موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > ارتباط باکتری بیماری لثه با سرطان مری
ارتباط باکتری بیماری لثه با سرطان مری

محققان در یک مطالعه برای اولین بار مطرح کردند که پورفیروموناس ژنژیوالیس -- باکتری دخیل در بیماری لثه--می تواند یک فاکتور خطر برای ابتلا به سرطان مری باشد.

طبق اعلام 'مراکز کنترل و پیشگیری از درمان' آمریکا، سرطان مری سالانه در حدود 15 هزار نفر در این کشور تشخیص داده می شود. سرطان مری، سرطانی است که در مری یا نای -- لوله عضلانی که غذا را از گلو به معده می برد-- آغاز می شود.
جداره مری از دو نوع سلول تشکیل می شود و به همین علت دو نوع اصلی سرطان مری به نام های آدنوکارسینوم مری و سرطان سلول سنگفرشی مری وجود دارد. سرطان سلول سنگفرشی مری در کشور های در حال توسعه شایع تر است.
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، رژیم غذایی، ارث و سن از عوامل خطرساز برای ابتلا به سرطان مری هستند. 
تشخیص این سرطان در مرحل اولیه ابتلا دشوار است و در بسیاری از بیماران، پس از تشخیص به سرعت گسترش می یابد.
در این مطالعه، محققان بافت ناشی از 100 بیمار مبتلا به سرطان سلول سنگفرشی مری و 30 نفر را که به این بیماری مبتلا نبودند، آزمایش کردند.
نمونه های آزمایش شده از سه نوع بافت مری، بافت سرطانی، بافت غیر سرطانی مجاور به بافت سرطانی و بافت عادی افراد سالم گرفته شد.
محققان متوجه شدند که باکتری ژنژیوالیس پورفیروموناس ( P. gingivalis ) در 61 درصد از نمونه های بافت سرطانی و تنها در 12 درصد از نمونه های بافت مجاور وجود داشت، اما در نمونه های بافت عادی وجود نداشت.
محققان می گویند: این یافته ها اولین مدرک مستقیم دال بر این است که این باکتری می تواند یک عامل خطرساز جدید برای ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی مری و یک نشانگر زیستی برای این نوع سرطان باشد.
به گفته محققان، یافته های این مطالعه نشان می دهد که تقویت بهداشت دهان و دندان می تواند خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی مری را کاهش دهد.
از سوی دیگر، غربالگری باکتری ژنژیوالیس پورفیروموناس در جرم دندان می توان افراد مستعد به ابتلا به این سرطان را تشخیص داد و با مصرف آنتی بیوتیک ها و یا سایر راهکارهای ضد باکتریایی از پیشرفت سرطان سلول سنگفرشی مری پیشگیری کرد.
منبع: ایرنا
تاریخ: 94/12/17

کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 1 + 4



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء