداره-
  • مانی
  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۳
    با سلام من بیست ونه ساله هستم وکاملا اتفاقی متوجه شدم که در ناحیه گردن دچار نودول های متعدد شدم که بعد از انجام جراحی متوجه شدم که تومورها بدخیم بوده وسرطان پاپیلاری دارم الان دوماه از عملم میگذره و میخوام برم ید درمانی ولی میترسم از این که پسرم رو یکی دو هفته نباید ببینم ودر آغوش بگیرم .امیدوارم دیگه بعد از این مشکلی پیدانشه .برای تمامی بیماران آرزوی سلامتی دارم .وباید ذکر کنم عمر دست خداست و تمام اینها بهانه است ..........
  • بدون نام
  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۳
    مرسی خیلی عالی بود لطفا واسه مامان من هم دعا کنید اون همه زندگی منه
  • بدون نام
  • ۱۰ فروردین ۱۳۹۳
    سلام من سال 85 دو بار عمل کردم اولین بار کامل تیروییدم رو برداشتم برای ید درمانی به تهران رفتم پزشکان تهران وقتی معاینه ام کردن متوجه شدن قسمت بالا غده دارم دوباره به شهرستان اومدم جراحی کردم و برای ید درمانی رفتم الان بعد7سال با سونوگرافی مشخص شد دوباره غده رشد کرده الان برای سومین بار عمل کردم و باید برای ید درمانی خودم رو حاضر کنم.خواهشا برام دعا کنید.25 ساله
  • بدون نام
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    با سلام خدمت تمامی دوستان التماس دعا دارم برای خواهرم لطفا ایشون رو که درگیر تیرویید پاپیلاری هست رو دعا کنید. انشاالله تمام بیماران شفا پیدا کنند. ذکر صلوات
  • مسعود
  • ۵ اسفند ۱۳۹۲
    سلام-مطالب عالی ومفیدی بود گویی در نزد یک فوق تخصص غدد نشسته اییم3
  • مریم
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سلام مرسی به خاطر مطلب خوب من تنها برادرم دچار پاپیلاری شده ولی من این موضوع را به پد ومادرم نگفتم ودر تمام مراحل درمان خودم کنارش بودم من از این حوادث این را فهمیدم که خداوند همیشه ما راباعزیز ترین وبا ازشترین چیزی که داریم ازمایش می کند .خدایا شکرت
  • عليرضا
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
    من مبتلا به مدولري هستم.سه ماه پيش عمل كردم حتي به غدد لنفاوي گردنم هم سرايت كرده بود كه اونم برداشتن.الان تنها مشكلي كه بعد از عمل برام پيش اومده تاره هاي صوتي اسيب ديده و گرفتگي صدا برام پيش اومده در حال حاضر هم تحت درمان راديو تراپي هستم هرچند دكترم گفته پرتو براي اين سرطان خطرناك هست ولي چاره اي نيست.به اميد بهبودي براي تمامي دوستان
  • فراق
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
    یک سلام علیکم خیلی خالصانه به شما خوبان (خوبان پارسی گوبخشندگان عمرند)که این همه مطالب ارزنده ارائه داده اید؛ممنونم؛ خواهرعزیزم که برای من مادری کرده دچارعارضه ی آزاردهنده ی تیروئید شده امیدوارم با آگاهی ازاطلاعات مفید شما بتوانم کمکش کنم... خیلی دعایتان می کنم؛نفس هاتون پرازخیر وسلامتی،بازهم ممنونم.
  • آمنه
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
    خدایا هیچ وقت خانواده ای رو ناامید نکن برس به داد همه به داد دل منم برس......
  • سارگل
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
    سلام.سرطان تیرویید گرید 3 یعنی چی؟خطرناکه؟بیمار خانوم 25سالست
  • مریم
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سلام از اطلاعات جامع وکاملی که در سایت گذاشتید ممنون دعا میکنم خدای مهر بان وشافی همه بیماران را به لطف وکرم بی انتهایش شفا دهد آمین
  • بدون نام
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
    با سلام و تشکر از مطالب ارزنده و کامل شما.
  • گندم
  • ۵ بهمن ۱۳۹۲
    خيلي عالي بود.ممنون
  • س.ص
  • ۲۷ دی ۱۳۹۲
    ممنون از مطالب خوب و اطلاع رسانی شما، خیلی مهمه که بتونیم درمورد بیماری های مختلف توی سایت های علمی و فارسی مطالبی رو پیدا کنیم، یکی از چیزهایی که ترس رو کم می کنه آگاهی کامل و مناسبه، دعا می کنم خدای بزرگ که خیلی بیشتر از ما دلسوز همه ی بنده هاش هست، همه ی بیماران رو شفا بده و درد و رنجشون رو کم کنه و از همه مهمتر اینکه نذاره فراموش کنن که اون کنار همشون هست و برای رنج هاشون بیشتر از هرکسی نگرانه و غصه می خوره، با آرزوی شفای همه ی بیماران جهان، آمین
  • یاسمین
  • ۲۶ دی ۱۳۹۲
    سلام.مطالبتون خیلی مفید بود.ممنون که کامل درباره ی سرطان تیروئید توضیح دادین بنده سال87 ندول تیروئید داشتم رفتم اسکن انجام دادم ندول سرد بود.بعدش دکتر واسم هر6ماه یه بار نمونه برداری انجام میداد که نتیجه خوب بود تا اینکه مرداد 89 بخاطر زیبای چون بزرگ شده بود ومشخص بود عمل کردم ولوب راستم رو برداشتم.بعد از عمل هم جواب نمونه برداری خوب بود ودکتر بهم نگفت که سرطان داشتم.هیچ دارویی هم مصرف نکردم. از حدود1ماه قبل احساس کردم دوباره تیروئیدم مشکل داره رفتم سونوگرافی انجام دادم.یه غده8 میلی متری تو لوب چپ داشتم.دوباره رفتم اسکن انجام دادم که خداروشکر جوابش خوب بود.هیچ توده یا ورم ظاهری گردنم نداره.فقط اضافه وزن پیدا کردم وهمیشه خدا بدنم سرده.پزشک معالجم گفت نگران نباش درمان خاصی نیاز نداره فقط100 قرص لووتیروکسین سدیم واسم نوشت. امیدوارم همه ی دوستان شفا پیدا کنن.ونگران بیماریشون نباشن
  • باران
  • ۱۹ دی ۱۳۹۲
    سلام ممنونم از مطالب با ارزش و مفیدتون من 34 سالمه و یک پسر 5 ساله دارم تقریبا یک ساله درگیر بیماری هستم و دو بار نمونه برداری انجام دادم. سه ماه پیش تیروئیدم را کامل برداشتم و بعد از انجام آزمایش مشخص شد کانسر پاپیلاری دارم یک دوره هم ید درمانی شدم در حال حاضر آزمایشات پس از ید درمانی را انجام میدم و هنوز معلوم نیست که بازم احتیاج به دریافت ید دارم یا نه. ولی روحیه ام عالیه و این را مدیون کسی هستم که در تمام مراحل کنارم بود و تنهام نذاشت. الان حالم خیلی خوبه و مشکلی ندارم فقط امیدم به خداست و برای همه بیماران دعا می کنم که هر چه زودتر سلامتیشون را به دست بیارند. از همین پست به همه کسانی که مطلب منو می خونند می گم که امیدوارم هر گاه لبخند دنبال جایی برای نشستن می گردد لبانتان آن نزدیکی باشد.
  • معصومه
  • ۱۰ دی ۱۳۹۲
    خدایا بخاطر سلامتی شکر/یا امام رضا همه بیمارا رو شفای عاجل مرحمت بفرما.
  • بدون نام
  • ۸ دی ۱۳۹۲
    سلام مطالبتون خیلی مفید بود و چون با پیچیدگی توضیح داده نشده بود قابل درک بود. ممنون. مادر من مبتلا به گره سرد تیروئید شده و پزشک تشخیص داده که باید خیلی سریع جراحی بشه و غده تیروئیدش خارج بشه. امیدوارم که همین براش خیر باشه و شفا پیدا کنه. لطفا براش دعا کنید. باز هم ممنونم از مطلبتون
  • بدون نام
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۲
    مطالبتون بی نظیر بود تشکر می کنم
  • بدون نام
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۲
    سلام واقعا اطلاعات خوبی بود من هم جراحی کردم و باید ید درمانی بشم ویه پسر کوچیک دارم لطفا برای من هم دعا کنید. روحیه ام رو باختم
  • سمانه
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۲
    من دارای یه ندول سرد هستم دکترم گفته قرص لووتیروکسین استفاده کنم تاسه ماه بعد از ان اگه احتیاج به عمل باشه عمل کنم من خیلی ترس دارم میخوام بدونم این بیماری روی بارداری تاثیر داره و آیا باعث مرگ میشه ؟ چه کار کنم خیالم راحت بشه از این موضوع؟ لطفا راهنماییم کنید در مورد بیماریم ممنونم
  • شراره
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۲
    سلام.من یه نودل 1 سانتی دارم و باید نمونه برداری کنم.می خواستن بدونم نمونه برداریش دردناکه یا کاملاً سرپایی انجام می شه.و اینکه درد مختصری که تو گلو احساس می کنمبدلیل این نودل کوچیکه؟
  • بدون نام
  • ۴ آذر ۱۳۹۲
    باسلام مطالبتون خیلی خوب و کامل بود شوهر من پارسال کامل تیروییدش و برداشت ید هم گرفت الان یه توده زیر گلوش دراومده هنوز نمیدونیم چی براش دعا کنین باتشکر
  • بدون نام
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۲
    سلام 24سالمه مهر 89 عمل کردم تیروئید پاپیلاری داشتم کامل تیروئیدم خارج شده ولی الان از بازگشتش میترسم .ولی توکلم بخداست راضیم به رضای او
  • وحید
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۲
    میخواستم به اون دوستم که نوشته بیماری یعنی بیم بعلاوه اری که یعنی آورنده ترس بگم بیماری یعنی بدون مار،مار در فرهنگ باستان نشان سلامتی بوده و کسی که مریض میشده میگفتن بی ماره یعنی سالم نیست روی ماشین های 115 هم دقت کنید عکس مار کشیده.ایشالا همه شفا بگیرن همسر منم ندول داره دعا کنید خوش خیم باشه
  • نیلوفر
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۲
    سلام عمه من چندوقت پیش جراحی کردن و طبق دستور پزشک غدهء سمت راست تیرویید را برداشتن الان گفتن باید ید درمانی کنی اما اسمی از سرطان تیرویید نیاوردن خیلی نگرانشون هستم لطفا بهم اطلاعات بیشتری بدین ممنون میشم اگر روی ایمیلم ارسال کنید واقعا ممنون
  • بختیار عابدینی
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۲
    باسلام می خواستم مطالب ارزنده شمادروبلاگم قرارگرفته تادوستان استفاده کنند
  • فاطمه
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۲
    واسه خواهرم دعا کنید
  • الهام
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۲
    انشالله همه مریضا شفا پیدا کنند الهی امین
  • بدون نام
  • ۷ آبان ۱۳۹۲
    لیلا خیلی ممنون از اطلاعات جامع شما من سه روز دیگر اف ان ا دارم دعا کنید جوابش خوب باشه چون در اسکنم ندول سرد نوشتند البته در اردیبهشت ماه یکبار دیگر نمونه برداری کرده بودم اما گفته بودند چیزی نیست وولی بعد از ان در قسمتهای لنفاوی احساس ناراحتی کردم و دوباره به دکتر مراجعه کردم که برام اسکن داد خدا کنه خوش خیم باشه برای من و دختر یکساله نیمه ام دعا کنید از تمام شما عزیزان التماس دعا دارم
  • مثبت اندیش
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۲
    هو الشافی سلام. نوشته های بعضی هاتون همراه با ترس زیادی هست. یعنی ترس در برابر پیشامدهای زندگی. بهتره با توکل به خدا و بدون نگرانی ولی با پرسیدن سوالات مناسب از پزشک مراحلو طی کنید. چاره ای جز پذیرش زندگی نیست. پذیرش و خوش بین بودن بخشی از فرایند شفاست . اگه به کلمه بیماری دقت کنیم تشکیل شده از : بیم + اری. یعنی آورنده ترس. ترسیدن و نگرانی هم نتیجه خوبی نداره. پس فکرتون رو روی عواقب بد متمرکز نکنید و بذارید مراحل با آرامش طی بشه چون وقتی ذهن و درون انسان آروم بشه همه چی در بیرون سر جای خودش قرار میگیره البته اگه ما اجازه بدیم.
  • امید
  • ۶ مهر ۱۳۹۲
    بچه ها منم همین آلان فهمیدم که بابام سرطان گرفته داره مراحل اولیه درمان طی می کنه خیلی حالم خرابه تو رو خدا دعا کنید ایشالا خدا همه مریضا روشفا بده
  • سحر
  • ۵ مهر ۱۳۹۲
    salam toro khoda namzade mano ham doa konid
  • به نام بی نام او
  • ۳ مهر ۱۳۹۲
    هو الشافی با سلام خدمت همه دوستان برای بهبودی شما و عزیزانتان طلب خیر اعلام می کنم+1 یا من اسمه دوا و ذکره شفاء
  • غلامرضا محرابی
  • ۳ مهر ۱۳۹۲
    من مبتلا به تیروئید فلیکولار بودم که توسط پزشکان متخصص بیمارستان جراحی شدم و توده تیروئیدی را کامل تخلیه کرده اند عملم هم به خوبی انجام گرفت از خدای متعال می خوام که همه مریض ها را شفا بدهد. انشاالله.....
  • بدون نام
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    خداوند تمامی مزیضا را شفا بده منهم مادرم جزه این دسته است التماس دعا
  • ر.سهرابی
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
    سلام، ممنون از راهنمایی های مفیدتون، من چهار روزه که به علت سرطانپاپیلاری تیرویید جراحی کردم و کل تیروییدم هم دکتر برداشته، اصلا عمل سختی نبوده، فقط با روحیه قوی میشه از پس همه چی بر اومد، الان باید کم کم آماده یددرمانی بشم، با اینکه دقیقا از جزئیاتش خبر ندارم، ولی سعی میکنم خودمو نبازم، من یه خدای خیلی بزرگ دارم
  • فهيمه
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
    از اطلاعات خوبتون ممنون همه مريضا انشااله خوب بشن آمين
  • زهرا
  • ۵ شهریور ۱۳۹۲
    ممنون ازسایتتون حدود شش ماه پیش متوجه شدم دخترم مبتلا به سرطان تیروئید ازنوع پاپیلاری هست و تحت عمل جراحی قرار گرفت کل تیروئیدش را برداشتن و 6 تا از غدد لنفاویش هم در گیر شده بودند و بعد از خوردن ید اسکن شدن و گفتن که به ریه اش هم متاستاز داده بعد از 2 ماه از خوردن ید مجداد آزمایش کامل انجام دادن و جواب آزمایشش خوب بود من ایشون را به زیارت امام رضا بردم و در آنجا از امام رضا خواستم تا دخترم را درمان کنه الان هم وضعیت دخترم خوبه و دوباره باید 3 ماه دیگه برای آزمایش ببرمش ولی امیدم به خداست و میدونم که امام رضا دخترم را شفا داده پس ازشما هم که مبتلا به این بیماری هستید میخام فقط به خدا توکل کنید و روحیه داشته باشید البته دختر من 13 ساله هست و من نگذاشتم که بفهمه سرطان داره الان هم روحیه خیلی خوبی داره بازهم التماس دعا دارم
  • زهرا
  • ۳ شهریور ۱۳۹۲
    با سلام من چهار سال پیش تیروئیدم رو عمل کردم سرطان پاپیلری داشتم کل تیروئید رو در آوردم و ید هم مصرف کردم. الآن حالم خوبه و مثل افراد سالم درس می خوانم و کار می کنم . خواستم به همه دوستانی که به این بیماری مبتلا هستند بگویم که امیدوار باشند و فقط به خدا توکل کنندخوشبختانه این بیماری درمان دارد هرچند مراحل عمل و ید درمانی سختی هایی دارد،اما وقتی که درمان شدید و به زندگی عادی برگشتید سختیها را فراموش خواهید کرد. این ویژگی دنیاست
  • سلاله
  • ۲ شهریور ۱۳۹۲
    سلام.من 19 سالمه.سرطان تیرویید دارم.تیروییدمم برداشتم.2بار 150 میلی ید خوردم.ازمایش خونم خوبه.ولی سونوگرافیم 3تا تیکه چند میلی رو نشون میده که باید ید بخورم.ولی من نمیخوام بخورم.تو رو خدا برام دعا کنید.برای تولد امام رضا میرم مشهد دعا کنید شفام بده که دیگه ید نخورم
  • وهاب
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۲
    سلام امیدوارم این مطالب مفیدتون برای پدر من که تازه متوجه شدیم مبتلا به سرطان تیروئیدشده مثمرثمرواقع بشه / و با خواهش وتقاضای دعای شفاعت ازهمه عزیزانی که این مطلبومطالعه میکنن ازخدای بزرگ برای همه بیمارا ن هموطن آمین
  • Bahman
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۲
    سلام ممنون از اطلاعات کاملتون! خدا همه مریضا رو شفا بده انشاالله@
  • اسما
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۲
    سلام. مامانم دیروز عمل داشت تیرویید و لنفاویشو کامل برداشتن. توروخدا بگید احتمالش هست دوباره غده ها تکثیر سلول کنند.راهش چیه التماس دعا
  • s.a.f
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
    سلام من حدود هفت ساله روزی یک قرص لووتیروکسین مصرف میکنم. تیروییدم بزرگ شده بودو گره دارم اما بعد از دوبا رنمونه برداری به فاصله شش ماه دکترگفت نیاز به جراحی نداری اگه دوست داری چون بزرگ شده به خاطر زیبایی میتوانی عمل کنی اما مشکل بالینی نداری.الان حدو دوساله که پیش دکتر نرفتم تغییری نکردم اما با خواندن این مطالب یه کم نگرا ن شدم گرچه سرطان خوبیه اما میدانم جراحیه خیلی سختیه با توجه به اینکه انواع سرطانها در خانواده ما بوده است....
  • faezeh
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
    سلام.توروخدا برام دعا کنید دارم از ترس دیوونه می شم
  • رحیم
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    باتشکر برای من پس از برداشتن تیروئید مقدار 150mc ید نوشته و خوردم می خواستم بدونم ایا این مقدار بالائی هست؟ و ایا بایک بار استفاده درمان تکمیل میشود؟ نوع ندول فولیکولی
  • بدون نام
  • ۷ مرداد ۱۳۹۲
    kheili aaaaaaaaaaaaali o kamel bud mamnooon
  • بدون نام
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۲
    مادر منم دعا کنید. چند روز دیگه میخواد جراحی کنه..
  • سارا
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۲
    بسیار ممنونم برای این اطلاعات بنده هم 1 ماه عمل کردم و باید برم ید بزنم می خواستم بدونم اضافه وزنم-گر گرفتن و درجه بدنم که گرم می شه-خستگیم-عصبی شدنم تاثیر این مریضیی(پاپیلاری) یکی میکه 1 هفته یکی می گه 2 روز برای قرنطینه ید کافیه وبالاخره چقدر نرم بیرون از خونه؟ مرسی
  • بدون نام
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۲
    مرسی
  • پیمان
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۲
    ای خدا همه ی مریضارو شفا بده
  • پیمان
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۲
    توروخدا مادر منم دعا کنید دنیا برام سیاه شده
  • مینا گلی
  • ۹ تیر ۱۳۹۲
    سلام دوستان من ۲۴سالمه و کم کاری تیرویید دارم به تازگی هم باردار شدم این کم کاری به نوزاد هم سرایت میکنه لطفا راهنمایی کنید.
  • بدون نام
  • ۲ تیر ۱۳۹۲
    مرسی و خسته نباشید
  • بدون نام
  • ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
    میشه 1 فیلم آموزشی هم از گواتر بذارین ممنون میشم
  • حمید
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
    سلام از مطالبتون ممنون. خاله من سال پیش از سرطان تیروئید فوت نمود. برادرم نیز سرطان گرفت و تیروئید را تخلیه نمد اما شکر خدا پس از ید درمانی خوب است و مشکلی ندارد. اما آزمایش آر ای تی را در سایت شما دیدم و دکترهای خاله و برادرم این مطلب را نگفته بودند! باتشکر از اطلاعرسانی شما اما نمی دانم به دکتر غدد مراجعه کنم یا انکلوژیست تا این آزمایش را برای من نسخه بدهد و من از سلامتم مطمئن شوم. البته چند روزی است کمی هم احساس ناراحتی محدود در گلو دارم اما هیچ تورم یا مشکلی در ظاهر دیده نمی شود. لطفا من را نیز راهنمایی نمایید.
  • ریم
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۲
    باسلام ،مطالب بسیار خوب بود اما در مورد پاراتیروئید و کار کرد آن کمتر نوشته شده بود من حدود هشت ماه پیش عمل کردم ید درمانی هم رفته ام که بسیار سخت بود .اما پاراتیروئیدم هم کار نمی کند و کلسیم بدنم پایین می آید .ماههای اول که بیمارستان بستری می شدم و کلسیم را از طریق سرم به من تزریق می کردند ولی حالا دوز کلسیم را بالا برده اند و روزی 3تا کلسیم تریول و 3عدد کلسیم د و3عدد قرص روناژل می خورم .بدن درد شدید دارم .وزن بدنم زیاد شده ،نمی دانم آیا تا آخر عمر باید این دارو ها را بخورم یا پاراتیروئیدها کار خواهند کرد . لطفا مرا راهنمایی کنید؟ با تشکر
  • علی همتی
  • ۱۵ خرداد ۱۳۹۲
    سلام تازه فهمیدم مادرم تیروئید فولیکولارداره تازه میخوام ببرمش دکتر نمیدونم باید چی کار کنم لطفا راحنماییم کنید دعا کنید
  • بدون نام
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۲
    واسه خالم دعا کنید
  • بهار
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سلام . بعد از تقريبا 1 ماه مشخص شد مبتلا به پاپيلاري هستم . غده هاي لنفاويم ورم دارن . صدام عوض شده . بايد جراحي كنم . و يد درماني . من 30 ساله ام و چند روز از تشخيص بيماريم مي گذره . مي ترسم وقتي پيغام هاتون خوندم كه بيماري هاي بعضي ها برگشت كرده بيشتر ترسيدم . در ضمن به من گفته شده كه كل تيروئيد و بايد در بيارم در صورتي فقط سمت چپ غده كوچيك ديده شده .
  • به نام بی نام او
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
    من به تازگی غده ی بدخیم 4 سانتی داشتم جراحی کردم کل تیرویید رو برداشتم!!یدترابی هم رفتم هیچی اتفاق خاصی نیوفتاد به تمامی دوستانم می گویم نگران نباشید سرطان تیرویید در بدخیمترین حالتش باز هم خوش خیم هست !!!من دوستان پزشک دارم که از اساتدید بودنند در سر کلاس از خداوند می خواستنند که سلامت باشند ولی به طنز میگفتند خدایا اگه می خوای به ما سرطان بدی سرطان تیرویید بده!!ا به خدا امیدداشته باشید تیرویید کاملا قابل درمان هستش!! هـر یـک از مـا خـود مسیح عالمیم هـــر الـــم را در کــف خــود مرهمیم جـانـها در اصــل خـود عیسی دمـند یــک دمــش زخمنـد و ديـگر مرحمند یا الله!! گـر حـجـاب از جـانهـا بــرخـواسـتـی گفتی کـه هر جانی مسيح آراستی
  • مهتا
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سلام من پاپیلاری کارسینوما نوع فولیکولار دارم 7 ماه پیش جراحی کردم و 150 میل ید گرفتم. نظراتتون رو خوندم. من خودم هم خیلی از عود کردن بیماریم می ترسم چون واقعا عمل و ید درمانی برام خیلی سخت بود و واقعا عذاب کشیدم ولی تصمیم گرفتم به بیماریم فکر نکنم و تا وقتی زنده هستم از زندگیم لذت ببرم. از همتون خواهش می کنم روحیه خودتون رو حفظ کنید و فقط فقط مرتب تحت نظر دکتر باشید و به توصیه هاش گوش بدید و مراقب خودتون باشید.
  • سر در گم
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سلام به همه دوستان و ممنون از مطالب خوبی که گذاشتین، من تازه امروز فهمیدم که سرطان تیروئید دارم، البته بعد از 2 ماه آزمایش و سونوگرافی و ...، از صبح که فهمیدم، گیج و سردرگمم، نمی دونم باید چیکار کنم، لطفا راهنمایی کنید
  • نیلوفر
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    واسه مامانم دعا کنید لطفا...
  • فرشته
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سلام تیرویید من نوع پی تی سی هست جراحی کردم کل رو برداشتم الان غده جراحی شده الان غده لنفاوی گرفته میخوام بیش تر در این مورد بدونم
  • نرگس
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۲
    سلام تمام اطلاعات کامل بود بنده 11 ماه پیش عمل جره احی انجام داده و غده ها را برداشتند و تیروئید را هم کامل برداشتند ولی الان بعد از هفتماه دوباره دوغده برگشت کرد الان با زدن امپول در طول چهار ماه غده ها به نصف میزان رسیده است 29 سال سن دارم
  • بدون نام
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۲
    از همه تقاضای دعا برای ما بیماران دارم2
  • صفیه
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۲
    با تشکر از اطلاعات خوبتون .من 28ساله هستم واسفند 91 عمل جراحی انجام دادم وتمام تیروئیدم وچندتا از غدد لنفابیو برداشتند وبعد از جواب پاتوبیولوزی مشخص شد که سرطان تیروئیدم از نوع پاپیلاری و چندتا غدد لنفابیم که برداشته شده بود بصورت ملوکولی درگیر شده باید اردیبهشت ماه اولین مرحله ید درمانی رو شروع کنم .آیا با یک مرحله جواب میده یا تعداد مراحل بیشتری میخواد ؟؟لطفا توضیح بدید علائم بعد از ید درمان چیه؟؟هیچ اطلاعاتی در مورد علائم احتمالیش ندارم میشه راهنمایی کنید من خیلی استرس دارم
  • راحله
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۲
    سلام ممنون از دادن روحیه. تو رو خدا مادر منم دعا کنید. من باردارم و مادرم تنها دوستم و شریک غمهامه ارزوی شفا برای همه بیمارها دارم
  • بدون نام
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۲
    بسیاااار ممنون
  • مهري
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۲
    با سلام متشكرم
  • شقایق
  • ۱۵ فروردین ۱۳۹۲
    سلام مطلب خیلی خوبی بود من مادرم مبتلابه سرطان تیروئید بود اما حالا کمی از این بیماری در وجودش هست لطفا دعا کنید تادر سلامتی کامل به سر ببرد واقعا ممنون میشم اگه که مادرم را دعا کنید
  • جواد
  • ۷ فروردین ۱۳۹۲
    خواهشا مراقبتهای بعد از عمل و مراجعه مکرر به دکتر را فراموش نکنید - دائم نگید خوب شد و تموم شد رفت . نهههههههههههههههههههههههههههههههه
  • ها...
  • ۵ فروردین ۱۳۹۲
    lotfann tamame mariza ra doa konid vaghean deleshon por az tarso ghame mamnon
  • Sami
  • ۳۰ اسفند ۱۳۹۱
    سلام از كسانى كه عمل كردن و تيروييدشونو برداشتن ميخواستم بپرسم عمل چجورى بوده و چند روز تو بيمارستان بسترى بودن و اينكه جاى عمل چجورى مىمونه روى گردن؟
  • هما
  • ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
    بسیار عالی بود ولی اگه ترجمه بشه که این اصطلاحات چیه خیلی بهتره؟
  • بدون نام
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
    سلام-من-سارا-هستم-منم-چندروزه-فهمیدم-تیرویددارم-ولی-نمیدونم-توچه-مرحلهای-است-برایم-دعا-کنید
  • بنده خدا
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۱
    سلامتی همه مریضها، به خصوص عزیز خودم رو از خدا التماس می کنم؛ خدا هیچ عزیزی رو از ما نگیره، انشاء الله
  • بدون نام
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
    سلام تا خدا نخواد هیچ برگی از درخت نمی افته تمام دکترا به خواهر من 4 ماه حداکثر شش ماه فرصت دادند الان یک سال است از ان زمان میگذره با اینکه ÷ورلی دیفریشتید کارینوما یکی از بدترین نوع سرطان است حال خواهر من به لطف خدا بهتر هم شده ÷س همه چیز را به خودش بس÷ار که او بهترین نگهدار است
  • Dr.Mfo
  • ۷ اسفند ۱۳۹۱
    از اطلاعات مفید و کامل شما دست اندر کاران سایت کمال تشکر را دارم.
  • مریم
  • ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سلام.یک هفته است که مادرم جراحی لوب برداری کرده فردا جواب پاتولوژیش رو میگن. دل تو دلم نیست. نمیدونم چی می خواد بشه.برای همه آرزوی سلامتی میکنم. انشاالله خدا همه ی مریضارو شفای عاجل بده. توروخدا مادر منم دعا کنین.اخه تنها غمخوارمه.
  • مسلم
  • ۱ اسفند ۱۳۹۱
    اللهم صل علی محمد و آل محمد خدایا همه بیماران به خصوص بیماران سرطان تیروئید رو شفای عاجل عنایت فرما اللهم صل علی محمد و آل محمد
  • ناهید
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
    توروخداواسه مامان منم دعاکنین بدون ایشون زندگی واسمون معنی نداره
  • بنده ی خدا
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    به نام خداوند حی حکیم میدانم بیماری بداست وسخت ودردناک ولی تنها کاری که می شود کرد امید به خداست امیدوارم خداوند به آبروی فاطمه زهرا (س)همه ی بیماران را شفا عنایت فرماید درد کشیده درد دیگران را میداند همین حالا به گوگل بروید آدرس حرم امام رضا را بنویسید و بهش بگید مطمئا باشید میشنود انشا الله که خداوند همه ی بیماران را شفادهد ولی شما دیگران را بیشتر دعا کنید
  • اکرم
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    عزيزانم اميدواري بهترين درمان اين بيماريست من خودم تجربه کردم .خدابزرگه هواي بندگانش رو داره هرگز نااميد نباشيدحتما شفا ميگيريد
  • اکرم
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    عزيزانم اميدواري بهترين درمان اين بيماريست من خودم تجربه کردم .خدابزرگه هواي بندگانش رو داره هرگز نااميد نباشيدحتما شفا ميگيريد
  • فاطمه
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
    سلام منم سرطان تیروئید دارم الهی همه تون خوب شید
  • بدون نام
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
    مادر ما را هم دعا کنید خدا همه مریضان را شفا بدهد
  • پگاه
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سلام ممنون،مطالبتون عالی بود.من بیست و هشتم ید درمانی دارم چند روز پس از ید درمانی و به چه مقدار قرص لووکسین مصرف کنم.
  • behy
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    مطالب خیلی خوبی بود . مرسی... لطفا برای مادر منم دعا کنید. التماس دعا
  • زاناک
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    واسه عشق منم دعا کنین زود خوب شه
  • زاناک
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    با التماس دعا برای همه بیماران و به امید سلامتی خواهش میکنم 1نفر بنویسه که بعد از ید درمانی بیماریش کامل خوب شده که دیگه مشکلی نداشته باشه یعنی درمان قطعی ممنون میشم
  • s
  • ۵ بهمن ۱۳۹۱
    با تشکر از مطلب جامعتون.کاش جواب بعضی از سوالات داده میشد تا سایرین هم استفاده کنند. من هم مشکل تیرویید دارم اما همیشه لاغر بودم و حالا احساس میکنم با مصرف دارو ضعیف تر هم شدم.
  • بدون نام
  • ۳ بهمن ۱۳۹۱
    salam....man marziye hastam.taze 20 sale shodam......man 6 mahe midunam ke saratane tiroid darm .dashtam nazarate bachaharo mikhundam az bala va ta alan ashk mirikhtam.harfi vase zadan nadarm.joz inke begam ghavi bashid
  • مهرانه
  • ۲۸ دی ۱۳۹۱
    مرسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسی .عالی بود
  • بدون نام
  • ۲۷ دی ۱۳۹۱
    عالی بود تا خدا نخواهد هیچ اتفاق بدی نمی افتد. همه خودمونو به خدا می سپاریم .همیشه به اتفاقات خوب فکر کنید .اینکه بیماری داره به دارو جواب مثبت میده .باور داشته باشید که هر روز رو به بهبودی میروید.به چیزای منفی فکر نکنید.من امتحان کردم این باورها جواب میده
  • ججت
  • ۲۷ دی ۱۳۹۱
    سلام التماس دعاء
  • ججت
  • ۲۷ دی ۱۳۹۱
    سلام التماس دعاء
  • فاطمه
  • ۲۴ دی ۱۳۹۱
    سلام من 25 سالمه یک سال پیش جراحی کردم تیروییدمو برداشتم.الان بیماریم عود کرده و در حال پیشرفته.دکترا میگن غده هات بدخیمه دوستان همدردم لطفا منو لابلای دعاهاتون جا بدین.مرسی
  • من
  • ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سلام خواهش ميكنم برام دعاكنيد....خيلي...
  • مینا
  • ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سلام واقعامطالب جالب بود امیدوارم همه ی بیمارا خیلی زودشفاپیداکنند
  • سپیده
  • ۱۸ دی ۱۳۹۱
    بسیار آموزنده و خوب بود. مرسی از شما
  • حمید
  • ۱۶ دی ۱۳۹۱
    با سلام .منم حدود 10 ساله پرکاری تیروئید دارم حدود 8 ماه هست دیابت 2 مبتلا شدم فقط قرصهای متی مازول مصرف میکردم ولی به علت بینظم بودن در مراجعه به پزشک متاسفانه تیروئیدم نیاز به ید درمانی پیدا کرده.راستش یه کم ترس دارم ازتون التماس دعا میکنم تا اراده مو از دست ندم.ممنون دوستتون دارم...التماس دعا.عمو حمید.ح از سیراز
  • يه عاشق
  • ۱۵ دی ۱۳۹۱
    واقعا دستتون درد نكنه به قول بچه ها دست مريضا
  • م
  • ۱۴ دی ۱۳۹۱
    من 17 سالم بود که طی 2 تا عمل جراحی تیروید و غدد لنفاویم را برداشتم و یه مرحله ید درمانی شدم الان شکر خدا خوب شدم ولی با گذشته 2 سال میترسم باز مریضیم برگرده.چطوری میشه از بازگشتش جلو گیری کرد
  • هدیه
  • ۷ دی ۱۳۹۱
    خدا همه ی مریض ها را شفا بده
  • فاطمه
  • ۶ دی ۱۳۹۱
    salam 29 salameh.papilary daram47 roze amal kardamo 1 marhale yod gerftam .emroz j gama eskanam omade goftam tarhay sotio ghafaseh sinam selolhay saretani hast hanoz6 mahe dg bayad yod begiram mojadadan.midonam bayad ghavi basham chon 2ta dkhtar daram pas mobarezeh mikonam.ama tole darmane yod o dori az bacheham sakhte .baram doa konid.
  • میثم
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۱
    دستتون درد نکنه جامع بود
  • بي نام
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۱
    خيلي ممنون . مطالبتون اموزنده بود .آرزوي سلامتي براي عموم مردم .
  • بي نام
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۱
    خدا همه ي مريض هارو شفا بده
  • بدون نام
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۱
    سلام ،من34 سالمه و نودول سرد دارم، به تجويز دكتر مدتي قرص ليووتيروكسين روزي 1.5 مصرف ميكردم اما به قدري لاغر شدم كه احساس كردم روي قواي جسمانيم تآثير گذاشته به همين دليل داروم را قطع كردم حالا نودولم بزرگتر شده و گاهي توي گردنم احساس درد ميكنم تو فكر برداشتن ان با جراحي هستم .اما نمي دونم توي جراحي نودول سرد آيا خود غده تيروييد هم برداشته ميشه يا فقط نودول سرد برداشته ميشه وآيا برميگرده يا نه در واقع توسيه شما چيست. در ضمن در خصوص زمينه ارثي ، مادر بزرگم مادريم دچار گواتر بوده و از سرطان غدد لنفاوي مرحوم شده.
  • فاطمه
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۱
    سلام با تشکر از مطالب خوبتون.یک ماه که فهمیدیم مامانم پاپیلری تروئید داره دیروز جراحی کرد و تیروئیدشو برداشت ولی دکتر گفت به غدد لنفاویش متاستاز داده نمونه هاشو دادیم پاتولوژی براش دعا کنین که بدخیم نباشن مامانم اصلا روحیه نداره.ایشالا خدایی که دردرو میده درمانش هم بده و همه مریضارو شفا بده.
  • زهرا
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۱
    عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالي بود.لطفاپسر خاله ي من روهم دعا كنيد!
  • بدون نام
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۱
    خووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووب بود.
  • ...
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۱
    سلام خانمی مجرد حدودا 45ساله هستم و جدیدا تیرویید خود را عمل کرده ام اما پزشکم به من گفته است ک امکان وجود سرطان در من وجود دارد و راه های اعم از تزریق ید و شیمی درمانی را به من توصیه کرده است....اگر ممکن است توضیحی دراین باره برایم درج نمایید با تشکر!
  • بدون نام
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۱
    سلام.ممکن سرطان تیروئید تو نمونه برداری تشخیص داده نشه و بعد از عمل جراحی و لوب برداری تشخیص داده بشه؟
  • ملیحه
  • ۶ آذر ۱۳۹۱
    سلام، مطالب تون عالی بود، سپاسگزارم. من 34 سالمه تیروئیدم کم کاره و مدت 4 ساله که لئوتیروکسین مصرف می کنم، دکتر برام از دوز 50 شروع کرد و مقدارو به 250 رساند. همیشه احساس خستگی و خواب آلودگی می کنم، الان یه مدته که تموم بدنم از درد تیر میکشه، ممکنه سرطان تیروئید داشته باشم و هنوز تشخیص نشده باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفن جواب سوالمو بنویسید. التماس دعا
  • raha
  • ۲ آذر ۱۳۹۱
    با سلام ، من 27 سالمه 3 سال پیش ندول سمت چپ داشتم که دکتر گفت سریعا" باید جراحی بشه . که من جراحی کردم و کل تیرویید برداشته شد و جواب پاتولوژی خوشبختانه خوشیم بود و بعد از آن قرص لیوتیروکسن مصرف میکنم وبعد از جراحی دکتر گفت نیازی به قطره ید نیست الان 3 ساله میگذره آیا واقعا" نیازی به قطره و انجام اسکن نیست؟ ممنون میشم راهنماییم کنین
  • فاطمه
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۱
    باسلام من 27 سالمه 4 سال است که متوجه شدم کم کاری تیروئید دارم و دو سال پیش با سونوگرافی متوجه شدم که نودل هایی در تیروئید دارم پزشکم داروی من رو قطع کرده و برای یک سال آینده نوبت مراجعه زده به نظرتون من برای تشخیص سرطان به پزشک دیگری مراجعه بکنم یا لازم نیست؟
  • عسل
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۱
    سلام من عسل هستم توروخدامادرمن روهم دعاکنید
  • عسل
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۱
    من عسل هستم ازراهنماییتون متشکرم توروخدامامان من روهم دعاکنید
  • عسل
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۱
    من عسل هستم ازراهنماییتون متشکرم توروخدامامان من روهم دعاکنید
  • نازنین
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۱
    سلام لطفا راهنماییم کنید ما 29 سالمه حدود 3 سال پیش به پاپیلاری مبتلا شدم جراحی شدم ید درمانی هم کردم بعد از 3 سال دوباره بازگشت داشتم با اینکه تمام تیروییدم رو تخلیه کردم به تازگی باز دوتا غده در اوردم باید برم ید درمانی از لحاظ روحی داغونم اخه من که همه تیروییدم رو تخلیه کردم با دوز بالا هم ید درمانی رفتم پس اینا باز از کجا اومدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟فقط تنها چیزی که میخوام بدونم اینه که این غده ها علت بوجود اومدنشون چیه؟لطفا راهنماییم کنید منو هم از دعای خیرتون بی بهره نذارید ممنون.
  • هانی(مذکر)
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۱
    با سلام خدمت دوستان من 36 ساله هستم که دو ماه پیش به دلیل سرما خوردگی به دکتر مراجعه کردم که هنگام معاینه گفت سمت چپ گردنت یه توده داری خلاصه دو ماه درگیر سی تس و سونو و ازمایش بودم تا اینکه هفته گذشته عمل شدم . شش توده سمت چپ و یک توده سمت راست و یک توده روی استخوان ترقوه داشتم جالب اینجاست که خودم اصلا نفهمیده بودم. خلاصه توده ها به همراه کل تیرویید برداشته شدن. یک ماه دیگه باید برم واسه ید درمانی. توکل به خدا و به امید شفای همه مریضها شاد باشید و پر انرژی
  • م
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۱
    با سلام. من خودم 24 سالمه 1 سال پیش تیروییدمو برداشتم از نوع پاپیلاری دارم ید در مانیم شدم یک سال سر درد های شدید و بدن درد داشتم شکر خدا بهتر شدم
  • الهام
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۱
    من هم زن برادرم دو سال پیش با دو مرحله جراحی غده تیروئیدشو تخلیه کرد ودکترش گفت سلولای بدخیم داره الان دو مرحله اس یددرمانی میکنه واسش دعا کنید که این بار جواب آزمایش وسونوش خوب باشه خیلی آرزو داره بچه دار بشه پنچ ساله ازدواج کرده بنظر شما بچه دار میشن؟
  • سکوت پرصدا
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۱
    ایاتیرویید پرکار درمان قطعی دارد؟لطفا جواب بله یا خیر بدهید؟
  • بدون نام
  • ۶ آبان ۱۳۹۱
    سلام به همه دوستان گلم - حدود 4 سال پيش با تشخيص پاپيلاري تيروئيدم رو جراحي كردم و كاملا برداشتم و تا كنون 3 بار يد راديواكتيو گرفتم و هفته پيش رفتم سونو كه يك نودل غيرعادي داشت برام دعا كنيد كه شفا يافته باشم و چون دخترم 2 سالش اصلا طاقت ندارم دوباره جراحي بشم همش دارم گريه مي كنم و به هيچ كس هم چيزي نگفتم منتظرم كه سه شنبه جواب آزمايشم رو بگيرم ايشاا.. با ياري خداوند و دعا شما همه شفا پيدا كنند
  • بدون نام
  • ۱ آبان ۱۳۹۱
    انشاء ا... همه بیماران زودتر شفا بگیرند ولی برای مادرایی که بچه کوچک دارند وباید یددرمانی بشند برای صبرشون دعا کنید واقعا امتحان سختیه
  • زينب
  • ۱ آبان ۱۳۹۱
    حدود10ماه است بعد اززايمان ندول سرد 25ميليمتري در قسمت چپ تيروئيد گلوم پيدا شده وتپش وفشار خون اذيتم مي كند كم كاري يا پركاري ندارم خواهش مي كنم مرا راهنمايي كنيد دكتر خوب ازتهران برام معرفي كنيد وايميل كنيد
  • سارا - 37 ساله
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    من حدود یک هفته است که به علت سرطان پابیلری تیروئید جراحی کرده ام ( در کانادا ) و غده ی تیروئیدم رو به طور کامل بیرون آوردند . دکتر جراحم به ما گفت چیزی از درگیر شدن نواحی اطراف به این سلولهای سرطانی مشاهد نکرده است و امیدوارم و می خواهم بپذیرم که قطعا همینطور است و بیماریم هیچ گسترشی نخواهد داشت و منتظر آزمایش های بعدی و اسکن و جواب پاتولوزی ام هستم و امیدوارانه به فرداهای زیباتر فکر می کنم و برای تمام بیماران سرطانی در هر کجای این کره خاکی بهبودی کامل و آرامش آرزو می کنم . به امید فرداهایی بدون بیماری های سخت ... برایم دعا کنید که مراحل بعدی درمانم با موفقیت باشد.
  • بدون نام
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۱
    خوب و کامل بود
  • سعیده
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۱
    من در سن 14 ساگی مبتلا به سرطان تیرویید سدم الان 19 ساله هسم و 4 ماهه ازدواج کردم از خدا میخوام که بم اجازه بده و این سرطان ما رو از هم جدا نکنه
  • اکرم
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۱
    من ندول سرد دارم وخوش خیم احتمال دار ه بد خیم بشه
  • كامليا
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۱
    با سلام من چهار سال پيش دچار سرطان پاپيلاري شدم كه به لنفم متاستاز زده بود كه تا الان سه بار يد درماني شده ام . در حال حاضر آخرين آزمايشم تي جي 4.78 شده و در سونوگرافي يك لنف نود مشكوك به اندازه 5*8 ديده شده كه هيلوم غير عادي دارد. دو هفته است كه قرصهايم رو جهت اسكن هول بادي قطع كرده ام اميدوارم مشكل خاصي نباشد. خيلي گريه مي كنم خيلي سخته بدون دارو و با اضطراب همسر . نمي دونم دوباره جراحي مي شم يا نه؟ نمي دونم ب جراحي دوباره حل مي شه يا نه؟ التماس دعا
  • شیرین
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۱
    خوب بود
  • شیرین
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۱
    من 20 سال است که تیروید دارم و قرص لووتیروکسن میخورم و رژیم و ورزش مرتب انجام میدهم ولی وزنم اصلا تغیر نمیکند وزنم 62کیلو است وسنم 36 سال آیا باید قرصم را زیاد کنم روزی یکعدد قرص می خورم در ضمن دست وپا درد شدیدی دارمو پوستم خیلی خیلی خشک است چه باید بکنم لطفا سوال من را جواب دهید
  • بدون نام
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۱
    با تشکر از مطالب آموزنده ای که در اختیار ما قرار دادید. می خواستم خواهش کنم در مورد نوع مدولاری هم اطلاعات بیشتری به مطالب اضافه کنید و در مورد احتمال عود آن به من اطلاعات بدهید. بیماری دارم که به مدولاری مبتلاست و تاکنون 3 بار عمل کرده، آیا برای جلوگیری از متاستاز سلول های سرطانی راهی وجود دارد؟
  • لیلا
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۱
    مادرم نودل سرد دارد امیدوارم با کمک خدا به سرطان نکشد
  • بدون نام
  • ۴ مهر ۱۳۹۱
    سلام خواهری دارم که 10 سال پیش کل تیروئید شو رو برداشت و تا الان در حدود 600 میل ید گرفته .ولی متاسفانه در ازمایشات دوره ای tgبالاست و تمام اسکن ها و عکس برداری های مختلف رو انجام داده ولی چیزی دال بر اینکه سلولی فعال شده وجود نداره .تمام پزشکان متعجب موندن و جواب قطعی برای نگرانی های ما ندارند .ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.
  • مهناز
  • ۳ مهر ۱۳۹۱
    سلام ممنون از اطلاعاتتون خواهري دارم دو تا بچه كوچك داره ويكماه پيش عمل جراحي كرده جواب آزمايشش گفتند بد خيمه تو خدا براش دعا كنيد خيلي تو زندگيش سختي كشيده و دكتر خوب ومتخصص غدد تو شيراز رو بهم معرفي كنيد براش دعا كنيد
  • علی
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۱
    تو را به خدا یک متخصص خوب تیروئید به من معرفی کنید به من ایمیل بزنید خواهرم مریضه
  • علی
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۱
    با عرض سلام و خسته نباشید بابت این همه زحمتی که برای مردم می کشید خواهرم چند سالی هست که تیروئید داره و چند تا دکتر الان عوض کرده ، بعد سونوگرافی تیروئیدش دکتر الانش میگه تو تیروئیدت غددی هست که باید نمونه برداری کرد ، ازتون خواهش میکنم یک دکتر متخصص خوب به من معرفی کنید نمی خوام برای خواهرم اتفاقی بیفته تو را به خدا نام و آدرس دکتر را برایم ایمیل کنید
  • حديث
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
    سلام من 20 سالمه وديروز متوجه شذم سرطان تيرويييد دارم و الان دنبال يه دكتر خوب هستم لطفا راهنمايي كنيد و اگه زحمتي نيست جوب رو به ميلم بفرستيد
  • حديث
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
    سلام من 20 سالمه وديروز متوجه شذم سرطان تيرويييد دارم و الان دنبال يه دكتر خوب هستم لطفا راهنمايي كنيد و اگه زحمتي نيست جوب رو به ميلم بفرستيد
  • حديث
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
    سلامن 20سالمه و 2ماه پيش يه غده تو گردنم رشد كردودكترم منو جراحي كرد و ديروز نتيجه ي پاتولوؤي نشون داد سرطلن تيروييد دارم و بايد شيمي درماني بشم لطفا منو راهنمايي كنيد و يك دكتر خوب به من معرفي كنيد.لطفا جواب رو به ايميلم بفرستيد متشكرم.
  • فاطمه
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
    خیلی مفید و جامع بود.سپاسگزارم.برای مریض من هم دعا کنید.
  • فائزه
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    سلام من دوسال پیش به دلیل سرطان تیروئید، عمل جراحی کردم و تیروئیدمو برداشتم از اون موقع قرصهای لووتیروکسین و کلسیم و ویتامین دی میخورم الان جواب آزمایش خونمو گرفتم. نشون داده که کلسیمم کم شده و فسفرم زیاده. میزان tsh بدنم خوبه و thyroglobulin بدنم خیلی کمه !! ایا من مشکلی دارم الان؟ ممنونم
  • بدون نام
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    متشكرم
  • س
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۱
    ازاطلاعات کاملی که دادید ممنونم.
  • بدون نام
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۱
    اگر کف دست و پا عرق کند نشانه ی تیروئید است؟
  • نجمه
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۱
    با تشكر از مطالبتون من گره بدخيم داشتم الان 24 روزه عمل كردم و بايد يد درماني انجام بدم ميخواستم بدونم مركزي كه مراجعه مي كنم مهمه چون تهران و اصفهان و كرمان پيشنهاد شده و چون اطراف كرمان هستم ميخواستم بدونم كرمان خوب هست براي مراجعه ؟ با تشكر فراوان
  • فریبرز
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
    با سلام! پدرم به پاپیلاری مبتلاست 67 سالشه 3 بار عمل کردن و 2 یا 3 مرتبه هم ید درمانی انجام دادن. تقریبا تمام مراحل خوب بود و در حال پیش رفتن بود به نحوی که دکتر غدد پدرم گفت می تونی 6 ماه بعد برای چک آپ بیایی! ولی بعد از گذشت 2 ماه درد در ناحیه گردن بشدت افزایش یافت و کم کم غذا خوردن هم براش سخت شد و نمی تونسنت غذا بخوره. در نهایت دکترهاش گفتند که شاهراگهای گردن هم درگیر تومور شده و حتی 1% درصد هم نمی شه عمل کرد! الان در حال پرتو درمانی خارجی هستند 16 جلسه پرتو درمانی تجویز شده. چند تا سوال داشتم، علت اینکه توده به این سرعت باز هم عود کرد، چی می تونه باشه؟! آیا می شه از پرتو درمانی تو این مرحله انتظار درمان داشت، یا فقط روند پیماری رو به تاخیر می اندازه؟! بعد از انجام پرتو درمانی اگر تغییری ایجاد نشه چه باید کرد؟! ممنون می شم جواب بدبد. با تشکر
  • بدون نام
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
    تو رودخدا دعا کنید
  • عسل
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
    با سلام مطالبتون عالی بود و کمک کننده! منم 23 ساله مبتلا به کانسر پاپیلاری تیروئیدم حدود دو هفتس جراحی کردم ،حدودا دو ماه دیگه باید یدتراپی بشم. مرسی برام دعا کنید....
  • عسل
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
    سلام.خیلی ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتید.من به دلیل درد در ناحیه بغل گوشم ازتو یعنی گلوم درد داشتم.رفتم سنوگرافی تو جوابش نوشته که ندول هم دارم.دو قسمت که باید بررسی بشه و مشکل داره زیرش خط کشیده شده.1-left lobe is enlarged and one cyst with 18 mm diameter in left lobe is noted. 2-one heteroechoic nodule with 11 mm diameter in isthmus is seen.جواب سنوگرافی رو بردم پیش متخصص غدد گفت برو یک یا دو ماه دیگه بیا.معاینه هم کرد گفت که یک ندول دیگه هم هست اما کوچیکه.گفت که سرد هستند.هیچ دارویی هم به من برای درد گلوم که از کیسته نداد.من خیلی نگرانم.خیلی هم درد دارم.ازتون خواهش میکنم به من بگید دقیقا مشکلم چیه؟
  • f
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
    مرسی.
  • f
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
    ضمن تشکر از مطالب مفیدتون مادر من الان 3 ماه که عمل کرده و ید هم دریافت کرده اما کتفش هنوزم که هنوزه درد میکنه ولی سایر مشکلاتش تقریبا کامل برطرف شده اگه میشه یکم توضیح بدید که این درد عضلات(که انگار برایه همه ی بیمارا بعد عمل بوجود میاد)تا چه مدتی ادامه داره چون دکترش فقط بهش میگه خوب میشی!! ممنون
  • بی نام
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
    چقدر بعد از جراحی تیروئیدکتومی (پاپیلاری ) یددرمانی صورت میگیرد آیا اول باید ید درمانی شود یا اسکن تمام بدن با ید . ید داده شده برای اسکن اثر ید درمانی را کم نمیکند؟
  • نرگس
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
    سلام تشکر فراوان از اطلاعات مفید شما برای همه بیمارها آرزوی شفای خیر دارم التماس دعا برای مریض ما
  • نسرين
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
    با سلام و تشكر فراوان به خاطر مطالب آموزنده تان.من 31ساله ،متاهل و داراي يك دختربچه سه ساله هسم.مبتلا به نوع پاپيلري و يك ماه پيش جراحي انجام داده ام و كل تيروييدم رو برام در آورده اند و تا 10 روز ديگه يد درماني دارم.دكترم از بهترين جراحان ايرانه و معتقده كه اين نوع كانسر درمان قطعي داره و جاي هيج گونه نگراني نيست. از كساني كه اين مشكل رو دارم ميخوام كه توكل به خدا داشته باشن و زياد بهش فكر نكنن،چرا كه درگيري فكري ونگراني به اين مسئله دامن ميزنه و روند رشد رو تسريع ميكنه.براي منم دعا كنيد كه بتونم دوري دخترم رو دز طول درمان يد تحمل كنم.
  • بدون نام
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۱
    راستی در مورد مشکل خانم 24 ساله که تحت عمل تیرویید قرار گرفت والان پانکریت داره لازمه یادآوری کنم که ایشان در سن 5 سالگی مبتلا به لنفوم هوچکین شدند وبعد یکدوره کامل شیمی درمانی ،درمان شد.لنفوم هوچکین او از ناحیه سمت راست گردن شروع شده بود.با تشکر
  • بدون نام
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۱
    با سلام وتشکر از مطالب اموزنده تون.بیماری از بستگان که خانمی 25 ساله است به دلیل پرکاری تیرویید وعدم پاسخ به درمانهای دارویی تحت عمل جراحی تیرویید قرار گرفت وبعد از ان پزشک برایش قرص کلسیم تجویز کرد(به دلیل اسپاسم های مداوم در عضلات پا ها) پس از حدود 4 ماه ایشان به دلیل ضعف شدید و خصوصا درد پس خوردن غذا به بیمارستان مراجعه و مشخص شد کلسیم خون بسیار بالا وسدیم بسیار پایین است.پس از بررسی تشخیص پانکریت داده شد و رژیم غذایی ایشان چند روز گذشته فقط سرم درمانی بوده وغذا وآب حذف شده است.میخواستم بدانم آیا این وضعیت زود گذر است یا خیر؟یا ارتباطی بین وضعیت ایشان و احتمال بد خیمی تیرویید عمل کرده اش دارد یا خیر؟ممنون می شوم جواب بدهید چون در استرس فوق العاده ای به سر میبرم.
  • بدون نام
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۱
    سلام باتشکر از مطالب خوبتون من 30 سالمه حدود 10 سال پیش متوجه بیرون زدگی غده تیروئیدم شدم به پزشک مراجعه کردم از مایع تو غده نمونه برداری کردن و گفتند مورد خاصی وجود نداره و مشکلی نیست . آیا الان که قصد بارداری دارم ممکنه مشکلی بوجود بیاد؟ آیا روی هوش بچه تاثیری داره؟ تورو خدا راهنماییم کنید . ممنون
  • mohammad
  • ۴ مرداد ۱۳۹۱
    the best doctor? Plz
  • mohammad
  • ۴ مرداد ۱۳۹۱
    iintroduce a good physician. Plz
  • mohammad
  • ۴ مرداد ۱۳۹۱
    معرفی مرکز و پزشک حاذق مهمتر است. سلام مطالب خيلي عالي واموزنده بود
  • مريم
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۱
    با سلام براي همه كساني كه اين وطلب را خونده وپيام گذاشتن من تو اين ماه براي همه بيماران سرطاني دعا مي كنم ودعا مي كنم زودتر درمان سرطان به طورقطعي پيدا بشه تا هركي مبتلا شد نگران درمانش نباشه من دلم براي همه شما عزيزانم مي تپه ودوستتان دارم باور كنيد خدا هركي را دوست داشته باشه سختي مي ده دكترهاي مي گفتن من احتمالا مبتلا به سرطان بد خيم تيروئيد باشم ولي خدا بخاطر چه دليلي به من كمك كرد نمي دانم بعد ازمايش هاي زياد گفتن اشتباه شده بود مشكلي نداري اينگار دوباره به دنيا امدم ودوباره مي فهمم خدا چيه مي خوام بگم به خدا توكل واميد داشته باشيد اگه نداد باور كنيد بخاطر دوست داشتنتونو ماه رمضان بهترين ماه براي ما ادمهاي تنها ست التماس دعا بازم دوستتان دارم كاش مي توانستم به همه كمك كنم تا ذرهاي غم تو چشماتون نباشه ولي جز دعا تو اين ماه كاري نمي توانم ممنونم
  • مهسانوریان
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۱
    سلام.مرسی
  • بدون نام
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۱
    با سلام من بیمار16ساله ای هستم که دوبارعمل کردم وبه تازگی دکترا گفتن باید یددرمانی انجام بدم.باتشکرازمطالب خوبتون
  • نسترن
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۱
    سلام خسته نباشید مادرم مبتلا به سرطان تیروئید فولیکولار می باشد سال گذشته عمل جراحی انجام دادند و ید درمانی کردند و تا امسال مشکلی نداشتند اما چند هفته پیش متوجه ورم در قسمت پشت گوش راستش شد سی تی اسکن انجام داده و منتظر جواب آزمایش خونش هستیم برا دعا کنید چیز خاصی نباشه .از سایت خوبتون ممنون
  • مبتلا
  • ۲۲ تیر ۱۳۹۱
    من هم مبتلا به پاپيلاري هستم و تحت درمان . روند درماني طي شده تا حالا رو توي اين آدرس مي نويسم .
  • بدون نام
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۱
    عالی بود متشکرم
  • امير
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۱
    از اطلاعات خوبتون سپاسگزارم
  • سپیده
  • ۷ تیر ۱۳۹۱
    سلام من 2 سال هست که به نوع پاپیلاری از این بیماری مبتلا هستم مطلابتون خیلی عالیه فقط می خواستم بدونم برداشتن کامل غده تیروِِِیید چه عوارضی داره؟
  • لیدا
  • ۳ تیر ۱۳۹۱
    باتشکر ازمطالب جامع وکاملتان ارزوی سلامتی وطول عمر برای همه هموطنان عزیز ازبارگاه پاک ایزدی خواهانم
  • امیر
  • ۱ تیر ۱۳۹۱
    حقیقتا از شما تشکر می کنم. من مبتلا به پاپیلاری هستم. یک جلسه هم ید درمانی انجام داده ام. اطلاعات شما واقعا دقیق است. به من خیلی کمک کرده است. با تشکر فراوان
  • بدون نام
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
    با سلام از مطالب خوبی که در این زمینه نوشته اید متشکرم در صورت امکان در مورد سرطان فولیکولار و پاپیلاری و تفاوت بین این دو بیشتر توضیح دهید
  • بدون نام
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۱
    موفق باشید. و برای همه بیماران آرزوی سلامتی دارم.
  • حميده
  • ۵ خرداد ۱۳۹۱
    ممنون از اطلاعاتي كه در اختيار خوانندگان قرار داديد
  • علی
  • ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سلام ضمن تشکر از زحمات شما جهت آگاهی بخشی به بیماران.من هم بیماری 28 ساله مبتلا به کانسر پاپیلاری تیروئیدم که تیروئیدکتومی شدم و دیروز هم از بیمارستان پس از یددرمانی مرخص شدم و هفته آینده باید اسکن تمام بدن رو باید انجام بدم.فقط میخواستم به دوستانی که وضعیت مشابهی با من دارند بگم اصلا نگران نباشید و به خدا توکل کنید و از او ممنون باشید چون" اگر او را نبود با من میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی "
  • بدون نام
  • ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
    با سلام مفید بود
  • ارزو
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    باسلام مطالب بسيار مفيد وجامع بود باتشكر فراوان
  • بدون نام
  • ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
    منون خیلی خوب بود لطفا برای من هم دعا کنید
  • صادم
  • ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
    با سلام وخسته نباشید واقعا از مطالبتون لذت بردم و خیلی اگاه کننده بود . من مریض 25 ساله ای دارم که سرطان بد خیم تیروید داره و عمل جراحی شده و تیرویدش کاملا برداشته شده و به تازگی متخصص غدد ما رو به فوق تخصص خون معرفی کرده و تازه ازمایش خون برای بیمار نوشته نوع و اسم دقیق سرطان و نمیدونم اما دکتر ها میگن خیلی راه درمان سخته و از نوع وحشی سر طان تیروییده و میگن شیمی در مانی در این نوع سر طان 50یا50جواب میده اما من از مطالبتون لذت بردم چون برای اکثر سرطان های تیرویید راه حلی هست . بسیار از سایت زیباتون لذت بردم واسمون دعا کنین با تشکر
  • پرویز
  • ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱
    خیلی ممنون ازمطالب ارزنده وجالبتون.خیلی ازمقالتون استفاده کردم.همیشه سلامت باشید
  • مجید خزائی
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۱
    خیلی عالی بود کامل و جامع ازتون ممنونم راستی بهترین پزشکارو اگه بتونین معرفی کنین یا مراکز رو خیلی بهتر میشه
  • کاربر
  • ۱ اسفند ۱۳۹۰
    عالی بود.ممنون.همیشه سالم وسلامت باشید.
  • نازنین
  • ۹ بهمن ۱۳۹۰
    سلام ممنون از اینهمه اطلاعات جامع و کاملتون من 33 سالمه و جدیدا تیروئیدم خیلی بزرگ شده و بیرون زدگی پیدا کرده اسکن هم کردم همه تصویر آبی رنگ شده تو جواب اینجوری گزارش شده multinodular goiter with prominent hypoactive nodule of the left lobe. low normal TSH value و آزمایشم هم 8.5 - t3 t3 137.0 tsh 0.1 میشه لطف کنید بگید یعنی چی و مشکل من حاده یا نه اخه هفته دیگه وقت دارم به پزشکم مراجعه کنم و جواب و نشون بدم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
  • بدون نام
  • ۳ بهمن ۱۳۹۰
    خیلی عالی بود.ممنون
  • احمد
  • ۲۶ دی ۱۳۹۰
    با تشکر من 45 سال دارم و نودول سرد تیروید دارم امید وارم به سرطان نکشد از مطلبتون استفاده کردم
  • بدون نام
  • ۴ دی ۱۳۹۰
    khilii kamel va jame bood mamnoon
  • بدون نام
  • ۳ دی ۱۳۹۰
    سلام مطالبتون خيلي عالي واموزنده بودن واسم چون دكتر من بااينكه فوق العاده توكارش ماهرهست ولي هچوقت جواب سوالاي منوراجع به بيماريم نداده بود.برام دعاكنيدزودترخوب شم چون فقط 19سال ازعمرموگذروندم.
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 6 + 8

مقالات آنچه باید دربارۀ سرطان تیروئید بدانید
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء