موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > خواص هر رنگ میوه را بشناسید
خواص هر رنگ میوه را بشناسید


وقتی صحبت از ارزش غذایی رنگ‌ها می‌شود باید گفت هیچ رنگی بر رنگ‌های دیگر برتری ندارد؛ برای این كار به طیف كاملی از رنگ‌ها احتیاج داریم تا ببینیم هر رنگ چه فوایدی دارد.

سبز: غذاهای سبز رنگ حاوی مواد شیمیایی ضد‌سرطان هستند مثل انواع ایزوتیوسیانیت‌ها. در عین حال آن‌ها حاوی لوتئین و زیزانتین هستند. این ۲ آنتی‌اكسیدان خطر از بین رفتن شبكیه كه یكی از علل اصلی نابینایی است را كاهش می‌دهند.

زرد: غذاهای زرد مملو از ویتامین C هستند و در عین حال برخی از صدمات ناشی از رادیكال‌های آزاد روی پوست را كاهش می‌دهند.

نارنجی: این میوه‌ها حاوی بتا كاروتن هستند كه باعث تقویت سیستم ایمنی شده و از آسیب‌های ناشی از رادیكال‌های آزاد كه باعث پیری زودرس می‌شوند پیشگیری می‌كنند. مواد مغذی میوه‌های خانواده سیتروس (مركبات) باعث بهبود سلامت دهان می‌شوند.

قرمز: مواد‌غذایی قرمز رنگ لیكوپن دارند. این ماده یك ضد‌سرطان شناخته شده است. در ضمن اسید الاجیك موجود در این محصولات هم خطر آسیب‌دیدن DNA را كاهش می‌دهد. فلاوینوئیدها كه عمدتا در گیلاس، آلبالو و خانواده توت (تمشك و شاتوت و بلوبری) یافت می‌شوند قدرت تدافعی آنتی‌اكسیدآن‌ها را افزایش داده و از سلول‌ها در برابر صدمات ناشی از رادیكال‌های آزاد محافظت می‌كنند. در عین حال به حفظ عملكرد قوای استدلال و منطق در مغز كمك كرده و جلوی پیری را می‌گیرند.

آبی / ارغوانی: انگور و كلم بنفش حاوی آنتوسیانین هستند كه از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اكسیداسیون محافظت می‌كنند. در نتیجه علائم پیری به تاخیر می‌افتند. این مواد مغذی كه مسئول رنگ تیره میوه‌ها هستند به فرآیند درك و استدلال كمك كرده و سایر آنتی‌اكسیدان‌های موجود در آن‌ها نیز ضد‌سرطان هستند.

سفید: پیاز، سیر، پیازچه و موسیر حاوی آلیسین و كوئرستین هستند كه هر دوی آن‌ها خطر حمله قلبی را كاهش داده و عملكرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشند. گل كلم هم حاوی سولفورافان است كه یك ماده ضد‌سرطان محسوب می‌شود.

منبع: فردانیوز

تاریخ: 16/09/90


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 6 + 9



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء