موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > درباره سرطان دهانة رحم بیشتر بدانید
درباره سرطان دهانة رحم بیشتر بدانید

1. سرطان دهانة رحم چیست؟

زمانی که سلول‌های غیرطبیعی در دهانة رحم رشد کنند و به رحم منتشر شوند سرطان دهانة رحم رخ می‌دهد. دو نکتة حائز اهمیت دربارة سرطان دهانة رحم وجود دارد:
نخست آنکه شایع‌ترین علت رخداد این سرطان ویروسی به نام پاپیلومای انسانی است و دوم آنکه اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود به خوبی قابل درمان است.

2. علائم سرطان دهانة رحم:

زمانی که سلول‌های دهانة رحم شروع به تغییرات غیرطبیعی می‌کنند به ندرت علامت مشخصی دیده می‌شود ولی در صورت پیشرفته سرطان ممکن است علائم زیر دیده شوند:

ترشحات غیرطبیعی واژن

خونریزی واژن در فاصلة دو دورة قاعدگی

خونریزی واژن در خانم‌های یائسه

خونریزی یا درد هنگام نزدیکی

3. شایعترین علت سرطان دهانة رحم ویروس پاپیلومای انسانی است.

ویروس پاپیلومای انسانی طیف وسیعی از ویروس‌ها هستند که 40 نوع از آنها می‌توانند دستگاه تناسلی را آلوده کند و بعضی از انواع آنها می‌توانند احتمال سرطان دهانة رحم را افزایش دهند. اگر آلودگی دهانة رحم به ویروس پاپیلومای انسانی مزمن شود. می‌تواند سبب رخداد تغییرات اولیه در سلول‌های دهانة رحم شود. و در نهایت این تغییرات اولیه تبدیل به سرطان شوند. نکتة مهم آن است که بیشتر از 90 درصد موارد سرطان دهانة رحم به علت آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی است.

4. علائم آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی معمولاً بدون علامت است. تنها بعضی از انواع این ویروس می‌توانند منجر به بروز زگیل در ناحیه تناسلی شوند. باید توجه داشت که این بدان معنا نیست زگیل باعث ایجاد سرطان دهانة رحم می‌شود بلکه زگیل می‌تواند یک علامت از آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی باشد.

5. سایر عواملی که می‌تواند باعث افزایش احتمال سرطان دهانة رحم شوند:
سیگار کشیدن

حاملگی‌های متعدد

استفاده از قرص‌های ضدحاملگی

نقص سیستم ایمنی

6. تست غربالگری:

پاپ اسمیر یکی از بهترین و دقیق‌ترین آزمایشات غربالگری است خانم‌ها باید بعد از شروع فعالیت جنسی این تست را هر 3 سال انجام دهند. اگرچه زمان انجام آن می‌تواند براساس عوامل خطر شما و با صلاحدید پزشک تغییر کند.

7. واکسن بر علیه ویروس پاپیلومای انسانی:

در حال حاضر واکسنی وجود دارد که می‌تواند بر علیه دو نوع از خطرناکترین انواع ویروس پاپیلومای انسانی که عامل 70 درصد موارد سرطان دهانة رحم هستند مبارزه کند. باید توجه داشت که این واکسن نقش پیشگیری در ویروس پاپیلومای انسانی دارد نه آنکه بتوان در درمان از آن استفاده کرد.
منبع: وب- امدی

تاریخ:13/9/90  


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 + 6



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء