موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > هورمون درمانی با احتمال ابتلا به سرطان های رحم و سینه همراه است
هورمون درمانی با احتمال ابتلا به سرطان های رحم و سینه همراه است

 رییس اولین کنگره روش های کم تهاجمی زنان و مامایی ایران گفت: نتیجه تحقیقات نشان می دهد استفاده بی رویه از هورمون درمانی خطرات جبران ناپذیری از جمله ابتلا به سرطان های رحم و سینه را در زنان به همراه دارد.
هورمون درمانی با احتمال ابتلا به سرطان های رحم و سینه همراه است
به گزارش گروه علمی ایرنا از انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران، دکتر عبدالرسول اکبریان افزود: استفاده خودسرانه از داروهای هورمونی و مکمل برای پیشگیری از عوارض ناشی از یائسگی مضرات زیادی دارد و برای زنان بسیار خطرناک است. 

وی با بیان اینکه یائسگی به طور طبیعی از حدود سن 50 سالگی شروع می شود، توضیح داد: یائسگی در اثر ترشح نشدن هورمون های زنانه ایجاد می شود و تغییراتی مانند خشکی تمام بدن، مشکلات استخوانی، پوکی استخوان، گرگرفتگی و اختلالات رفتاری روانی ایجاد می کند.

فوق تخصص زنان و زایمان یادآور شد: پیش از این برای زنانی که دچار یائسگی می شدند، به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از آن، داروهای هورمونی مانند استروژن طبیعی تجویز می شد که امروزه این درمان نیز بسیار محدود شده است. 

اکبریان افزود: در برخی موارد دیده شده است که زنان به صورت خودسرانه از داروهای مکمل و هورمون ها که در داروخانه ها و رسانه ها تبلیغ می شود، استفاده می کنند. این درحالی است که هورمون درمانی باید تحت نظر متخصصان و به صورت محدود صورت گیرد.

وی یادآور شد: پزشکان نیز ابتدا باید از فردی که در معرض سن یائسگی قرار گرفته است، شرح حال کامل بگیرند و وضعیت او را از نظر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان های سینه و رحم، بیماری های قلبی و عروقی، فشار و قند خون مورد بررسی قرار دهند.

به گفته اکبریان، هورمون درمانی در صورت نیاز، تحت نظر پزشک متخصص و حداکثر در یک بازه زمانی چهار تا پنج سال می تواند مورد استفاده قرار گیرد و افرادی که تحت این نوع درمان قرار می گیرند، باید هر سه تا شش ماه معاینات دوره ای شوند.

وی در مورد بروز یائسگی زودرس توضیح داد: افرادی که در سنین 35 تا 40 سالگی به دلیل مسایل ژنتیکی، اختلالات حاد هورمونی، بیماری های ویروسی یا تحت تاثیر اشعه دچار یائسکی زودرس شده اند، لازم است از هورمون درمانی تحت نظر پزشک استفاده کنند چرا که در این غیر این صورت زندگی آنها مختل می شود. 

رییس اولین کنگره روش های کم تهاجمی زنان و مامایی ایران افزود: این افراد علاوه بر هورمون درمانی محدود، برای رفع مشکل خود باید به ورزش منظم، کنترل وزن و پیروی از رژیم مناسب غذایی توجه داشته باشند.

اکبریان گفت: لازم است زنان با داشتن رژیم غذایی مناسب از بالارفتن وزن و چربی خون پیشگیری کنند و توجه داشته باشند عدم تحرک و تغذیه مناسب می تواند آنها را مستعد مشکلات و بیماری های استخوانی، پوکی استخوان و شکستگی های استخوان از جمله شکستگی استخوان لگن کند.

رییس اولین کنگره روش های کم تهاجمی زنان و مامایی ایران اظهار کرد: این کنگره در روزهای 16 تا 19 دی ماه با حضور متخصصان داخلی و خارجی در مرکز همایش های رازی برگزار می شود. 

اکبریان هدف از برگزاری این کنگره را آشنایی بیشتر متخصصان زنان و مامایی با جدیدترین دستاوردهای این رشته عنوان کرد و افزود: گروه های هدف شرکت کننده در این کنگره شامل متخصصان زنان، فوق تخصص های آندوسکوپی، لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی، نازایی، سرطان، کولپوسکوپی، پریناتولوژی، پرستاران، دست اندرکاران اتاق عمل، گروه های بیهوشی و ماماها هستند.
منبع: ایرنا
تاریخ: 4-08-93

کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 4 + 7



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء