موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > بررسی‌های جدید علت سرطان پانکراس مقاوم به درمان را مشخص کردند
بررسی‌های جدید علت سرطان پانکراس مقاوم به درمان را مشخص کردند

آدنوکارسینوما که شایع‌ترین نوع سرطان پانکراس است به شدت به شیمی‌درمانی و رادیوتراپی مقاوم است در نتیجه احتمال بقای 5 ساله کمتر از 5٪ است.
این بررسی‌ها که برروی سلول‌های سرطانی موش که از لحاظ ژنتیکی بسیار به انسان شبیه است انجام شده است نشان داده‌اند که وقتی سلول‌های سرطانی رشد می‌کنند یک غشاء ضخیم اطراف سلول‌های سرطانی را فرامی‌گیرد. این غشاء با رشد سلول‌های سرطانی باعث ایجاد فشار برروی سلول‌ها و عروق خونی درون آنها شده و عروق خونی روی یکدیگر فشرده می‌شوند درنتیجه در حین شیمی‌درمانی داروی مزبور به سلول‌ها نمی‌رسد. این غشاء ضخیم از جنس هیالورونیک اسید است. دانشمندان آنزیمی به نام PEGPH2O که سبب تخریب هیالورونیک اسید می‌شود را برای موش‌های مورد آزمایش تجویز کردند و متوجه شدند که فشار سلول‌های سرطانی بعد از تجویز آنزیم فوق به حد طبیعی برگشته و در نتیجه فعالیت و شکل عروق خونی طبیعی شده است. این بررسی‌ها نشان دادند که تنها پس از یک دوره شیمی‌درمانی و درمان با آنزیم فوق 83٪ سلول‌های سرطانی از بین رفتند و بعد از سه دوره درمانی همة سلول‌های سرطانی از بین رفتند. این بررسی‌ها نشان دادند که موش‌هایی که تحت درمان ترکیبی شیمی‌درمانی و درمان با آنزیم قرار گرفته‌اند دو برابر موش‌هایی که تنها آنزیم دریافت کرده‌اند زنده می‌مانند.
اگرچه این بررسی‌ها برای درمان سرطان پانکراس بسیار امیدبخش بوده‌اند ولی هنوز این درمان برای انسان‌های مبتلا به سرطان پانکراس تأیید نشده است.
منبع: انجمن سرطان آمریکا
تاریخ: 91/1/29


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 6 + 9



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء