موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > اگر به علت سرطان تحت درمان با شیمی‌درمانی هستید توصیه‌های زیر را بخوانید.
اگر به علت سرطان تحت درمان با شیمی‌درمانی هستید توصیه‌های زیر را بخوانید.

اگر شما تحت درمان با شیمی‌درمانی هستید باید تا جای ممکن سلامت بدنتان را حفظ کنید تا بهتر بتوانید عوارض ناشی از شیمی‌درمانی را تحمل کنید. بنابراین تغذیه شما در طی دوره شیمی‌درمانی اهمیت ویژه‌ای دارد.

باید توجه داشت شیمی‌درمانی برروی هر فردی اثرات متفاوتی می‌گذارد بنابراین بعضی از توصیه‌های زیر ممکن است برای شما مفیدتر باشند تا برای شخص دیگری.

  • غذایتان را خوشمزه درست کنید:

شیمی‌درمانی باعث می‌شود مزه دهان شما تغییر کند و بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها مزه آهن و یا مزه نامناسب پیدا کنند. شایع‌ترین موادی که مزه آنها در بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی هستند تغییر می‌کند و مزه نامناسبی پیدا می‌کنند آب و گوشت است. اگر آب را نمی‌توانید بنوشید چند قطره لیموترش به آن اضافه کنید. اگر نمی‌توانید از مزه گوشت لذت ببرید سایر منابع پروتئین مانند تخم‌مرغ، لوبیا و ماهی را امتحان کنید.

  • با یبوست مقابله کنید:

بعضی از بیمارانی که شیمی‌درمانی می‌شوند ممکن است به اسهال بعضی دیگر به یبوست مبتلا شوند. به‌منظور پیشگیری از یبوست، بیماران باید آب مورد نیاز بدنشان را تأمین کنند و همچنین دریافت مواد غذایی سرشار از فیبر نیز نقش بسیار مهمی در پیشگیری از یبوست دارد. یکی دیگر از قوی‌ترین راه‌ها برای مقابله با یبوست پیاده‌روی روزانه به مدت 20 دقیقه می‌باشد.

کنترل افزایش وزن:

درمان بعضی از سرطان‌ها موجب افزایش وزن بیمار می‌شود. دانشمندان توصیه می‌کنند بیماران مبتلا به سرطان که تحت درمان می‌باشند با مصرف مواد غذایی کم‌چربی و مصرف مقدار زیادی سبزیجات از افزایش وزنشان پیشگیری کنند.

  • روش برخورد با اسهال:

اگر شما به علت شیمی‌درمانی اسهال دارید غذاهای چرب و سرخ شده مصرف نکنید، مواد حاوی کافئین و نوشیدنی‌های شیرین و آب‌میوه مصرف ننوشید و از مصرف سالاد و مواد غذایی خام و الکل خودداری کنید.

  • غذاهایی را که مصرف می‌کنید و علائم ایجادشده ناشی از آن را به دقت یادداشت کنید: 

چنانچه غذاهایی را که مصرف می‌کنید و علائم ایجاد شده آنها را به دقت یادداشت کنید بعد از مشورت با پزشکتان به‌راحتی متوجه می‌شوید که علت تهوع و استفراغ و یا اسهال و یا یبوست شما کدامیک از مواد مصرفی‌تان می‌باشد و بنابراین قبل از آنکه لازم باشد به‌منظور درمان هر یک از علائم فوق، دارویی مصرف کنید قادر خواهید بود تنها با کنترل مصرف غذاها علائمتان را بهبود ببخشید.

  • زخم دهان:

بعضی از انواع شیمی‌درمانی می‌توانند سبب ایجاد زخم در دهان شوند. به‌منظور پیشگیری از بروز زخم‌های دهانی و بهبود زخم‌های ایجاد شده، از خوردن غذاهای تند و داغ و نوشیدن الکل خودداری کنید. سعی کنید در طی روز دهان خود را با نوشیدن آب مرطوب نگاه دارید. شستشوی زخم‌های دهانی با آب نمک نیز بسیار مفید است.

  • آب مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید:

اسهال و تهوع و استفراغ باعث می‌شوند آب زیادی از بدنتان دفع شود که در نتیجه باعث خشکی دهان، خشکی چشم‌ها و کاهش حجم ادرار می‌شود بنابراین سعی کنید با نوشیدن مایعات به میزان کافی با کاهش آب بدنتان مقابله کنید.

  • کنترل حالت تهوع:

به‌منظور کاهش حالت تهوع کارهای زیر را انجام دهید: مصرف غذاهای سرد، جویدن تکه‌های گیاه جینجر و یا نوشیدن چای جینجر و خودداری از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده راه‌های بسیار مناسبی به‌منظور کنترل حالت تهوع می‌باشند.

  • مصرف غذاها در حجم‌های کوچک:

مصرف غذاها در حجم‌های کوچک و دفعات بیشتر نیز در کنترل حالت تهوع بسیار مهم است.

  • مشاوره با یک متخصص تغذیه:

یک متخصص تعذیه می‌تواند توصیه‌های غذایی را ارائه دهد که سبب بهبود وضعیت بدنی شما در طی شیمی‌درمانی شود.

  • از نوشیدن الکل خودداری کنید:

در طی شیمی‌درمانی فعالیت کبد به علت متابولیسم سم‌های تولید شده در بدن به شدت افزایش می‌یابد بنابراین مصرف مواد مضر برای کبد مانند الکل بسیار خطرناک است. مصرف الکل در بیمارانی که شیمی‌درمانی می‌شوند علاوه بر آنکه سبب افزایش حالت تهوع می‌شود  باعث می‌شود داروهای شیمی‌درمانی به خوبی در کبد متابولیزه نشوند و در نتیجه به خوبی اثر نکنند.

  • مصرف مکمل‌های غذایی:

در طی شیمی‌درمانی ممکن است پزشکتان مصرف بعضی از مکمل‌های غذایی مانند ویتامین‌ها و یا مواد معدنی را به شما توصیه کنند باید توجه داشته باشید مصرف بعضی از این مواد ممکن است باعث کم اثر شدن داروهای شیمی‌درمانی شوند بنابراین هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشکتان مصرف نکنید.

  • چای سبز مصرف نکنید:

به علت آنکه چای سبز و چای سفید با آنتی‌اکسیدان فیتوکمیکال ترکیب می‌شوند ممکن است با اثر داروهای شیمی‌درمانی تداخل کنند در نتیجه بعضصی از پزشکان به بیمارانشان توصیه می‌کنند مصرف چای سبز یا سفید را به 2-1 لیوان در روز محدود کنند.

  • مصرف مواد غذایی حاوی سویا:

قبل از آنکه مواد غذایی حاوی سویا را مصرف کنید با پزشکتان در این باره مشورت کنید زیرا ممکن است مصرف سویا در بعضی از انواع سرطان‌ها و شیمی‌درمانی‌ها ممنوع باشد.

منبع: وب امدی

تاریخ: 91/07/05


کلیدواژه ها: 
نــــــظرات
  • خدیجه
  • ۳ اسفند ۱۳۹۳
    خوبه ممنونم
  • vahid
  • ۲۸ دی ۱۳۹۳
    خیلی عالی بود در صورت امکان توضیحات تخصصی تر ارایه نمایید
  • بدون نام
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
    خیلی خوبه ممنون
  • phoenix
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    خوب
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 6 + 9



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء