موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > رژيم غذايي مناسب مي‌تواند از تغييرات ژني در افراد سيگاري جلوگيري كند
رژيم غذايي مناسب مي‌تواند از تغييرات ژني در افراد سيگاري جلوگيري كند

رژيم غذايي مناسب مي‌تواند از تغييرات ژني در افراد سيگاري جلوگيري كند.

براساس مطالعه‌اي كه توسط انستيتو ملي سرطان انجام شده و نتايج آن در ژانويه 2010 منتشر شده است، مصرف سبزيجات، فولات ( نوعي ويتامين B ) و برخي مولتي‌ويتامين‌ها مي‌تواند از بروز سرطان ريه در افراد سيگاري و كساني كه قبلاً سيگار مي‌كشيده‌اند جلوگيري كند.

دانشمندان، به سرپرستي دكتر استيون بلينسكي از انستيتو تحقيقات تنفسي لوويس، سلول‌هاي موجود در خلط افراد سيگاري را بررسي كردند؛ آنها با بررسي اين سلول‌ها و مقايسه رژيم غذايي بيماران از نظر مصرف سبزيجات، فولات و مولتي‌ويتامين‌ها، دريافتند كه برخي مواد غذايي ممكن است بر ميزان متيلاسيون ژن‌هاي سلول تأثير داشته باشد. متيلاسيون يك تغيير شيميايي است كه بر ميزان بيان ژن مؤثر است. اضافه شدن يك گروه متيل به DNA ، بر توليد پروتئين توسط سلول تأثير دارد. بسياري از ژن‌هاي درگير در فعاليت‌هاي حياتي سلولي در تومور ريه مثل تقسيم سلولي متيله هستند. به نظرمي‌رسد متيلاسيون يك مكانيسم عمده در ايجاد و پيشرفت سرطان ريه و يك نشان‌دهندة بالقوه تشخيص زودرس سرطان ريه باشد.

در اين مطالعه، نمونة خلط 1100 فرد سيگاري مورد بررسي قرار گرفت و رژيم غذايي آنها مقايسه گرديد. دانشمندان سلول‌هاي موجود در خلط اين افراد را از نظر متيلاسيون هشت ژن مرتبط با سرطان ريه بررسي كردند. از اين ميان 2 ژن P16 و MGMT به ميزان زيادي متيله بودند.

در مرحلة بعدي محققان ارتباط بين 21 ماده غذايي و متيلاسيون ژني را بررسي كردند. در  اين ميان مصرف سبزيجات و فولات به مقدار زياد با كاهش ميزان متيلاسيون همراه بود. همچنين در افرادي كه مولتي‌ويتامين مصرف كرده بودند ميزان متيلاسيون DNA كمتر بود، گرچه ارتباطي بين مدت مصرف مولتي‌ويتامين‌ها و متيلاسيون وجود نداشت.

دكتر ژاكوب كاگان، از گروه تحقيق بيوماركرهاي سرطان انستيتوملي سرطان، مي‌گويد:«متيلاسيون ژني يك مكانيسم شناخته شده در ايجاد سرطان ناشي از مواد سرطان‌زاي موجود در سيگار است.»

البته بنا به گفتة محققان، براي تأييد قطعي يافته‌هاي فوق هنوز به تحقيقات بيشتري نياز است. دانشمندان اعتقاد دارند از آنجا كه متيلاسيون ژني يك نشانگر عمده در ايجاد سرطان ريه است، شناخت عوامل مؤثر بر آن اهميت زيادي دارد و مي‌تواند در تشخيص زودرس سرطان ريه و جلوگيري از بروز آن نقش مؤثري داشته باشد.



کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 2 + 5



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء