موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > بیماری لثه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد
بیماری لثه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه ای که بیماری لثه دارند، افزایش می یابد و در صورتی که این زنان سابقه سیگار کشیدن نیز داشته باشند، خطر بیشتر می شود.

مطالعات قبلی ارتباط میان بیماری لثه با ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان های مری، سر، گردن، پانکراس و ریه را ثابت کرده بود و از این رو، پژوهشگران درصدد برآمدند ارتباط احتمالی آن را با سرطان سینه هم مورد بررسی قرار دهند، به ویژه از این جهت که مطالعات قبلی چنین ارتباطی را در صورت بروز یک التهاب مزمن محتمل دانسته بود.
براساس این گزارش، عوامل ژنتیکی، سیگار کشیدن و تغییرات هورمونی در دختران و زنان از فاکتورهای خطر برای ابتلا به بیماری لثه هستند.
افزون بر این، افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت و یا درمان سرطان توانایی کمتری برای مبارزه با عفونت دارند، از افراد مستعد برای ابتلا به بیماری لثه هستند و داروهایی نیز که جریان بزاق دهان را محدود می کند، دهان را در برابر عفونت آسیب پذیر می کنند. 
محققان به ریاست 'جو.ال فرودنهیم' استاد دانشگاه بوفالو در امریکا در راستای بررسی ارتباط میان بیماری لثه و سرطان سینه، سوابق بهداشتی 73 هزار و 737زن را که سرطان سینه نداشتند، بررسی کردند و متوجه شدند که 26.1 درصد از این زنان گرفتار بیماری لثه هستند. 
بعد از یک پیگیری 6.7 ساله، دو هزار و 124 نفر از این زنان به سرطان سینه مبتلا شده بودند و محققان براساس یافته های مطالعه، نتیجه گیری کردند که خطر سرطان سینه در میان زنانی که بیماری لثه داشتند، 14 درصد بیشتر است. 
از سوی دیگر، مطالعات قبلی نشان داده بود که سیگار کشیدن نیز در ابتلا به بیماری لثه تاثیر دارد، بنابراین محققان عامل سیگار کشیدن را نیز مد نظر قرار دادند و متوجه شدند زنان مبتلا به بیماری لثه که هرگز سیگار نکشیده بودند و یا بیش از 20 سال قبل از این مطالعه، سیگار کشیدن را ترک کرده بودند، با افزایش خطر به ترتیب شش و هشت درصدی برای ابتلا به سرطان سینه روبرو بودند.
محققان می گویند: می دانیم که باکتری موجود در دهان افراد سیگاری و یا افرادی که سابقا سیگار می کشیدند، اما به تازگی سیگار کشیدن را ترک کرده اند، متفاوت از باکتری موجود در دهان افراد غیر سیگاری است.
یک توضیح احتمالی برای ارتباط میان بیماری لثه و سرطان سینه، این است که باکتری وارد چرخه خون بدن می شود و نهایتا بر باقت سینه تاثیر می گذارد، هر چند برای اثبات وجود رابطه علت و معلولی به مطالعات بیشتر نیاز است.
این مطالعه در نشریه Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention منتشر شده است
منبع: ایرنا
تاریخ: 94/10/14

کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 8 + 8



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء