موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > مقالات > استوما (استومی)
استوما (استومی)

استوما (استومی)

استوما یک خروجی ایجاد شده توسط جراحی در سطح بدن است که جایگزین سوراخ طبیعی می‌‌‌شود. این حالت در صورت انسداد سوراخ خروجی توسط تومور یا به علت درمان سرطان ایجاد می‌‌‌شود. استوما محل جدیدی برای فعالیت‌‌‌های اساسی بدن است. انواع مختلف استوما وجود دارد. سه نوع از آن در بیماران مبتلا به سرطان بیش‌تر دیده می‌‌‌شود. تراکئوستومی در نای، اوروستومی در مثانه یا مجاری ادراری، کولوستومی در روده بزرگ.

بیمار چه کار می‌‌‌تواند بکند:

تراکئوستومی

برای صحبت کردن با دیگران از کاغذ استفاده کنید.

لولة خارجی تراکئوستومی را مگر در صورت تجویز پزشک خارج نکنید. لولة تراکئوستومی را حداقل یک بار در روز مطابق دستور پزشک یا پرستار تمیز کنید. لوله را در مواقع مورد لزوم یا مطابق دستور پزشک ساکشن کنید. برای جلوگیری از انتقال عفونت‌‌‌ دست‌‌‌های خود را قبل از دستکاری تراکئوستومی به دقت بشویید. مراقبت باشید هنگام حمام کردن آب وارد نای نشود. شنا نکنید. وارد شدن آب به محل تراکئوستومی موجب وارد شدن آب به ریه‌‌‌ها می‌‌‌شود. روسری یا لباسی بپوشید که سوراخ تراکئوستومی را بپوشاند. اما از جنس نازک مانند کتان باشد که مانع عبور هوا به داخل نشود این کار از ورود گرد و خاک و اجسام خارجی به محل استوما ممانعت می‌‌‌کند. در صورتی‌که نیاز به اطلاعات بیش‌تری دارید به متخصص ریه مراجعه کنید.

اوروستومی و کولوستومی

روزانه پوست اطراف استوما را توسط آب گرم بشویید. خونریزی مختصر هنگام شست‌وشو طبیعی است، به آرامی محل استومی را با حولة تمیز خشک کنید و بگذارید هوا بخورد.

بدون وجود کیسه امکان حمام و دوش گرفتن وجود دارد. قبل از قرار دادن کیسه از کرم‌‌‌های محافظ در پوست اطراف استفاده کنید. هنگامی‌که کیسه تا یک سوم پر شد آن را خالی کنید. قبل از ترشح از کنار کیسة کولستومی آن را تعویض کنید. در صورت امکان این کار را بیش‌تر از یک بار در روز و کم‌تر از هر 4-3 روز انجام ندهید. کیسة اوروستومی را هر 5-3 روز تعویض کنید. محل استوما را طبق دستور پزشک بشویید. سؤالات خود را با پرستار مربوطه مطرح کنید.

مراقبین چه کار می‌‌‌توانند بکنند:

تراکئوستومی

  • طرز نگهداری از تراکئوستومی را یاد بگیرید.
  • نحوۀ ساکشن کردن مجاری هوایی را فرا بگیرید.
  • بخور مرطوب کمک می‌‌‌کند تا ترشحات غلیظ و چسبنده خارج شوند.
  • بخور مرطوب در اطاق خواب کمک‌کننده است.

اوروستومی و کولوستومی

  • نحوۀ مراقبت از استوما همچنین مراقبت از پوست اطراف را یاد بگیرد.
  • در صورت بروز مشکل به بیمار کمک کنید.
  • اغلب بیمار تمایلی به درخواست کمک ندارد. بیمار را به پیوستن به گروه‌های آموزشی استومی و گروه‌های حمایتی تشویق کنید.

ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 1 - 9

 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء