موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > مقالات > کولونوسکوپی، میزان مرگ در اثر سرطان کولون چپ را کم می‌کند، ولی در مورد کولون راست اینطور ن ...
کولونوسکوپی، میزان مرگ در اثر سرطان کولون چپ را کم می‌کند، ولی در مورد کولون راست اینطور نیست

کولونوسکوپی، میزان مرگ در اثر سرطان کولون چپ را کم می‌کند، ولی در مورد کولون راست اینطور نیست

در یک مطالعۀ مورد- شاهدی که توسط محققان دانشگاه تورنتو انجام شد، بیمارانی که حداقل یک بار تحت آزمایش کولونوسکوپی قرار گرفته بودند نسبت به کسانی که هرگز کولونوسکوپی نشده بودند، بسیار کم‌تر احتمال مرگ در اثر سرطان کولورکتال (CRC) با منشاء کولون چپ (قسمتی از کولون که نزدیک رکتوم است) داشتند. اگرچه طبق نتایجی که در تاریخ 15 سپتامبر 2008 در نشريۀ Annals of Internal Medicine چاپ شد (خلاصۀ مقاله را ببینید)، کولونوسکوپی میزان مرگ در اثر سرطان کولورکتال با منشاء کولون راست را کاهش نمی‌دهد.

محققان با استفاده از پایگاه داده‌های واقع در اونتاریو 292/10 بیماری را که در اثر سرطان کولورکتال فوت کرده‌اند با 460/51 شاهد که سرطان کولورکتال نداشتند جور کردند. هر بیمار از نظر سن، جنسیت، درآمد، و محل زندگی با 5 شاهد جور شد و تمام شاهد‌ها در تاریخ فوت بیماران زنده بودند.

از آنجا که محققان نمی‌توانند با استفاده از اطلاعات ثبت شده در پایگاه داده‌ها متوجه شوند کولونوسکوپی‌های انجام شده تشخیصی بوده یا برای غربالگری استفاده شده، آنها تمام کولونوسکوپی‌های انجام شده در شش ماه قبل از تشخیص سرطان کولورکتال را از مطالعه خارج کردند.

هفت درصد از مورد‌های بیمار و تقریباً 10 درصد از شاهد‌ها کولونوسکوپی انجام داده بودند. ارائه‌دهنگان این تحقیق می‌گویند: «مورد‌ها (بیماران) نسبت به شاهد‌ها کم‌تر احتمال داشت که برای انجام کولونوسکوپی اقدام کنند یا موفق به تکمیل کولونوسکوپی شوند.» هم اقدام برای انجام کولونوسکوپی و هم انجام کامل کولونوسکوپی احتمال مرگ در اثر سرطان کولورکتال با منشاء کولون چپ را کاهش می‌دهند ولی در مورد سرطان کولورکتال با منشاء راست این‌طور نیست.

دلایل مؤثر نبودن روش‌های پیشگیری سرطان کولورکتال با منشاء راست مشخص نیست، اما ممکن است این دلایل شامل آمادگیِِ روده (برای کولونوسکوپی) یا روش‌های ناکارآمد کولونوسکوپی در کولون راست یا تفاوت در بیولوژی و سابقۀ طبیعی سرطان با منشاء کولون راست شود.

بنا به گفتۀ دکتر دیوید رنسوهوف (David Ransohoff) از دانشگاه کارولینای شمالی در Chapel Hill این نتایج با کاهش 60 تا 70 درصدیِِ خطر مرگ در اثر سرطان کولورکتال با منشاء کولون چپ جور در می‌آید و این حقیقت را نشان می‌دهد که ما اطلاعات خیلی کمی دربارۀ مؤثر بودن روش تشخیصی کولونوسکوپی در کولون راست داریم.


نــــــظرات
  • سارا
  • ۲ بهمن ۱۳۹۰
    خیلی خوب بود ولی لطفا در مورد مشکلاتی که برای فرد پس از این ازمایش به وجود می اید بگید
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 1 + 4

مقالات کولونوسکوپی، میزان مرگ در اثر سرطان کولون چپ را کم می‌کند، ولی در مورد کولون راست اینطور نیست
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء