موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > با خوردن غذاهای زیر استرستان را کاهش دهید
با خوردن غذاهای زیر استرستان را کاهش دهید

در ابتدا باید بدانیم غذاها چگونه سبب کاهش استرس می‌شوند.
در حقیقت غذاها به طرق مختلف باعث کاهش استرس می‌شوند. مثلاً یک کاسه سوپ جودوسر سبب افزایش سطح سروتونین می‌شود که یک مادة آرامبخش برای مغز است.
بعضی از غذاها سبب کاهش سطح کورتیزول و آدرنالین خون می‌شوند که هورمون‌های استرس هستند و در نهایت بعضی از غذاها از طریق تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون سبب کاهش استرس می‌شوند.
اکنون با غذاهایی که سبب کاهش استرس می‌شوند آشنا شوید:
1. کربوهیدرات‌های مرکب
این گروه از غذاها سبب افزایش ساخت سروتونین در مغز می‌شوند. مثال‌هایی برای این گروه از غذاها شامل سریال‌هایی با غلات کامل، نان‌ها و پاستاهایی با غلات کامل می‌باشند که علاوه بر کاهش استرس به علت حفظ قند خون در سطح مناسب باعث می‌شوند شما احساس بهتری داشته باشید.
2. کربوهیدرات‌های ساده
این دسته از کربوهیدرات‌ها به علت آنکه سریعاً‌ هضم می‌شوند به همان سرعتی که سبب افزایش سروتونین و کاهش استرس می‌شوند به همان سرعت، نیز کاهش سروتین در بدن رخ می‌دهد. در حقیقت این دسته از کربوهیدرات‌ها باید کاملاً به صورت محدود مصرف شوند. 
3. پرتقال
پرتقال از طریق ویتامین C سبب تقویت سیستم ایمنی شده و در نتیجه سبب کاهش هورمون‌های استرس می‌شود. در بررسی‌های انجام شده افرادی که قبل از کارهای استرس‌آور ویتامین C مصرف کرده‌اند هورمون‌های استرس مانند کورتیزول در آنها افزایش کمتری پیدا کرده است و همچنین فشار خون به میزان کمتری افزایش یافته است و بعد از رفع استرس سریع‌تر به میزان طبیعی برگشته است.
4.اسفناج
اسفناج منبع غنی از منیزیوم است که کاهش آن سبب ایجاد سردرد و خستگی شده و از این طریق استرس را افزایش می‌دهد. اگر به هیچ عنوان مایل نیستید اسفناج مصرف کنید باید بدانید ماهی سالمون و سویا نیز حاوی مقدار زیادی منیزیوم هستند.
5. روغن ماهی
اگر می‌خواهید استرستان را تحت کنترل خود درآورید با روغن ماهی دوست باشید. چربی امگا 3 که در ماهی‌هایی مانند سالمون به وفور یافت می‌شوند از افزایش هورمون‌های استرس پیشگیری کرده و قلب را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند همچنین سبب بهبود بیماری‌های خلقی مانند افسردگی می‌شوند.
6. چای سیاه
نوشیدن چای به شما کمک می‌کند از شرایط استرس‌آور رهایی یابید. افرادی که حداقل 4 فنجان چای در روز می‌نوشند سطح هورمون‌ کورتیزول بعد از اتفاقات استرس‌آور کمتر دچار افزایش شدید می‌شود. این در حالی است که کافئین موجود در قهوه سبب افزایش هورمون استرس و افزایش فشار خون می‌شود.
7. پسته 
پسته مانند سایر دانه‌ها منبع غنی از امگا 3 است که مصرف مقدار محدوی از آنها به‌صورت روزانه سبب کاهش کلسترول، کاهش التهاب موجود در شریان‌های قلبی و کاهش خطر دیابت و کاهش استرس می‌شود.
8. آواکادو
یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل فشار خون بالا مصرف پتاسیم کافی است. مصرف نیمی از آواکادو بیشتر از یک موز برای بدن شما ذخیرة پتاسیم فراهم می‌کند.
9. جویدن سبزیجات خام
جویدن سبزیجات خام مانند هویج و کرفس باعث کاهش استرس در فرد می‌شود.
10. مصرف یک خوراک کوچک قبل از خواب
مصرف کربوهیدرات‌ها قبل از خواب به علت آزادسازی سروتونین باعث می‌شوند شما راحت‌تر بخوابید. باید توجه داشته باشید چنانچه این وعده مصرفی زیاد باشد سبب اختلال خواب خواهد شد. بنابراین مصرف یک قطعه نان تست و مربا قبل از خواب بسیار عالی است.
11. شیر 
مصرف شیر گرم قبل از خواب سبب کاهش استرس شما شده و خواب مناسب‌تری را برای شما فراهم می‌کند. به علت آنکه شیر منبغ غنی از کلسیم است سبب کاهش اضطراب و کاهش تغییرات خلقی قبل از دوران قاعدگی می‌شود بهتر است شیر با چربی اندک مصرف کنید.
12. فعالیت
علاوه بر تغییرات غذایی که سبب کاهش استرس در شما می‌شوند فعالیت بدنی سبب افزایش اکسیژن موجود در جریان خون و افزایش اندورفین در بدن می‌شود و در نتیجه شما احساس شادابی بیشتری خواهید کرد. این فعالیت باید حداقل 30 دقیقه و 4-3 بار در هفته باشد.
تاریخ : 9/12/90

کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 + 8



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء