موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > مصرف مت‌فورمین ممکن است در درمان سرطان پروستات مفید باشد
مصرف مت‌فورمین ممکن است در درمان سرطان پروستات مفید باشد

مت‌فورمین یکی از شایع‌ترین داروهایی است که به منظور کنترل قند خون توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می‌شود.
در یک مطالعه که نتایج آن در کنگرة انجمن مطالعات سرطان آمریکا اعلام شد مشخص شده است که احتمالاً مت‌فورمین سبب مهار رشد سلول‌های سرطانی در مردان مبتلا به سرطان پروستات می‌شود. همچنین این تحقیقات نشان داد که مصرف مت‌فورمین ممکن است سبب طولانی شدن عمر مردان مبتلا به سرطان پروستات شود.
این مطالعه بر روی 22 مرد مبتلا به سرطان پروستات انجام شد.
این افراد هنگام تشخیص سرطان پروستات تحت بیوپسی قرار گرفتند سپس به مدت 41 روز روزانه 3 قرص مت‌فورمین مصرف کردند و نهایتاً قبل از جراحی نیز تحت بیوپسی مجدد قرار گرفتند.
این بررسی‌ها نشان داد که بعد از مصرف مت‌فورمین رشد سلول‌های سرطانی 32 درصد کاهش یافته است.
این محققین اعلام کرده‌اند که از آنجا که مت‌فورمین سبب کاهش قندخون می‌شود میزان انسولین در بدن را کاهش می‌دهد و از آنجا که انسولین سبب افزایش رشد سلول‌های سرطانی می‌شود مصرف مت‌فورمین باعث کندتر شدن سرعت رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. همچنین مصرف مت‌فورمین مسیری به نام mTOR را که سبب رشد سلول‌های سرطانی می‌شود را مهار می‌کند و متابولیسم سلول‌های سرطانی را آهسته کرده و باعث مرگ سلول‌ها می‌شوند.
لازم به ذکر است که هیچ کدام از مردانی که تحت این بررسی قرار گرفتند مبتلا به دیابت نبودند که این امر نشان‌دهنده آن است که حتی مردان بدون وجود بیماری دیابت ممکن است از مصرف مت‌فورمین سود ببرند.
با اینحال دکتر نانسی داوسون متخصص سرطان پروستات اعلام کرده است که از آنجا که وسعت این مطالعه بسیار محدود بوده است هنوز به‌طور قطع نمی‌توان از مت‌فورمین برای کنترل سرطان پروستات استفاده کرد و نیاز به بررسی‌‌های وسیع‌تری می‌باشد تا بتوان از این دارو در درمان سرطان پروستات استفاده کرد.
منبع: وب- امدی
تاریخ: 21/1/91

کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 - 7



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء