موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > آيا چاي سبز مي‌تواند از بروز سرطان جلوگيري كند؟
آيا چاي سبز مي‌تواند از بروز سرطان جلوگيري كند؟

آيا چاي سبز مي‌تواند از بروز سرطان جلوگيري كند؟

اخيراً شواهد زيادي در مورد مؤثر بودن مصرف چاي سبز در جلوگيري از بروز سرطان به‌دست آمده است. از جمله مطالعه جديدي كه نتايج آن در مجلة تحقيقات پيشگيري سرطان به چاپ رسيده است.

دكتر واسيليكي پاپا ديميتراكوپولو و همكارانش، در بخش اونكولوژي مركز سرطان ام‌دي اندرسون دانشگاه تگزاس، از چاي سبز در مقادير مختلف 500 ، 750 ، 1000  در درمان 41 بيمار در معرض سرطان به مدت سه ماه استفاده كردند. نتايج اين بررسي تأثير مفيد چاي سبز را در جلوگيري از پيشرفت ضايعات پيش بدخيم دهان نشان مي‌دهد.

براساس نتايج اين مطالعه در 8/58% بيماراني كه از مقدار زياد  چاي سبز استفاده كرده بودند پاسخ باليني مناسب مشاهده شد. در مقابل پاسخ باليني قابل توجه فقط در 2/18% از مصرف‌كنندگان پلاسبو ايجاد گرديد. پيگيري بيماران به مدت 5/27 ماه ادامه يافت و در نهايت 15 مورد سرطان حفره دهان مشاهده شد.

با اينكه به‌طوركلي تفاوت چنداني در ايجاد سرطان حفرة دهان، بين افرادي كه از چاي سبز استفاده كرده بودند با ساير بيماران، مشاهده نگرديد ولي در بيماران با ديسپلازي خفيف تا متوسط استفاده از چاي سبز زمان بروز سرطان دهان را به تأخير انداخت.

با وجود نتايج اين مطالعه، دكتر پاپا ديميتراكوپولو در تأثير قطعي استفاده از چاي سبز براي جلوگيري از بروز سرطان ترديد دارد. و مي‌گويد: «اين مطالعه برروي تعداد محدودي بيمار انجام شده است كه مي‌بايست روزانه معادل10-8 فنجان چاي سبز مصرف كنند. لذا براساس مطالعه‌اي با اين تعداد بيمار ما نمي‌توانيم قاطعانه استفاده از چاي سبز را براي جلوگيري از بروز سرطان توصيه كنيم.»

دكتر دانگ‌شين، متخصص هماتولوژي و انكولوژي از مركز تحقيقات سرطان، نيز با اين نظر موافق است ولي به گفتة او «اين مطالعه به‌طور حتم يك قدم به پيش در مسير صحيح است.» او مي‌گويد: «عدم بروز عوارض جانبي و مسموميت، به‌صورت تهوع و استفراغ، بر اثر مصرف چنين ميزان بالاي مواد مكمل نيز، كه در اين مطالعه مشاهده شده مسأله مهمي است.»

هرچند توصيه محققين در مورد مصرف چاي سبز براي بيماران در معرض سرطان، طبيعي به‌نظر مي‌رسد باز هم در زمينة تأثير قطعي چاي سبز در كاهش خطر ابتلا به سرطان با احتياط نظر مي‌دهند.

دكتر پاپا ديميتراكوپولو مي‌گويد: «مسأله اصلي تأثير درازمدت چاي سبز در كاهش خطر ابتلا به سرطان است؛ براي پاسخ به اين سؤال هنوز مطالعات بيشتري لازم است.»


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 2 + 8



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء