موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > دانشمندان اسپانیایی مکانیسم طبیعی حفاظت پوست از سرطان را کشف کردند
دانشمندان اسپانیایی مکانیسم طبیعی حفاظت پوست از سرطان را کشف کردند

 یک گروه از دانشمندان اسپانیایی مکانیسم طبیعی بدن که پوست را در مقابل آسیب نور خورشید و خطر ابتلا به سرطان محافظت می کند، کشف کردند.
دانشمندان اسپانیایی مکانیسم طبیعی حفاظت پوست از سرطان را کشف کردند
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا، دانشمندان در این باره گفتند که این مکانیسم طبیعی یک 'سپر محافظ دوم' برای پوست است و هنگامی که ملانین توانایی واکنش حفاظتی ندارد، فعال می شود.

کلید این مکانیسم طبیعی، پروتئین 'پی 53' است که 'محافظ یکپارچه ژنوم' محسوب می شود و برای اینکه خطایی در روند تکثیر دی ان ای ایجاد نشود، ایفای نقش می کند.

به گفته دانشمندان، اختلال این پروتئین در بسیاری از انواع تومورها و به ویژه در 80 درصد از سرطان های پوست موجود است.

به گفته دانشمندان، جهش این ژن به خودی خود برای اینکه یک سلول عادی به سلول سرطانی تبدیل گردد کافی نیست، اما به نظر می رسد که این تغییر یا اختلال، کنترل خود بر روی تکثیر مواد ژنتیکی را از دست می دهد و باعث انباشته شدن جهش های دیگر که همدیگر را تقویت می کنند می شود و خطر ابتلا به سرطان و بدخیمی آن را افزایش می دهند .

این مطالعه که روز پنجشنبه در مجله علمی 'گزارش سرطانی' منتشر شد، توضیح می دهد که چرا به رغم اینکه کلون سلول ها با این ژن تغییر یافته در پوست دیده می شود این سلول ها، سرطانی نمی شوند.

آنچه که دانشمندان در این رابطه کشف کردند یک پدیده طبیعی است که موجب نابودی سلول های آسیب دیده می شود و با این کار خطر اینکه دیگر سلول های جهش یافته انباشته شوند و به سلول های سرطانی تبدیل گردند را کاهش می دهد.

بر این اساس، هنگامی که پوست دچار آسیب خفیف یا متوسط می شود، از دست رفتگی پی 53 ، باعث تمایز در سلول های اپیدرم می شود تا بدین صورت با ترمیم پوست ، لایه های آسیب دیده از بین بروند.

این مکانیسم هنگامی فعال می شود که سطحی ترین لایه پوست پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب در نخستین روز شنا در دریا، جدا می شود.

'آلبرتو گانداریاس' پژوهشگر اصلی این مطالعه در این باره تصریح کرد :هنگامی که آسیب خورشید بسیار شدید است و یا هنگامی که یک کمبود ژنتیکی ملانین (آلبینیسم یا زالی ) وجود دارد، این مکانیسم به عنوان محافظ دوم پوست فعال می شود.
منبع: ایرنا
تاریخ:05-08-93


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 - 9



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء