موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > سونامي سرطان در ا يران
سونامي سرطان در ا يران

شيوع بالاي سرطان در ايران و كاهش سن ابتلاه به اين بيماري سخت و پرهزينه باعث شده كه برخي متخصصين سرطان شناسي از اصطلاح «سونامي سرطان» براي نشان دادن شدت خسارت‌هاي جاني و مالي اين بيماري در كشور استفاده كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرطان انواع مختلفي از جمله سرطان‌هاي ريه، خون، معده،‌پروستات، مثانه و .. دارد كه متأسفانه از شيوع بالايي در ايران برخوردار است. به‌طوري كه مواردي از ابتلا به سرطان در افراد 25 ساله و 18 ساله كشور نيز مشاهده مي‌شود كه ناشي از اختلالات ژنتيكي عوامل محيطي و افزايش مصرف مواد دخاني و مخدر است.

طبق برآورد سازمان جهاني بهداشت، مي‌بايست سالانه حدود 70 هزار سرطان در ايران وجود داشته باشد كه براساس آمار جمع‌بندي سال 1386، شمار مبتلايان به سرطان در كشور نيز 70 هزار نفر بوده است.

در كشور ما از ميان سرطان‌هاي دستگاه گوارش، سرطان معده  از همه شايع‌تر است. به‌طوري كه 50 درصد از سرطان‌هاي شايع كشور مربوط به دستگاه گوارش است. اين آمار زنگ هشداري براي مردم در جهت تغيير عادات نامناسب غذايي است. ضمن اينكه مردان سه برابر زنان در معرض ابتلا به سرطان‌هاي دستگاه گوارش هستند.

دكتر عبدالله فضلعلي زاده،‌رئيس انجمن سرطان ايران از رشد فزاينده بيماران سرطاني در كشور به‌عنوان يك سونامي ناگهاني نام مي‌برد و مي‌گويد سرطان به‌عنوان يكي از معضلات جامعه بشري با تهديد انسان‌ها در تمام گروه‌هاي سني سبب خسارت جاني و مالي فراواني مي‌شود كه كشور ما نيز از اين قاعده مستثني نيست.

بررسي‌هايي كه از ميزان مراجعه به بيماران به آنكلوژيست‌ها در بين سال‌هاي 1998 تا 2003 صورت گرفته است،‌نشان مي‌دهد كه تعداد بيماران از 11 ميلين و 800 هزار نفر در سال 2005 به 18 ميليون و 200 هزار نفر در سال 2020 خواهد رسيد

رئيس انجمن سرطان ايران با اشاره به آمارهاي جهاني كه حكايت از يك رشد فزاينده انواع سرطان‌ها در تمام جوامع بشري دارد، مي‌افزايد، يكي از دغدغه‌هاي اصلي سياستگزاران كشورها در دهه‌هاي اخير، افزايش هزينه‌هاي درمان سرطان است.

فضلعلي‌زاده با تأكيد بر نياز جامعه براي افزايش ترتبيت آنكلوژيست، مي‌گويد : پول‌هايي كه در بخش درمان بيماران سرطاني هزينه مي‌شود، مي‌بايست در تشخيص بيماري به‌كار گرفته شود، زيرا، پيشگيري و غربالگري از جمله مسائل مهمي است كه در كنترل اين بيماري بايد به آن پرداخت.

دكتر محمدرضا، مير، متخصص سرطان‌شناسي از سرطان سينه به‌عنوان اولين و شايع‌ترين سرطان زنان بعد از سرطان پوست در كشور نام مي‌برد و مي‌گويد: سن ابتلا به اين بيماري در ميان زنان ايراني 5 تا 10 سال كمتر از ديگر كشورهاست.

وي با اشاره به نام معلوم بودن دلايل پايين بودن سن ابتلا به سرطان سينه در ميان زنان ايراني، مي‌افزايد: حداكثر شيوع سن ابتلا به سرطان سينه در ديگر كشورها از نيمه‌هاي دهه 50 زندگي افراد آغاز مي‌شود. اين در حالي است كه اين شايعترين سن ابتلا به سرطان سينه در ايران 40 تا 50 سالگي است.

پريود زودرس، يائسگي ديرهنگام، اولين زايمان پس از 35 سالگي، نازاييي، سابقه فاميلي درجه يك و عوامل تغذيه‌اي به‌عنوان عوامل خطرسازي نام برده مي‌شد كه در ابتلاي فرد به سرطان سينه نقش مهمي ايفا مي‌كند.

سرطان در تمام دنيا از جمله در كشور ما در حال شيوع است كه يكي از مهمترين دلايل آن افزايش سن بقاست. سرطان‌هاي دستگاه گوارش از جمله مري پس از دهه 50 شيوع مي‌يابد و در دهه 60تا 70 زندگي به حداكثر مي‌رسد.

اين در حالي است كه رئيس جامعه متخصصين داخلي ايران در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن هشدار نسبت به كاهش سن ابتلا به سرطان در كشور، از شيوع بالاي سرطان مري در شمال كشور خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در مركز و جنوب كشور، سرطان معده بيشتر ديده مي‌شد و ابتلا به سرطان استخوان، خون و پروستات نيز در همه نقاط كشور وجود دارد.

دكتر حميد عطاريان، عضو انجمن سرطان ايران نيز با اشاره به آخرين آمار سازمان جهاني بهداشت كه نشان مي‌دهد 18 تا 22 درصد مردم در طول عمرشان مبتلا به سرطان مي‌َوند، مي‌گويد: بر همين اساس از مجمع جمعيت 75 ميليوني كشر حدد 15 ميليون بيسمار سرطاني خواهيم داشت.

سرطان به تنهايي به اندازه 15 بيماري شايع مبتلا دارد و از همين رو مي‌بايست توجه خاصي به بيماري‌هاي سرطان شود.

عطاريان با اشاره به آمار سازمان جهاني بهداشت كه نشان مي‌دهد هر 100 هزار نفر يك پزشك درمانگر سرطان نياز دارد، مي‌افزايد: با توجه به جمعيت 75 ميليوني كشور مي‌ّايست 750 نفر درمانگر سرطان داشته باشيم كه در حال حاضر نصف اين تعداد را نيز نداريم.

از سوي ديگر، رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت از آمار 30 درصدي مرگ و مير ناشي از سرطان‌ها كه به علت مصرف سيگار رخ مي‌دهد، خبر مي‌دهد و مي‌گويد: برآورد مي‌شود هزينه‌اي كه نظام سلامت كشور هر سال بابت درمان عوارض ناشي از سيگار مي‌پردازد، حدود پنج هزار و 220 ميليارد تومان است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در كشور ساليانه 50 هزار مرگ و مير ناشي از مواد دخاني داريم كه اگر كنترل نشود طي 10 سال آينده به 200 هزار مرگ و مير خواهد رسيد.

اين در حالي است كه دكتر مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت با عنوان اين مطلب كه سالانه يك هزار و 700 ميليارد تومان هزينه مصرف سيگار و بيش از سه هزار و 840 ميليارد تومان نيز صرف هزينه درمان بيماري‌هاي ناشي از مصرف مواد دخاني در كشور مي‌شود، مي‌گويد: 30 درصد مرگ‌هاي ناشي از سرطان و 90 درصد از دلايل ابتلا به سرطان ريه و ساير سرطان‌ها ناشي از استعمال مواد دخاني است.

 


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 - 9



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء