موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > آيا زنان سالم براي کاهش خطرابتلا به سرطان سينه بايد دارو ضدسرطان مصرف کنند؟
آيا زنان سالم براي کاهش خطرابتلا به سرطان سينه بايد دارو ضدسرطان مصرف کنند؟

نیویورک تایمز نوشت پزشکان معتقدند زنان سالم که درصد خطر ابتلای آنها به سرطان سینه بالا است باید از داروهای ضدسرطان استفاده کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند.
پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مقاله پزشکی خود به قلم دنیس گرادی نوشت: متخصصان معتقدند زنانی که در سابقه خانوادگی آنها سرطان سینه وجود دارد یا خود دارای مشکلات یا توده ای در سینه هستند، برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه باید دارو مصرف کنند. متخصصان می گویند مصرف دو داروی تاموکسیفن و رالوکسیفن در کاهش خطر ابتلای این گونه زنان به سرطان سینه تاثیر بسیاری دارد و با وجود عوارض جانبی این داروها درلخته شدن خون و سکته های مغزی تاثیر مثبت مصرف این داروها بسیار بیشتر از عوارض جانبی آنها است.
پزشکان با بررسی خطر ابتلای زنانی که احتمال ابتلای آنها به سرطان سینه بالا است پیشنهاد می کنند تجویز داروهای ضدسرطان به زنان چهل تا هفتاد سال سودمند است. البته این پزشکان می گویند باید پیش از تجویز این داروها درصد سکته مغزی و لخته شدن خون در این افراد بررسی شود.
به علت عوارض جانبی مصرف داروهای ضدسرطان، پزشکان پیشنهاد می کنند اینگونه داروها به جز برای زنانی که درصد و خطر ابتلای آنها به سرطان سینه بسیار بالا است، برای دیگران تجویز نشود. البته محققان دریافته اند مصرف این داروها در زنان با خطر بالای ابتلا به سرطان سینه تاثیر بسیار مثبتی داشته است.
به نوشته این روزنامه، سالها است مصرف تاموکسیفن و راموکسیفن برای زنان با خطر بالای ابتلا به سرطان سینه توصیه می شود. مصرف این داروها باعث می شود تاثیرات هورمون استروژن و در نتیجه خطر رشد و گسترش آن دسته از سلولهای سرطانی که در نتیجه تاثیر هورمون ها تحریک می شوند، بسیار کاهش یابد. در حدود هفتاد و پنج درصد سرطان های سینه در نتیجه تاثیرات هورمونی گسترش می یابند. معمولا تاموکسیفن برای جلوگیری از تشدید و گسترش سرطان در زنان مبتلا به سرطان سینه تجویز می شود. غالبا راموکسیفن برای جلوگیری از شکستگی در زنان مبتلا به پوکی استخوان تجویز می شود. البته تاموکسیفن در کاهش احتمال شکستگی در زنان نیز مفید است.
بسیاری از زنان سالم از مصرف این داروها خودداری می کنند. آنها استدلال می کنند چرا باید چنین قرص هایی را که معمولا عوارض جانبی بسیاری دارند را مصرف کنند.
مصرف این قرص ها علاوه بر افزایش خطر لخته شدن خون و سکته مغزی باعث گرگرفتگی و نیز کاهش میل جنسی در زنان نیز می شود. بعلاوه مصرف تاموکسیفن می تواند به سرطان رحم و بروز آب مروارید نیز منجر شود.
انتظار می رود امسال دویست و سی و دو هزار زن به سرطان سینه مبتلا شوند و در حدود چهل هزار زن نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست دهند.
بر اساس بررسی های محققان از هر هزار زن با خطر بالای ابتلا به سرطان سینه بیست و سه و نیم نفر از آنها در عرض پنج سال به نوع تهاجمی این سرطان مبتلا خواهند شد. اما اگر این زنان داروهای ضدسرطان را مصرف کنند هفت تا نه نفر به سرطان مبتلا نخواهند شد.
این در حالی است که فقط چهار تا هفت نفر از هزار زنی که از این داروها مصرف می کنند با مشکل لخته شدن خون مواجه خواهند شد. به طور میانگین زنان چهل سال شش دهم درصد با خطر ابتلا به سرطان سینه در پنج سال بعد مواجه اند. این خطر در زنان پنجاه سال به یک و نیم درصد، در زنان شصت سال به یک و هشت دهم درصد و در زنان هفتاد سال به دو و دو دهم درصد افزایش می یابد.
منبع: واحد مرکزی خبر
تاریخ: 2-2-1392


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 - 7



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء