موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > تست‌های غربالگری که همه خانم‌ها باید انجام دهند: قسمت دوم
تست‌های غربالگری که همه خانم‌ها باید انجام دهند: قسمت دوم

1. غربالگری سرطان پوست:

دانشمندان توصیه کرده‌اند که هر شخص خودش به‌طور منظم پوست خود را معاینه کند تا تغییراتی را که ممکن است روی پوست رخ دهند مانند تغییر در شکل، رنگ و اندازة خال‌های موجود برروی پوست را متوجه شوند.

معاینة پوست توسط متخصص پوست یا شخص حرفه‌ای دیگر هم قسمتی از غربالگری سرطان پوست است.

2. فشار خون بالا:

با افزایش سن خطر رخداد فشار خون بالا بیشتر می‌شود. علاوه بر سن، فشار خون بالا با وزن بدن و روش زندگی نیز مربوط می‌باشد. با درمان فشار خون بالا خطر سکته قلبی و مغزی و نارسایی کلیه کاهش می‌یابد.

غربالگری برای فشار خون بالا:

فشار خون طبیعی در افراد بالغ 120/80 است  اگر فشار خون بالاتر از 140/90 باشد بیمار مبتلا به فشار خون بالاست. این افراد باید به‌صورت مداوم تحت بررسی و کنترل فشار خون قرار گیرد.

3. بالا بودن سطح کلسترول خون

بالا بودن سطح کلسترول LDL از عوامل عمده‌ای است که خطر گرفتگی شریان‌ها را افزایش می‌دهد و برای مدت‌های طولانی بدون علامت است ولی به تدریج منجر به حملة قبلی و سکتة مغزی می‌شود. سایر عوامل خطر گرفتگی عروق، فشار خون بالا، دیابت و کشیدن سیگار است. با ایجاد تغییرات در سبک زندگی و با مصرف دارو می‌توان خطر بیماری قلبی را کاهش داد.

غربالگری کلسترول بالا

تست کامل چربی خون که شامل بررسی سطح کل کلسترول، کلسترول بد LDL، کلسترول خوب HDL و سطح تری گلسیرید خون می‌باشد باید در افراد بالای 20 سال هر 5 سال یکبار انجام شود و تصمیمات مربوط به اداره نمودن چربی خون براساس این نتایج اتخاذ شود.

4. دیابت نوع 2:

بسیاری از افرادی که دچار دیابت هستند از بیماری خود مطلع نمی‌باشند. دیابت می‌تواند به گروه عظیمی از عوارض مانند بیماری قلبی و سکته مغزی، بیماری کلیوی، نابینایی و صدمه دیدن اعصاب منتهی شود. اما می‌توان دیابت را کنترل کرد و با استفاده از رژیم غذایی، انجام تمرینات بدنی و کاهش وزن از بروز عوارض آن اجتناب نمود.

غربالگری دیابت

در اکثر موارد، برای غربالگری دیابت از تستی به نام گلوکز پلاسما ناشتا استفاده می‌شود. اگر سطح قند خون 126 یا بالاتر از آن باشد شخص دیابت دارد.

در افراد سالمی که خطر بروز دیابت در آنها طبیعی است این تست باید بعد از سن 45 سالگی هر 3 سال یکبار انجام شود و اگر خطر دیابت بالاتر از طبیعی است شروع این تست باید در سنین پایین‌تر و به دفعات بیشتری صورت گیرد.

5. سرطان روده

سرطان روده دومین علت رایج مرگ و میر ناشی از تمام انواع سرطان است و پس از سرطان ریه و پستان سومین سرطان رایج در زنان است. اکثر موارد سرطان روده از پولیپ‌های روده‌ای ایجاد می‌شود. راه پیشگیری از سرطان روده این است که پیش از سرطانی شدن پولیپ‌های روده اقدام به خارج نمودن آنها نمود.

غربالگری سرطان روده

آندوسکوپی روده یکی از تست‌های رایج غربالگری سرطان روده است. پزشک تمام قسمت‌های روده بزرگ را از طریق دوربین معاینه می‌کند و می‌توان حین انجام آندوسکوپی اقدام به خارج نمودن پولیپ‌ها کند.

برای افراد سالم با خطر متوسط سرطان روده شروع این تست غربالگری از 50 سالگی می‌باشد.

اهمیت غربالگری:

منطق حکم می‌کند شخص برای آنکه سالم بماند آینده‌نگر باشد و درباره انجام تست‌های غربالگری با پزشک مشورت کند. با انجام غربالگری مناسب نمی‌توان در تمام موارد از بروز بیماری پیشگیری نمود اما ممکن است انجام غربالگری کمک کند بیماری زودتر ارزیابی شده و جهت درمان بیماری در مراحل اولیه اقدام نمود.

منبع : وب – امدی

تاریخ: 90/11/3


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 7 - 8



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء