موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > وزنتان را کم کنید تا سرطان نگیرید!
وزنتان را کم کنید تا سرطان نگیرید!

در یک بررسی جدید که نتایج آن در مجلة تحقیقات سرطان چاپ شده است مشخص شده که کاهش وزن حتی به میزان اندک سبب کاهش شروع روند التهاب شده و در نتیجه احتمال بروز انواع سرطان‌ها به‌خصوص سرطان پستان در آنها کاهش می‌یابد.
محققین اعلام کرده‌اند چربی بیشتر در بدن به معنای تولید بیشتر سلول‌های التهابی است و سلول‌های التهابی باعث شروع روند سرطان می‌شوند.
در این بررسی وسیع 439 خانم 70-50 ساله که تودة بدنی بالاتر از 25 داشتند (یعنی همه آنها اضافه وزن داشتند یا چاق بودند) بررسی شدند این خانم‌ها هیچ سابقه‌ای از سرطان پستان، بیماری قلبی، دیابت و یا سایر بیماری‌ها را ذکر نمی‌کردند و هیچ کدام از آنها سیگاری و یا الکلی هم نبودند.
این خانم‌ها به 4 گروه تقسیم شدند: دسته اول تحت رژیم غذایی روزانه 2000-1200 کالری قرار گرفتند که کمتر از 30 درصد کالری دریافتی آنها از چربی بود.
گروه دوم به مدت 225 دقیقه در هفته فعالیت بدنی انجام دادند.
گروه سوم رژیم غذایی و فعالیت بدنی را به‌صورت توأم انجام دادند و گروه چهارم هیچ تغییری در روند زندگی خود انجام ندادند.
این گروه‌ها بعد از 1 سال مورد بررسی قرار گرفتند. افراد گروه اول و سوم به‌طور متوسط 8/10 -5/8 درصد از وزن بدنشان را از دست دادند. و سطح فاکتورهای التهابی مانند CRP که با سرطان‌های ریه و کولون در ارتباط است در گروه تغذیه درمانی 1/36 درصد و در گروهی که تغذیه درمانی و فعالیت بدنی را انجام داده بوند 7/41 درصد کاهش یافت. همچنین سطح سایر فاکتورهای التهابی نیز کاهش یافت. مک‌تیران گفت «کلید اصلی این تحقیقات رژیم غذایی است به‌خصوص زمانی‌که با فعالیت بدنی توأم شود» این در حالی است که نتیجة فوق برای گروهی که فقط ورزش کرده بوند به‌دست نیامد.
در نهایت محققین اعلام کردند بهتر است خانم‌های چاقی که به منظور کاهش وزن شروع به ورزش می‌کنند رژیم غذایی را نیز در برنامة روزانة خود بگنجانند تا بتوانند هفته‌ای 2-1 پوند از وزن خود را کاهش دهند.
اگرچه محققین اعلام کرده‌اند که هنوز به تحقیقات بسیار گسترده‌تر و بیشتری نیاز است تا بتوان به‌طور یقین اعلام کرد که چاقی از طریق ایجاد التهاب سبب بروز سرطان می‌شود ولی در حال حاضر آنچه قطعی است این نکته است که «کاهش وزن سبب کاهش بروز سرطان می‌شود.»
منبع: وب امدی
تاریخ : 13/02/91


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 2 - 9



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء