موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > ارتباط هپاتيت C با افزايش خطر ابتلا به سرطان سر و گردن
ارتباط هپاتيت C با افزايش خطر ابتلا به سرطان سر و گردن

 يك مطالعه جديد نشان مي دهد كه ابتلا به ويروس هپاتيت ‍C گرايش بيمار را به سرطان هاي خاص سر و گردن افزايش مي دهد.

 محققان مركز سرطان دكتر اندرسون متوجه شدند كه بيماران مبتلا به هپاتيت (HCV) بيش از دو تا 5 برابر در معرض خطر افزايش ابتلا به سرطان هاي دهان، گلو و حنجره هستند.
كارشناسان ياد شده تاكيد كردند كه براي نخستين بار ارتباط بين ابتلا به هپاتيت C و سرطان هاي سر و گردن را شناسايي كردند و اگر ادامه مطالعات تاييد شود، يافته هاي آنها مي تواند نتايج مهمي براي غربالگري و درمان بيماران مبتلا به هپاتيت C داشته باشد.
پژوهشگران سوابق 34 هزار و 545 بيمار مبتلا به هپاتيت C را بين سال هاي 2004 الي 2015 بررسي كردند. اين تيم 409 بيمار مبتلا به سرطان سر و گردن (164 نفر مبتلا به سرطان قسمت اوروفارنكس و 245 نفر بدون علائم اوروفارنكس) را با بيماران مبتلا به ساير سرطان ها مقايسه كردند و متوجه شدند كه در بيماران مبتلا به هپاتيت C، خطر ابتلا به سرطان هاي دهان تا 2.4 برابر، سرطان هاي اوروفارنكس تا 2.04 برابر و سرطان هاي حنجره تا 4.96 برابر افزايش يافت.
به گزارش تيم تحقيق، با توجه به اين كه داروهاي ضدويروس مي تواند بيش از 90 درصد بيماران مبتلا به هپاتيت C رامعالجه كند، بنابر اين غربالگري و درمان هپاتيت مي تواند از پيشروي سرطان جلوگيري كند و افزون بر اين، با توجه به ارتباط ميان هپاتيت C و خطر ابتلا به سرطان سر و گردن، توصيه مي شود كه تمامي بيماران مبتلا به اين سرطان ها بابت هپاتيت C نيز غربالگري شوند.
نتايج اين تحقيق در مجله Journal of the National Cancer Institute منتشر شد.
منبع: ایرنا
تاریخ: 95/02/08


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 5 + 6



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء