موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > فرضیه ای برای افزایش سطح ایمنی درمان سرطان با نانو ذرات طلا
فرضیه ای برای افزایش سطح ایمنی درمان سرطان با نانو ذرات طلا

یک محقق دانشگاه علوم پزشکی کرمان، موفق شد فرضیه ای برای خارج نمودن نانو ذرات از بدن بیمار تحت مداوا ارایه کند که باعث بالا رفتن سطح ایمنی در درمان سرطان به کمک نانو ذرات طلا خواهد شد.

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه فناوری نانو، لیلا شهیدی بنجار دانشجوی دکتری داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، پردیس بین الملل، در خصوص این فرضیه گفت:اگرچه اخیرا استفاده از نانو ذرات طلا در درمان تومورهای سرطانی در حیوانات نتایج مثبتی داشته است، اما باید توجه داشت که این نانو ذرات به خودی خود نمی توانند از بدن دفع شده و یا در سوخت ساز بدن شرکت کنند. 

وی ادامه داد:به بیان دیگر، اگر نانو ذرات طلا از بدن فرد تخلیه نشوند، خود منشا پیامدهای ناگواری خواهند بود. در این طرح، روشی جهت خارج نمودن این نانو مواد از بدن بیماران سرطانی که به کمک این مواد درمان شده اند ، پیشنهاد شده است.

خانم بنجار گفت:در این فرضیه پس از زمان مناسب مورد نیاز برای درمان با نانو ذرات ، خون بیمار سرطانی تحت درمان که شامل میزانی از نانو ذرات و پادتن های غیر فعال است ، از طریق دستگاهی به نام ماشین نانو ذرات زدایی (NDM) فراوری می شود. 

این دستگاه شبیه به ماشین دیالیز کلیه برای بیماران با نارسایی کلیه است. با این تفاوت که به جای غشای دیالیز، به یک غشای نفوذ ناپذیر از جنس نانولوله ها مجهز شده است. 

وی ادامه داد:به این ترتیب،خون از ستونی می گذرد که نانو ذرات طلا و پادتن های بکار رفته را به دام انداخته و از بازگشت آن ها به بدن بیمار جلوگیری می کند. 

همانند ماشین دیالیز کلیه، خون در یک مدار بسته از بیمار به دستگاه و از دستگاه به بیمار، تا زمانی که جریان خون به اندازه کافی از نانوذرات تهی شود ، گردش می کند.

پیشنهاد شده است که غشای مورد استفاده در این دستگاه از جنس پلیمری زیست سازگار و غیر متخلخل باشد. همچنین نانولوله های مورد استفاده جهت کاربرد در سطح غشا نیز ، باید دارای پایداری و استحکام مورد نیاز باشند.

شهیدی بنجار تاکید کرد که طرح ارایه شده تنها بصورت نظریه پردازی است و نیاز به تحقیقات تکمیلی دارد و در صورت تحقق این نظریه ، صنایع مختلفی همچون داروسازی ، مهندسی پزشکی و پزشکی از نتایج این طرح بهره مند خواهند شد.

نتایج این کار تحقیقاتی که به دست لیلا شهیدی بنجار انجام شده است ، در مجله Medical Hypotheses ( جلد 80، صفحات 601 تا 605) منتشر شده است.
منبع: ایرنا
تاریخ: 02-02-93

کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 2 - 7



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء