موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > پژوهشگران مشهدی نانوذره حاوی داروی مهار سرطان ابداع کردند
پژوهشگران مشهدی نانوذره حاوی داروی مهار سرطان ابداع کردند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به ابداع فرآیند تهیه نانوذرات لیپیدی جامد حاوی داروی «داستاکسل» با اثر مهار سرطان شدند.
پژوهشگران مشهدی نانوذره حاوی داروی مهار سرطان ابداع کردند
دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز شنبه به نقل از دانشیار دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقات نانوفناوری دارویی این دانشگاه گزارش داد: داروی داستاکسل در مهار انواع سرطان نظیر سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان تخمدان مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر «بیژن ملائکه» افزود: عملکرد نانوذرات تهیه شده در این مطالعه با سایز 180 نانومتر، در مدل حیوانی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: نتایج این تحقیق در مدل حیوانی نشان داد که استفاده از داروی داستاکسل در «فرم نانوذره» باعث افزایش عملکرد دارو در مهار رشد تومور سرطانی در مقایسه با «فرم تجاری» دارو می شود.

این پژوهشگر ارشد افزود: همچنین استفاده از نانوذرات حاوی داروی داستاکسل سبب افزایش طول عمر حیوانات واجد تومور شد.

وی تاکید کرد: نتایج این تحقیق در مجله Journal of Pharmaceutical Sciences به چاپ رسیده و هم اینک ادامه این پژوهش در راستای بهبود فرمولاسیون فرم تهیه شده و امکان تجاری سازی آن نیز در حال انجام است.

تهیه «نانوذرات لیپیدی جامد» حاوی داروی داستاکسل با همکاری دکتر بیژن ملائکه نکویی، دکتر محمودرضا جعفری و دکتر شیوا گل محمدزاده اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و «نوید مصلایی» دانشجوی دکترای این دانشگاه انجام شده است.

فعالیت مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال 1388 با مشارکت جمعی از اعضاء هیات علمی دانشکده داروسازی مشهد با پژوهشهای بنیادی و کاربردی در زمینه داروسازی، فناوری نانو در پزشکی و علوم پایه با همکاری سایر مراکز پژهشی و بالینی، به عنوان قطب پژوهشی علوم نانوفناوری پزشکی کشور فعالیت می کند.

از زمینه های اصلی تحقیقات این مرکز «دارورسانی و ژن رسانی» در درمان سرطان، بیماریهای قلب و عروق و سایر بیماریهای صعب العلاج است.
منبع: ایرنا
تاریخ: 03-10-93


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 2 + 7



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء