موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > مقالات > آزمایش جدید خون مخفی مدفوع (FOBT)، نوید آیندۀ روشنی در تشخیص سرطان کولون می‌دهد
آزمایش جدید خون مخفی مدفوع (FOBT)، نوید آیندۀ روشنی در تشخیص سرطان کولون می‌دهد

آزمایش جدید خون مخفی مدفوع (FOBT(Fecal Occut Blood Test  نوید آیندۀ روشنی در تشخیص سرطان کولون می‌دهد

در یک مطالعۀ بزرگ آینده‌نگر که توسط سه مرکز پزشکی كايزر در كاليفرنياي شماليNorthern California Kaiser Permanente انجام شده، نوعی آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) به نام آزمایش ایمنی- شیمیایی مدفوع (fecal immunochemical test) یا FIT نشان داد برای شناسایی اختصاصی سرطان کولورکتال چپ مناسب است که حساسیت بالایی هم دارد. این نتایج در تاریخ 25 سپتامبر 2007 توسط مجلۀ انجمن ملی سرطان به صورت اینترنتی منتشر شد.

محققان 394/7 نفر از اعضای واجد شرایط بيمة سلامت كايزر Kaiser را که 50 ساله یا مسن‌تر بودند و هیچگونه سابقۀ سرطان شخصی یا خانوادگی سرطان کولورکتال نداشتند، در مطالعه گنجاندند. تمام شرکت کنندگان، مدفوع را برای استفاده در سه ورقه جمع‌آوری کردند و نمونه‌های هر ورقه آزمایش برای سه آزمایش مورد استفاده قرار گرفت: یک آزمایش unrehydrated guaiac حساس( GT(Guaiac Test که نوع حساس‌تری از آزمایشِِ متداول(FOBT(Fecal Occult Blood(متعارف (استاندارد) است)،( FIT(Fecal Immunochemical Test و ترکیبی از این دو روش. از تمام شرکت‌کنندگان، 841/5 نفر ورقه را به‌طرز درستی آماده کرده بودند و حداقل یک نتیجۀ آزمایش قابل استفاده داشتند. از بین این افراد 11 نفر حداقل یک نتیجۀ مثبت داشتند.

محققان توصیه کردند که تمام شرکت‌کنندگانی که نتیجۀ آزمایش FIT یا آزمایش ترکیبی آنها مثبت شد، کولونوسکوپی شوند، و تمام شرکت‌کنندگانی که نتیجۀ آزمایش آنها منفی شد سیگموئیدوسکوپی Sigmoidoscopy شوند، که فقط می‌تواند کولون چپ را ببیند، و تنها تشخیص سرطان کولورکتال چپ را می‌توان در آزمایش‌های مختلف مقایسه کرد. تمام شرکت‌کنندگان به مدت دو سال، یا تا زمان تشخیص نئوپلاسم کولورکتال، یا زمان مرگ، هرکدام که زودتر بود، پیگیری شدند.

روش FIT 8/81 درصد حساسیت برای تشخیص کارسینومای کولورکتال داشت و 5/29 درصد در تشخیص آدنومی پیشرفتۀ کولورکتال (تومور‌های غیرسرطانی) حساسیت داشت. اختصاصی بودن این روش در مورد کارسینوما 9/96 درصد و در مورد آدنوم 3/97 بود که در روش ترکیبی این اعداد به1/98 و 4/98 می‌رسیدند.
گرچه محققان مستقیماً روش FIT را با روش ترکیبی FOBT متعارف (استاندارد) مقایسه نکردند، مقایسه‌های اخیر دیگر برتری آن را نشان می‌دهند، آنها می‌گویند: «روش FIT سرطان کولورکتال چپ را به‌طور اختصاصی تشخیص می‌دهد و حساسیت بالایی هم دارد» و نتیجه می‌گیرند که: «ممکن است جایگزین مناسبی برای آزمایش متعارف (استاندارد) کنونی باشد.»


نــــــظرات
  • بدون نام
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲
    ممنون عالي بود.
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 - 9

مقالات آزمایش جدید خون مخفی مدفوع (FOBT)، نوید آیندۀ روشنی در تشخیص سرطان کولون می‌دهد
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء