موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > خاصیت آنتی اکسیدانی سنجد
خاصیت آنتی اکسیدانی سنجد

از فواید آنتی اکسیدان ها، پیشگیری از بیماری‌های قلبی تا کاهش آسیب مغز و چشم ها را می‌توان نام برد. آنتی اکسیدان‌ها جلوی عمل رادیکال‌های آزاد را که موادی فعال و ویرانگر هستند، می‌گیرند و آنها را خنثی می‌کنند

عرش نیوز ؛‌
سعی برآن داریم تا در این مختصر، میوه‌هایی که حاوی آنتی اکسیدان بیشتری هستند از جمله میوه سنجد را معرفی نماییم.

تولید رادیکال‌های آزاد، مساله‌ای طبیعی است و طی عمل تنفس بوجود می‌آیند. رادیکال‌های آزاد تعدادی اتم تک الکترونی هستند و در حین واکنش اکسیژن با بعضی مولکول‌ها تولید می‌شوند. اگر بطور ناگهانی تعداد زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید شود، یک سری واکنش‌هایی خاص پشت سر هم شروع می‌شود. رادیکال‌های آزاد با بعضی قسمت‌های سلول مثل DNA و غشای سلولی واکنش نشان داده و باعث تخریب عمل سلول یا حتی مرگ آنها می‌شود.

در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن این رادیکال‌های آزاد را خنثی و بی ضرر می‌کند. اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش، الکل و آلودگی‌های محیط باعث می‌شوند بدن نتواند با این رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. در نتیجه ساختمان و عمل سلول‌های بدنی توسط رادیکال‌های آزاد تخریب شده و منجر به پیری زودرس و بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود.

برای جلوگیری از عمل این اتم ها، بدن باید دارای یک سد دفاعی به نام آنتی‌اکسیدان‌ها باشد. به‌رغم متابولیسم طبیعی بدن، با ایجاد یک سری شرایط مانند کشیدن سیگار و در معرض دود سیگار، آلودگی ها، ورود مواد شیمیایی غیر ضروری به بدن از هر طریقی، اشعه و حتی استرس، در بدن رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند که می‌توانند به بدن آسیب برسانند؛ این عوامل اکسیدان‌ها هستند. ازسویی بیشتر از 4000 ترکیب آنتی اکسیدانی در غذاها وجود دارند، البته بهتر است آنتی اکسیدان‌ها از طریق مواد غذایی طبیعی وارد بدن شوند نه مکمل ها. ولی بیش از همه ویتامین‌های E و C و بتاکاروتن و نیز ماده معدنی سیلنیوم مهم هستند.

مزاياي ويتامين C شامل جلوگيري از چروك پوست، سالم نگه‌داشتن استخوان‌ها و پوست، تقويت سيستم ايمني بدن و نيز جلوگيري از فرآيند اكسيده شدن است كه اين فرآيند در بروز آب مرواريد، آرتريت، بيماري قلبي و سرطان و همچنین در تولید کلاژن در بدن نقش بسیار ضروری دارد.

مهم‌ترين منابع اين ويتامين همراه با بيوفلاوونوئيدها شامل فلفل سبز و قرمز، كيوي، پرتقال، ليموها، گريپ فروت، توت‌ها، كلم بروكلي، طالبي و سنجد و گوجه فرنگي هستند. ویتامین C در مقابل حرارت حساس بوده و در حرارت بالا مقدار زیادی از آن هدر می‌رود.

در بالغین مرد روزانه 90 میلی گرم و در بالغین زن 75 میلی گرم در روز نیاز است. مزاياي ويتامين E شامل كاهش خطر بروز بيماري قلبي، سرطان و ساير امراض ناشي از بالارفتن می‌باشد.

ويتامين E تاثير مولكول‌هاي راديكال آزاد را خنثي مي‌كند. مهم‌ترين منابع حاوي ويتامين E همراه با «تيكوفرول‌ها» و «توكوتريينول‌ها» شامل میوه سنجد، مغزها بويژه بادام، تخمه آفتابگردان، سویا، گردو، بادام‌زميني، فندق، ذرت، دانه کتان، زیتون و مارگارین و روغن‌های گیاهی مثل روغن جوانه گندم، كره بادام‌زميني، غلات سبوس دار، اسفناج و آووكادو هستند. ویتامین E ازجمله ویتامین‌های محلول در چربی است و نیاز آن در بالغین روزانه 15 میلی گرم می‌باشد.

سلنیوم ازجمله عناصر کمیاب است که در بدن به میزان کم وجود دارد و به‌رغم این میزان کم، بسیار ضروری و حیاتی است. مزاياي سلنيوم نيز شامل تقويت سيستم ايمني بدن كاهش اضطراب و افسردگي و حفظ سلامت موها و ناخن‌ها است. سلنیوم در پیوند با پروتئین در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل کرده و بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. محتوای سلنیوم غذاها، به میزان سلنیوم موجود در خاک یا آبی بستگی دارد که گیاه یا حیوان از آن تغذیه می‌کند. ولی بدلیل اتصال آن به پروتئین، در تمام غذاهای حیوانی وجود دارد.

منابع غذايي اصلي حاوي اين ماده معدني مهم شامل غذاهاي سالم حاوي پروتئين زياد مثل غذاهاي دريايي، تخم مرغ، گوشت مرغ و قرمز، قلوه، جگر و گندم سبوس دار، برنج قهوه‌اي و ساير غلات سبوس دار هستند. سلنيوم همراه با ويتامين‌ها موجب كند شدن روند پيري مي‌شود، خطر ابتلا به سرطان‌ها را كاهش مي‌دهد، از عروق خوني محافظت مي‌كند و احتمال حمله قلبي و سكته مغزي را كاهش مي‌دهد. فیتوکمیکال‌ها مواد شمیایی طبیعی هستند که بطور طبیعی در سبزیجات، میوه ها، دانه ها، آجیل و حبوبات وجود دارند.

یک دسته از آن ها، کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن، لیکوپن، گزانتین و... هستند. متخصصان تغذيه همواره تأكيد دارند كه بهترين منابع غذايي حاوي آنتي اكسيدان‌ها شامل ميوه‌ها و سبزي‌هاي داراي فيبر خوراكي زياد، غلات سبوس‌دار، مغزها و حبوبات، دانه‌ها و همچنين مواد غذايي سرشار از پروتئين‌هاي ضد پيري هستند.

به گزارش ايسنا، مصرف مواد غذايي غني از آنتي‌اكسيدان براي سلامت بدن، تقويت سيستم ايمني و همچنين افزايش طول عمر و به تعويق انداختن فرآيند پيري ضروري است. آنتي اكسيدان‌هاي موجود در غذاها در واقع تأثير مولكول‌هاي راديكال آزاد را در بدن كاهش مي‌دهند. وقتي اين مولكول‌ها در بدن فعال هستند، اعضاي بدن سريع‌تر فرسوده مي‌شوند و در نتيجه فرآيند پيري زودتر بروز مي‌كند. بنابراين آنتي‌اكسيدان‌ها موجب مي‌شوند كه بدن جوان‌تر و شاداب‌تر بماند و درعين حال علائم پيري را كاهش مي‌دهند.

سبزي‌ها و میوه‌هاي حاوي كارتنوئيدها اغلب به رنگ هاي زرد، قرمز، نارنجي (مانند میوه سنجد) و يا برگ‌هاي سبز تيره هستند كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به اسفناج، كلم بروكلي، فلفل سبز و قرمز، هويج و سيب‌زميني شيرين و سنجد اشاره كرد و اما سنجد: در میوه سنجد، اسیدهای آلی و یک نوع گلوکوزید به نام کرستین یافت می‌شود. وجود اسیدهای چرب، اسیدهای آلی و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین E، وC, K, B1, B2, A, Fو اسیـدهای چرب اشباع نشده در سنجد تشخیـص داده شده است.

در هسته سنجد نیز 17 نوع آمینواسید و مقداری پروتئین وجود دارد که هریک از این آمینواسیدها خواص دارویی بسیار مفیدی دارند. این میوه بدلیل داشتن تانن، در معالجه تعدادی از بیماری‌ها خصوصاً زخم معده مؤثر است میوه سنجد از نظر طبیعت، طبق نظر حکمای طب سنتی، سرد و خشک است و از نظر خواص، عقیده دارند که مقوی و مفرح مي‌باشد. آنچه بیشتر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته این است که میوه سنجد آنتی‌اسکلراتیک بوده و روند پیری را کند می‌کند.

سنجد استخوان را محکم و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند همچنین سرشار از فیبر است و گرسنگی را کاهش می‌دهد و خاصیت سیر کنندگی بالایی دارد و در افرادی که مشکلات دستگاه گوارشی دارند، بسیار مفید است، سنجد یکی از بهترین منابع غذایی گیاهی محسوب می‌شود. منبع غنی از کلسیم است و برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، مفید واقع شده و استخوان‌های افراد را محکم می‌کند.

بهتر است سنجد را به عنوان میان وعده استفاده کرد، سنجد علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی دارای ترکیباتی مانند فتیکمیکال‌هاست که آنتی‌اکسیدان خوبی است. اخیراً محققان دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي مشهد نیز توانسته‌اند اثرات ضد دردي، ضد التهابي و شل کنندگي عضلاني اين گياه بويژه بصورت پودر هسته میوه سنجد را تأييد کنند.

به گفته ایشان سنجد در بيماري استئوآرتريت، اثرات باليني و ضد دردي مشابه داروهاي ضدالتهابي غير استروئيدي داشته و نه تنها براي معده مضر نبوده بلکه بدليل اثرات حفاظتي خود و عوارض جانبي کمتر مي تواند جايگزين داروهاي معمول ضدالتهابي غيراستروئيدي شود. درهرحال میوه سنجد دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی بوده و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هاست.

این میوه بدلیل همین خواص آنتی ‌اکسیدانی و ضدالتهابی خود در درمان بسیاری از بیماری‌ها بویژه بیماری‌های قلبی-عروقی و دردهای استخوان مؤثر است. از سنین 15 سال به بالا با خوردن روزانه 10 عدد سنجد سلامتی خود را تضمین کنید.

منبع: عرش نیوز

تاریخ: 22-02-92

 


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 2 + 6



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء