موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > نود هزار ازبک به سرطان مبتلا هستند
نود هزار ازبک به سرطان مبتلا هستند

نود هزار ازبك به سرطان مبتلا هستند

نوشته شاقر سعدی

برای آسیای میانه آنلاین

2010-04-15

تاشکند - در ازبکستان، ابتلا به سرطان خیلی بیش‌تر از مبارزه با این بیماری است؛ در این وضعیت باید برای گرفتن خدمات درمانی نیز مبارزه کرد .

عزیز علیموف 35 ساله به سرطان پروستات مرحله 3 دچار شده است. پزشکان سه سال پیش بیماری وی را تشخیص داده اند و فوراً جراحی را توصیه کردند اما نتوانستند او را درمان کنند.

او می‌گوید: «جراح برای عمل درخواست 400 دلار کرد.» متوسط درآمد ماهیانه در این کشور 200 دلار است. «ما لباس، دستکش، سرنگ و سیستم‌های وریدی را خودمان تهیه کردیم . »

او گله دارد که کلینیک هیچ‌کدام از داروهای لازم برای شیمی‌درمانی نداشت. او می‌گوید که با استفاده از آشنایان شخصی که در وزارت بهداشت داشته است توانسته است داروها را تهیه کند.

بیماران و بستگان آنها می‌گویند که کمبودها یا فقدان دارو یک مشکل عمومی است.

برخی وضعیت‌های نقض‌کننده حکم شماره 32 کابینه وزیران این کشور است که درمان رایگان سرطان را پیش‌بینی کرده است .

علیموف گفت: «در مرکز تحقیقات تومورشناسی کشور که من تحت درمان قرار گرفتم، فقط تخت و مسکن‌ها رایگان بودند. ما باید بابت همه چیزهای دیگر پول می‌دادیم . »

بختیار نیازماتوف، معاون وزیر بهداشت، گفت: «هر سال، دولت بیش از 1 میلیون دلار به خرید داروهای سرطان اختصاص می‌دهد. »

یک پزشک گفته او را تکذیب کرد. او که یکی از پزشکان مرکز تحقیقات تومورشناسی است و نخواست نامش فاش شود گفت: «مبلغ بسیار کمی اختصاص داده می‌شود چرا که به هر بیمار فقط کمی بیش‌تر از 16 دلار می‌رسد. درمان رایگان بیماران سرطانی افسانه است».

نیازوف گفت که بودجه‌ای که برای داروهای سرطان تعیین شده است افزایش خواهد یافت اما زمانی برای این کار اعلام نکرد.

موخایو علیوا که پسرش دانیار در ماه ژانویه در اثر سرطان معده در سن 41 سالگی فوت کرد گفت: «ما نتوانستیم 20.000 دلار مورد نیاز برای شیمی‌درمانی کامل را تهیه کنیم و مرکز تحقیقات تومورشناسی داروها را تأمين نکرد. ما از دولت فقط مسکن برای تسکین دردهای (پسر بیمارم) گرفتیم .... »

پزشکان موافقند که آگاهی‌های کم عمومی در مورد سرطان، عدم وجود اقدامات پیشگیرانه در تشخیص اولیه و نبود بودجه کمکی باعث بدتر شدن وضعیت مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در ازبکستان شده است .

گناره کریموف و لولا کریموا- تیلیایوا دختران اسلام کریموف، رئیس جمهور این کشور، به مبارزه علیه سرطان در این کشور پیوسته‌اند .

در ماه فوریه، ازبکستان لایحه مبارزه با سرطان پاریس را امضا کرد. امضای این لایحه توسط ازبکستان در طی مراسمی در فرانسه توسط کریموا- تیلیایوا، نماینده دائمی این کشور در یونسکو انجام شد .

کریموا- تیلیایوا گفت که ازبکستان به‌عنوان امضاکننده این لایحه به دنبال افزایش آگاهی‌های عمومی در مورد این بیماری، بهبود دسترسی بیماران سرطانی به خدمات بهداشتی باکیفیت و روش‌های بهتر تشخیصی و آموزش از تجربیات بین المللی در مبارزه با سرطان است.

براساس گزارش وزارت بهداشت، تعداد بیماران سرطانی در سال 2009 در سراسر کشور به 90.000 نفر (4.000 کودک) رسیده است. این رقم به‌معنای 0.4 درصد از کل جمعیت این کشور است. در سال 2009، تعداد 17,149 ازبک مبتلا به سرطان تشخیص داده شده‌اند.

ساریم بک نوروز، رئیس مرکز تومورشناسی کشور، گفت که شایع‌ترین سرطان‌ها در این کشور سرطان سینه، معده، ریه و دهانه رحم است. شصت درصد بیماران روستائیان هستند؛ بیش از نیمی از بیماران زن هستند.

زنانی که با سرطان سینه مبارزه می‌کنند سال پیش سازمان ایمیا جیزنی (به نام زندگی) را بنیانگذاری کردند. این سازمان از طرف جنسوکه سوبرانیه (مجمع زنان) که توسط گلناره کریموا حمایت می‌شود کمک دریافت می‌کند.

در ماه فوریه، جنسکو سوبرانیه برنامه پیشگیری، تشخیص اولیه و درمان سرطان سینه و احیای زنان مبتلا به سرطان سینه را ایجاد کرد. چندین منبع در این فعالیت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این برنامه به تشخیص، درمان، پروتز، پشتیبانی روانی و توان‌بخشی کمک می‌کند. علاوه‌بر آن، این برنامه پروژه‌های وسیع آموزشی، آموزش پرسنل پزشکی، ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی، ارائه کمک حقوقی و اجرای فعالیت‌های مختلفی را سازمان‌دهی می‌کند.

نوروزف گفت که تعداد تشخیص‌های اولیه سرطان سینه در عرض سه سال گذشته به‌علت تلاش‌های سازمان جنسکو سوبرانیه 7 تا 9 درصد افزایش یافته است.

زانایدا کیم که پزشک او تشخیص داده است که به سرطان سینه مبتلا است گفت : «جنسکو سوبرانیه کارهای زیادی برای من انجام داده است. من داروهای بسیار گران‌قیمت را کاملاً رایگان گرفته‌ام . »

او گفت که این سازمان توانست کاری کند که او مجبور به فروش آپارتمان خودش برای خرید دارو نشود.

نوروزوف گفت که اغلب بیمارانی که به مراکز تخصصی تومورشناسی مراجعه می‌کنند سرطان‌های پیشرفته دارند.

او گفت: «هر مورد پیشرفته ... نیازمند تلاش‌های زیاد پزشکان است و به طرز گزافی گران است و نهایتاً اینکه ... درمان بیماران دشوار است ».

او گفت که نبود پرسنل مانعی بر سر راه تشخیص زود هنگام سرطان است.

او گفت: «کمبود پرسنل در مناطق سیری دریا، ناوی، جیزاخ، خورزم، آندیجان، کاشکا دریا و سرخندار گزارش شده است».

در همان حال، در سال 2009، دانشمندان در مرکز آناتومی پاتولوژی کشور روشی را برای تشخیص سرطان در مرحله صفر کشف کرده‌اند. ویکتور کراکمالوف و ادهم پایزیف ماده‌ای را ثبت کرده‌اند که سلول‌های سرطانی بر روی اسلایدهای میکروسکوپی را علامت‌گذاری می‌کند.

ملیکا عبدالاقاجویا رئیس مرکز آناتومی پاتولوژی کشور گفت: «سرطان را می‌توان در زمانی‌که تومور وجود ندارد در مرحله صفر تشخیص داد. این آزمایش فقط چند دقیقه طول می‌کشد. کار ما دارای قابلیت‌هایی است که مدتی طول می‌کشد تا پتانسیل‌های خود را نشان دهد . »

تا این لحظه، دانشمندان کارآیی این آزمایش را فقط برای تشخیص سرطان دهانه رحم تأیید کرده‌اند. مرکز آناتومی پاتولوژی کشور درحال اجرای آزمایشاتی برای کارکنان مجتمع‌های زنان هستند. عبدالاقاجویا گفت که تحقیقات ادامه دارد.

یک پزشک ارشد در یکی از مراکز تومورشناسی منطقه که نخواست نامش فاش شود گفت: «من امیدوارم که مشارکت دختران رئیس جمهور به وضعیت تومورشناسی کشور کمک کند. نقش آنها سرمایه‌گذاری و ارائه منابع دیگر است».

 


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 - 9



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء