موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > چاقی از عوامل مرتبط با بروز «لنف ادم» در مبتلایان به سرطان پستان است
چاقی از عوامل مرتبط با بروز «لنف ادم» در مبتلایان به سرطان پستان است

نتایج یک تحقیق 5 ساله دانشگاهی نشان داد:
چاقی از عوامل مرتبط با بروز «لنف ادم» در مبتلایان به سرطان پستان است

 براساس نتایج بدست آمده از یک پژوهش مشخص شد که شاخص توده بدنی و تعداد غدد لنفاوی درگیر از عوامل خطر بروز «لنف ادم» بعد از درمان اولیه کارسینوم مهاجم پستان در بیماران است.

لنف ادم اندام فوقانی از عوارض به نسبت شایع و ناتوان‌کننده در بیماران مبتلا به سرطان پستان است که در 6 تا 31 درصد موارد درمان شده سرطان پستان دیده شده است در همین راستا مطالعه‌ای به منظور بررسی میزان فراوانی لنف ادم در بیماران با سرطان پستان درمان شده و عوامل مرتبط با آن توسط دکتر سیمین همتی از گروه رادیوتراپی - انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی و اجرا شد.

این مطالعه به صورت گذشته‌نگر انجام گرفت، اطلاعات حاصل از پرونده‌های 170 بیمار مبتلا به سرطان پستان که در فاصله سال های 1380 تا 1385 مراجعه کرده بودند، جهت تعیین میزان بروز و عوامل خطر ایجاد لنف ادم مورد ارزیابی قرار گرفت.

عوامل مورد بررسی شامل سن، شاخص توده بدنی، محل و اندازه تومور، وجود یا نبود متاستاز، تعداد غدد لنفاوی درگیر، تعداد غدد لنفاوی برداشته شده آگزیلاری، نوع جراحی، نوع پرتو درمانی(فوتون و الکترون) و شیمی درمانی بود. آنالیز تک متغیری و چند متغیری با استفاده از مدل Logistic regression برای عوامل خطر انجام شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که از بین 170 بیمار مورد مطالعه با میانگین سنی 9/10 ± 9/47 سال، 59 نفر (7/34 درصد) لنف ادم داشته‌اند. در آنالیز تک متغیری چاقی بر اساس شاخص توده بدنی به صورت معنی داری بر ایجاد لنف ادم موثر بود. میانگین غدد لنفاوی درگیر در بیماران واجد و فاقد لنفادم تفاوت معنی داری داشت. سن بیماران، مکان و اندازه ی تومور، متاستاز، شیمی درمانی، نوع جراحی، تعداد غدد لنفاوی برداشته شده و نوع پرتودرمانی با بروز لنف ادم ارتباطی نداشت.

نتایج بیانگر این مطلب است که لنف ادم بعد از درمان اولیه ی کارسینوم مهاجم پستان یک عارضه شایع است. شاخص توده بدنی و تعداد غدد لنفاوی درگیر از عوامل خطر بروز لنف ادم در این بیماران هستند. با در نظر گرفتن شاخص توده بدنی به عنوان یک عامل قابل تغییر، رژیم‌های کنترل وزن برای این بیماران توصیه می‌شود. همچنین، لازم است تا مطالعات بیشتری در این خصوص انجام شود.

گفتنی است، مشروح این پژوهش در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شد.

منبع: ایسنا

تاریخ: 19/10/91


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 5 + 6



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء