موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > برای کاهش سن سرطان؛ نیازمند ساز و کاری نیرومند هستیم
برای کاهش سن سرطان؛ نیازمند ساز و کاری نیرومند هستیم

سرطان سینه به دلیل گستردگی آن به ویژه در میان زنان، نگران کننده است و کاهش سن مبتلایان به این بیماری در ایران نیز، این نگرانی ها را دوچندان می کند.
بیماری همواره از نگرانی های انسان بوده اما افزایش و کاهش ابتلا به بیماری در دوره های زمانی متفاوت بوده است.

صنعتی شدن و پیشرفت های فنی و نوآورانه در تمام ابعاد زندگی انسان از جمله دانش تاثیر گذار بوده و به موازات دگرگونی های فنی و توسعه جوامع، فضای دانش به ویژه در زمینه پزشکی و سلامت تغییر یافته است.

اما این پدیده افزون بر دستاوردهای بی پایان و مثبت و ارتقای سطح زندگی و رفاه جوامع، پیامدهایی همچون بروز و پیدایش انواع گوناگون بیماری از جمله سرطان را به وجود آورده است که روز به روز نیز بر انواع آن افزوده می شود.

سرطان سینه یکی از سرطان های شایع در جهان و از جمله ایران است که سالانه افراد زیادی به آن دچار می شوند.

این سرطان که بیشترین مبتلایان آن را زنان تشکیل می دهند و روز به روز آمار آن افزایش می یابد به علت های گوناگونی بروز می کند که بسیاری از این علت ها ناشی از پیامدهای ناخواسته ای است که زندگی نوین برای جوامع به ارمغان آورده است.

بر پایه آمارهای جهانی پیش بینی شده است که آمار مبتلایان به سرطان تا سال 2020 در دنیا به 20 میلیون نفر می رسد که بدون شک بسیاری از مردم کشور ما نیز از این آمار جهانی به دور نخواهند بود(1).

سالانه هفت هزار زن ایرانی به این سرطان دچار می شوند. از این رو با توجه به این که هفتاد درصد این بیماران بالای پنج سال عمر می کنند هم اکنون حدود هفتاد هزار زن مبتلا به این بیماری در کشور وجود دارد و این آمار به ویژه آن که سن ابتلا به سرطان سینه در ایران به پنج سال پایین تر از سطح جهانی رسیده، نگران کننده است(2).

سرطان سینه با وجود این که درصد بالایی از زنان را به خود مبتلا ساخته از درمان پذیر ترین سرطان ها در انسان به شمار می رود که با تشخیص زود هنگام به طور چشمگیری کاهش می یابد.

هم اکنون به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است در شرایطی که این سن در کشورهای غربی بین 50 تا 60 سال است(3).

با وجود اینکه در 2 دهه گذشته، پیشرفت های مهمی در زمینه تشخیص زودرس و درمان به هنگام سرطان سینه (پستان) در زنان زیاد شده است، اما هنوز این سرطان از شایع ترین بیماری های بدخیم زنان به شمار می رود(4).

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، بیست نهم مهرماه 1393 به نقل از «ناهید نفیسی» عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه پزشکی شهید بهشتی، نوشت: هر چه سن یک خانم بالا می رود، خطر ابتلا به سرطان در او بیشتر می شود، از این رو خانم های با سن بالا، خود را از این قاعده مستثنی نکنند.

علل گوناگون و بسیاری برای سرطان و به ویژه سرطان سینه (پستان) بیان شده که هر کدام به نوعی در بروز این بیماری نقش داشته و ناگفته پیداست که شرایط زندگی در دنیای نوین (مدرن) نیز بر میزان ابتلا به این بیماری افزوده است.

به نوشته همان روز ایرنا، به علت جوان بودن جمعیت کشور ما، میانگین سن سرطان پستان در ایران نزدیک 48 سالگی است. عواملی مانند چاقی، بی تحرکی، مصرف سیگار و مشروبات الکلی، نوع تغذیه، آلودگی هوا، ازدواج دیررس، دیر بچه دار شدن و نبود شیردهی می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند.

بنا بر یافته های پزشکی، یک انسان در طول زندگی خود هزار بار سرطان می گیرد، اما این سیستم ایمنی فرد است که این هزار بار سرطان را کنترل می کند(5).

پس یکی از دلایل مهم ابتلا به سرطان، ضعف سیستم ایمنی بدن است.

**جمع بندی

بیماری به هر صورت و نوعی که باشد برای انسان درد آور و نیازمند درمان است.

ورزش کردن، دوری از بی تحرکی، سلامت غذایی، کاهش استرس و سایر عوامل آسیب زا در زندگی و تقویت سیستم ایمنی بدن می توانند به عنوان موانعی در ایجاد بیماری در انسان عمل کنند.

تشخیص به هنگام بیماری می تواند شتاب و موفقیت درمان را افزایش دهد و از طرفی تشخیص دیرهنگام نیز وضعیت بیمار و روند درمان او را با مشکلات بسیاری روبرو می کند.

سرطان سینه به دلیل گستردگی آن به ویژه در میان زنان نگران کننده است و کاهش سن مبتلایان به این بیماری در ایران نیز به این نگرانی ها دامن می زند.

از طرفی روند درمان این بیماری، هزینه های بسیاری را برای مبتلایان به همراه دارد. همچنین دسترسی نداشتن برخی بیماران به مراکز تشخیصی و درمانی، مشکلات بسیاری را به وجود می آورد که در تشدید بیماری بی تاثیر نیست.

حمایت های اجتماعی در طول درمان و پس از بیماری نیز موضوع مهمی است که بیشتر بیماران از آن غافل هستند؛ در صورتی که این حمایت ها افزون بر تغییر روحیات بیمار به سوی شادابی و سلامت، می تواند به عنوان مانعی نیرومند در ایجاد افسردگی و بازگشت بیماری عمل کند.
منبع: ایرنا
تاریخ: 06-08-93

کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 2 + 8



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء