موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > آلودگی هوا و استرس 2 عامل مهم سرطان‌زا به شمار می آید
آلودگی هوا و استرس 2 عامل مهم سرطان‌زا به شمار می آید

آلودگی هوا و استرس 2 عامل مهم سرطان‌زا به شمار می آید

عضو كمیته علمی كنگره انجمن علمی جراحان عمومی كشور با هشدار نسبت به افزایش شیوع انواع سرطان‌ها در كشور گفت: آلودگی هوا و استرس از عوامل مهم در بروز سرطان‌ها هستند.  

به گزارش دبیرخانه ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی كشور، دكتر رضا آرمین اظهار كرد: هوای آلوده حاوی انواع مواد كارسینوژن(سرطان‌زا) است و استرس‌های روحی- روانی هم مقاومت بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا كاهش می‌دهد، از این‌رو از این 2 به عنوان عوامل سرطان‌زا یاد می‌شود.

به گفته ‌وی، با كاهش مقاومت بدن براثر استرس بدن قادر به از بین بردن سلول‌های سرطانی نیست.

وی از عوامل محیطی، ژنتیك و مصرف برخی غذاها به عنوان سایر عوامل سرطان‌زا نام برد و افزود: به عنوان مثال نوشیدن چای داغ و جویدن ماده‌ای موسوم به 'ناس' افزایش موارد سرطان‌های دستگاه گوارش و مری را در خطه‌ای از شمال كشور نظیر استان گلستان و گنبدكاووس را رقم زده است.

دكتر آرمین با بیان اینكه بااین وجود هنوز علت اصلی بروز سرطان ناشناخته است گفت: در كشور ژاپن سرطان معده، در آمریكا سرطان كولون و در زنان ایرانی سرطان پستان و كولون شایع است كه خود گویای تاثیر فاكتور محیطی در بروز سرطان‌هاست.

وی استعمال مواد دخانی، مصرف الكل، چاقی و پرخوری را از دیگر علل بروز سرطان برشمرد و افزود: بی‌اشتهایی، كم‌خونی، كاهش وزن ناگهانی از علائم و نشانه‌های بروز سرطان است و در بسیاری از كشورها برای تشخیص زودهنگام و درمان موثر سرطان كولون آزمایش مدفوع از نظر وجود خون مخفی از پس از 45 سالگی انجام می‌دهند.

عضو كمیته علمی ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی كشور به زنان توصیه كرد تا با خودآزمایی بالینی(( Self Examinationو شناسایی توده‌های سرطانی در پستان با مراجعه زودهنگام به پزشك درمان را در مراحل اولیه بیماری دریافت كنند.

دكتر آرمین یادآور شد: در ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی كه با عنوان 'مدیریت عود و عوارض سرطان‌های شایع پس از درمان در ایران 11 تا 13 آبان 90 در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود نحوه مدیریت عود و عوارض سرطان‌های دستگاه گوارش به عنوان یكی از شایع‌ترین سرطان‌های ایران بررسی می‌شود و شركت در این كنگره برای عموم آزاد است. 

منبع: ایرنا


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 4 + 8



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء