موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > نفوذ ذرات آلفا به تومورهای سرطانی با نانوذرات طلا
نفوذ ذرات آلفا به تومورهای سرطانی با نانوذرات طلا

محققان آمریکایی، نانوذرات طلا را توسعه دادند که اجازه ورود مستقیم ذرات آلفا بداخل تومورهای سرطانی کوچک در مناطق مختلف بدن را فراهم می‌کند.


در تحقیقات قبلی از نانو ذرات طلا برای مشخص کردن تومورهای مغزی، نابود کردن سلول‌های منفرد بیمار و توسعه آزمایش‌های تنفس برای تشخیص سرطان ریه استفاده شد.


در روش‌های متداول درمان رادیواکتیوی سرطان معمولا از ذرات تابشی با انرژی کم استفاده می‌شود؛ اما سه نوع از پرتوهای تابشی شامل آلفا، بتا و گاما دارای بالاترین قدرت یونیزان (یون سازی) بوده و به همین دلیل محققان بدنبال یافتن روشی ایمن برای استفاده از این پرتوهای پرقدرت هستند.


این پرتوها در عین برخورداری از بالاترین قدرت یونیزان، دارای کمترین میزان نفوذ درون اشیاء مختلف هستند؛ ذرات قدرتمند آلفا هفت هزار برابر سنگین‌تر از ذرات بتا هستند و یافتن روشی برای استفاده از این ذرات در نواحی خاص سرطانی و محافظت از بافت های سالم بدن، اصلی ترین چالش محققان محسوب می‌شود.


«دیوید رابرتسون» استاد شیمی و مدیر مرکز تحقیقات دانشگاه میسوری تأکید می کند: موفقیت هایی که تاکنون در این زمینه بدست آمده است، به استفاده از رادیوم-223 کلراید با قابلیت ساطع کردن ذرات آلفا خلاصه می شود که تنها در درمان سرطان استخوان کاربرد دارد.


«رابرتسون» با همکاری مدرسه پزشکی دانشگاه تنسی و آزمایشگاه ملی Oak Ridge روشی یافته اند که امکان استفاده هدفمند از ذرات آلفا در سایر مناطق سرطانی بدن را فراهم می‌کند.


تحقیقات با عنصر آکتینیوم آغاز شد که قابلیت ایجاد سه عنصر اضافی با توانایی تولید ذرات آلفا را داشتند؛ ‌در اطراف هسته آکتینیوم از چهار لایه مواد پیش از افزودن با پوشش طلا استفاده شد؛ این پوشش طلا باعث نگه داشتن ذرات رادیواکتیو پرقدرت در محل تجمع سلول های سرطانی شده و از صدمه به بافت های مجاور و سالم پیشگیری می کند.


نانوذرات تولید شده در این روش از استحکام و قدرت کافی برای نگه داشتن آکتینیوم و عناصر دیگر با توان تولید ذرات آلفا در اطراف سلول های سرطانی برخوردار هستند.


به گفته «رابرتسون»، با کمک این نانوذرات طلا بیش از 80 درصد عنصر در داخل نانوذرات به مدت 24 ساعت پس از تولید باقی ماندند و اصلی ترین چالش محققان در تحقیقات 15 سال گذشته در این روش کاملا برطرف شد.


در صورت تکرار نتایج مرحل اولیه تحقیقات در مطالعات آتی، محققان مراحل آزمایش بالینی این طرح را برای توسعه روش های نوین درمان سرطان تا چند سال آینده آغاز خواهند کرد.


نتایج این تحقیق در مجله PLOS ONE‌ منتشر شده است.

منبع: ایسنا

تاریخ: 28/11/91


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 - 5



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء