موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > شیفت شب خطر ابتلا به سرطان را در مردان افزایش می‌دهد
شیفت شب خطر ابتلا به سرطان را در مردان افزایش می‌دهد

تحقیقات تازه نشان می دهد که کار کردن در شیفت شب خطر ابتلا به سرطان را در مردان افزایش می‌دهد.
به نقل از نشریه اپیدمیولوژی آمریکا، این تحقیقات حاکی است: مردانی که شیفت شب کار می کنند - در مقایسه با مردانی که در شیفت صبح کار می کنند- بیشتر در معرض ابتلا به سرطانهای پروستات، مثانه، روده و ریه قرار دارند.

این تحقیقات اولین تحقیقات از نوع خود به شمار می رود که در کانادا درباره همه زیانها و آثار منفی احتمالی شیفت شب بر مردان انجام شده است.

با وجود اینکه شماری از تحقیقات در گذشته تلاش کرد که رابطه بین سرطان و کار در شب را اثبات کند اما همه آنها تمرکز خود را روی سرطان سینه و کار زنان در شیفت شب خصوصاً پرستاران متمرکز کرده بود.

این تحقیقات جدید همچنین تاثیر کار شبانه بر مردان را مورد بررسی قرار داد و دریافت که کار شبانه باعث ابتلا مردان به چند نوع سرطانی می شود.

این تحقیقات به توقف ترشح هورمون ملاتونین در غده پینه آل در مغز اشاره می کند؛ هورمونی که هارمونی بدن و فرایندهای فیزیولوژیک را در جریان بیداری و خواب کنترل می کند و وقتی تاریکی فرا می رسد ترشح این هورمون افزایش می یابد و کمک می کند که انسان به خواب عمیق فرو برود.

غده پینه آل یک بیرون زدگی از مغز است که ملاتونین را ترشح می کند. ملاتونین هورمونی است که شرایط نوری محیط را با ریتم های شبانه روزی و فصلی مرتبط می کند.

در مورد غده پینه آل هنوز مطالب زیادی مانده اند که باید مشخص شوند.

محققان معتقدند: فعالیتهای زندگی به طور طبیعی بعد از فرارسیدن تاریکی تا ساعات پایانی شب نظیر شیفتهای شبانه، باعث اختلال در کار ترشیح هورمون مفید ملاتونین می شود؛ امری که ممکن است تومورهای سرطانی را تحریک کند.

محققان بعد از بررسی‌های خود روی 3137 مورد مرد مبتلا به چند نوع سرطان و همچنین نسبت شاغلان در شیفت شب به این نتایج دست یافتند.
منبع: خبرگزاری فارس
تاریخ: 91/08/09

کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 1 + 8



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء