موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد: آغاز پایلوت طرح سراسری غربالگری سرطان پستان در کشور بهره‌گیری از د
معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد: آغاز پایلوت طرح سراسری غربالگری سرطان پستان در کشور بهره‌گیری از د

 معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد: آغاز پایلوت طرح سراسری غربالگری سرطان پستان در کشور بهره‌گیری از دستگاه ماموگرافی پرتابل در غربالگری سراسری

معاون درمان وزارت بهداشت و درمان با اعلام اجراي پايلوت طرح سراسري غربالگري سرطان پستان در كشور همزمان با استقرار بيمارستان صحرايي شهيد دكتر رهنمون در منطقه قيام دشت گفت: اميدواريم تا پايان امسال اين طرح با پوشش سراسري اجرايي شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دكتر امامي رضوي در نشست مطبوعاتي كه به مناسبت آغاز به كار بيمارستان صحرايي شهيد دكتر رهنمون در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در بيمارستان صحرايي شهيد رهنمون از دستگاه ديجيتالي پرتابل ماموگرافي به منظور تشخيص اين سرطان استفاده خواهد شد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا بناست در طرح سراسري غربالگري سرطان پستان نيز از دستگاههاي ماموگرافي پرتابل استفاده شود، گفت: اين دستگاه‌ها در كشورهاي مختلفي ساخته مي‌شوند كه وزارت بهداشت در حال بررسي بر روي توليدات چند كشور است. البته اصل طرح غربالگري وابسته به دستگاه پرتابل نيست بلكه يك بخش از اين طرح شامل استفاده از ماموگرافي مي‌شود. حسن اين دستگاه‌ها اين است كه مردم براي مراجعه كمتر به زحمت بيافتند. ما در مراكز استان‌ها امكان انجام ماموگرافي را داريم ولي اين دستگاه‌ها در شهرهاي كوچك وجود ندارند.

امامي رضوي درباره ضرورت راه اندازي اين بيمارستان صحرايي در تهران توضيح داد: بيمارستان هاي صحرايي، دائمي نيستند و يك كاركرد آن، خدمات دهي در مواقع بحران به ويژه در حاشيه شهر است كه در زمان اضطرار به سيستم درماني كشور كمك كنند. در زمان جنگ هم بيمارستان‌هاي صحرايي كم نبودند و پاسخگويي خوبي داشتند.

وي ادامه داد: كاركرد ديگر بيمارستان صحرايي براي مناطق محروم است كه دسترسي مردم به بيمارستان در آن مناطق مشكل است و برخي خانواده‌ها به اين خاطر كه با مشكلات فرهنگي و اقتصادي دست به گريبان هستند، اساساً خودشان را بيمار نمي‌دانند و به بيمارستان مراجعه نمي‌كنند.

معاون درمان وزير بهداشت همچنين در پاسخ به اين پرسش كه چرا اين خدمات توسط شبكه‌هاي بهداشت كشور انجام نمي‌شوند، گفت: خدماتي كه شبكه‌هاي بهداشت ارائه مي‌دهند تعريف شده و معمولا در قالب مراقبت‌هاي اوليه، واكسيناسيون، مراقبت از مادر و كودك و مراقبت‌هاي بعد از تولد فعاليت مي‌كنند. پوشش شبكه‌هاي بهداشت دراستان تهران كامل است اما مشكل عمده‌اي كه حاشيه نشيني دارد اين است كه با وجود كامل بودن پوشش بهداشتي، پوشش درماني با مشكل موجه است و بيشتر از فرهنگ خود مردم تبعيت مي‌كند.

وي ادامه داد: هدف از راه‌اندازي بيمارستان صحرايي بيشتر حركت به سمت ايجاد يك نظام ارجاع كامل است. منطقه قيامدشت تحت پوشش دانشگاه تهران است و مي‌تواند بستر مناسبي را در اين امر ايجاد كند.

معاون درمان وزير بهداشت درباره چگونگي فعاليت اين بيمارستان صحرايي توضيح داد: بيمارستان‌هاي صحرايي ما داراي پرونده مستقل نيستند و پروانه بيمارستان صحرايي شهيد رهنمون را نيز وابسته به بيمارستان سينا فعال مي‌دانيم كه در واقع يك بيمارستاني صحرايي است وابسته به دانشگاه تهران با ظرفيت مجازي.

امامي رضوي همچنين درباره اينكه چرا پس از زلزله بم تجربه موفقي در زمينه بيمارستان‌هاي صحرايي وجود نداشت، گفت: ما در بم هم در ابتدا بيمارستان صحرايي نداشتيم كه كمي بعدتر توسط گروه‌هاي خارجي ايجاد شد. اتفاقا تجربيات ناموفق بعدها منجر به انجام طرح‌هاي موفق مي‌شود.


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 4 + 6



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء