موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > چند راهکار مفید برای کاهش احتمال بروز سرطان
چند راهکار مفید برای کاهش احتمال بروز سرطان

آیا می‌توان احتمال بروز سرطان را به‌طور کامل از بین برد؟

در واقع جواب این سؤال «خیر» است زیرا هیچ راه معجزه‌گری وجود ندارد تا بتوان احتمال بروز سرطان را به‌طور کامل از بین ببرد ولی می‌توان کارهایی را انجام داد تا احتمال بروز سرطان را به حداقل برسانیم.

در متن پایین ما به شما راهکارهایی خواهیم گفت تا بتوانید ضمن حفظ سلامتیتان احتمال بروز سرطان را به حداقل برسانید.

1. سیگار نکشید

سرطان ریه شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان می‌باشد که شایع‌ترین علت آن مصرف سیگار می‌باشد. به همین علت تمامی پزشکان به‌عنوان نخستین قدم پیشگیری از سرطان توصیه به ترک سیگار می‌کنند. اگرچه کاهش مصرف سیگار از 20 عدد در روز به 10 عدد سبب کاهش احتمال بروز سرطان ریه به میزان 27 درصد می‌شود اما باید دانست که کاهش میزان مصرف تنها اولین قدم است ولی کافی نمی‌باشد و شما باید به‌طور کامل سیگارتان را ترک کنید.

2. چاق نشوید

همه مردم می‌دانند که چاقی سبب بروز بیماری قلبی شده  و سلامت فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد ولی شاید بسیاری از افراد ندانند که چاقی یک عامل خطر عمده در بروز سرطان است. باید بدانید چاقی متهم اصلی در رخداد 14 درصد از موارد مرگ ناشی از سرطان و 3 درصد از موارد بروز جدید سرطان به علت چاقی می‌باشد.

3. فعالیت بدنیتان را افزایش دهید.

باید بدانید که نوع فعالیت بدنی و زمان آن مهم نیست آنچه مهم است این امر می‌باشد که تمام انواع فعالیت بدنی می‌توانند از بروز بسیاری از انواع سرطان پیشگیری کنند.

4. بشقاب خود را پر از سبزیجات کنید.

بعضی از میوه‌ها و سبزیجات مانند گوجه فرنگی، هندوانه به علت آنکه سرشار از لیکوپن هستند می‌توانند احتمال بروز بعضی از انواع سرطان مانند سرطان پروستات را کاهش دهند ولی اگر شما خواهان آن هستید که احتمال بروز تمامی انواع سرطان را در خود کاهش دهید بشقاب خود را پر از سبزیجات کنید. توصیه دانشمندان آن است که دو سوم از بشقاب غذای خود را پر از میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها و غلات کامل کنید و یک سوم باقیمانده را با گوشت، ماهی و لبنیات کم‌چرب پر کنید.

5. الکل مصرف نکنید.

باید توجه داشته باشید مصرف الکل حتی در مقادیر بسیار کم هم احتمال بروز تمامی انواع سرطان به‌خصوص سرطان‌های دهان، حنجره و مری را افزایش می‌دهد و چنان‌چه شخصی علاوه بر مصرف الکل سیگار هم استفاده کند احتمال بروز سرطان را به‌شدت افزایش می‌دهد.

6. استرستان را از بین ببرید.

بسیاری از افراد این سؤال را مطرح می‌کنند که «آيا استرس سبب افزایش احتمال بروز سرطان می‌شود؟» در جواب باید گفت هیچ مطالعه مستدلی که نشان دهد استرس به‌خودی خود می‌تواند سبب بروز سرطان شود وجود ندارد ولی اگر شما به اشتباه به منظور کاهش استرس سیگار می‌کشید و یا الکل مصرف می‌کنید، استرس از این طریق می‌تواند سبب افزایش احتمال بروز سرطان شود.

7. تست‌های غربالگری مناسب را در زمان مناسب انجام دهید.

بسیاری از تست‌های غربالگری مانند ماموگرافی و آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) می‌توانند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهند.

و بعضی از انواع تست‌های غربالگری مانند پاپ اسمیر و کولونوسکوپی می‌توانند تغییرات سلولی را قبل از ایجاد سرطان مشخص کنند.

شما باید آگاه باشید که علی‌رغم این امر که هر کدام از این تست‌های غربالگری سن شروع مشخص و فواصل انجام مشخص دارند با این‌حال هرکدام از این موارد بنابر وضعیت فردی قابل تغییر می‌باشند.

به‌عنوان‌ مثال در فردی با سابقه فامیلی سرطان پستان زمان انجام اولین ماموگرافی و فواصل آن متفاوت با فردی بدون سابقه فامیلی فوق است.

8. آسپرین با مقادیر کم مصرف کنید.

براساس یک تحقیق بسیار گسترده که نتایج آن در سال 2010 چاپ شد مشخص شد که مصرف روزانه مقادیر کم از آسپرین می‌تواند مرگ ناشی از سرطان را تا 21 درصد کاهش دهد.

منبع: وب امدی

تاریخ: 15/6/91

 

 


کلیدواژه ها: 
نــــــظرات
  • mahdi
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۱
    good
  • tabrizi
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
    alEEEEEE
  • tabrizi
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
    alee
  • tabrizi
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
    alee
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 6 + 8



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء