موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > کمک نانوحسگر انعطاف پذیر در تشخیص سرطان سینه
کمک نانوحسگر انعطاف پذیر در تشخیص سرطان سینه

محققان آمریکایی و ژاپنی یک حسگر فشار انعطاف پذیر و شفاف ساختند که حتی پس از قرار گرفتن روی سطوح نرم مانند پوست انسان،‏‏ حساسیت خود را از دست نمی دهد.

 این حسگر که فقط 8 میکرومتر ضخامت دارد،‏ در لحظه می تواند فشار را در 144 نقطه به طور همزمان حس کند و احتمالا در قالب تجهیزاتی مانند دستکش های حساس به فشار، روزی می تواند پزشکان را در شناسایی و تحت نظر گرفتن پدیده هایی مانند تومورهای سرطان سینه یاری کند. 
حسگرهای فشار موجود بسیار ضخیم تر از نمونه جدید هستند و با وجود این که تا حدی انعطاف دارند،‏ در صورت خم شدن روی سطوح دیگر‏ حساسیت خود را تا حد زیادی از دست می دهند. به گفته محققان حسگرهای جدید قابلیت خم شدن با شعاع بیش از 80 میکرومتر (تقریبا دوبرابر قطر تار موی انسان) را دارند.
محققان برای افزایش انعطاف پذیری این حسگر،‏ نانوتیوب های کربن و گرافین را به نوعی پلیمر کشسان اضافه کردند تا نانوفیبرهایی با قطر 300 تا 700 نانومتر بسازند. سپس این نانوفیبرها به یکدیگر تنیده شدند تا نوعی کامپوزیت شفاف و بسیار انعطاف پذیر ساخته شود.
سپس محققان این نانوساختار را با شبکه یکپارچه ای از حسگرهای فشار به قطر 2 میکرومتر ادغام کردند تا نوعی حسگر فشار بسیار انعطاف پذیر بسازند که پیش از این مشابهی نداشته است.
این حسگر فشار کاربردهای متعددی از جمله در ساخت ربات های نرم و سیستم های پزشکی دارند. محققان این حسگر را برای تشخیص تغییرات بسیار اندک فشار خون و نحوه توزیع فشار در یک رگ مصنوعی مورد آزمایش قرار دادند و از عملکرد آن رضایت داشتند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Natotechnology منتشر شده است.
منبع: ایرنا
تاریخ: 94/11/17

کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 2 + 2



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء