موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > سیگار عاملی برای پوکی استخوان و یائسگی زودرس در زنان
سیگار عاملی برای پوکی استخوان و یائسگی زودرس در زنان

یک فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه مصرف سیگار منجر به عدم جذب کلسیم و کاهش تراکم توده‌های استخوانی می‌شود، اظهار کرد: زنانی که به صورت دائم از سیگار استفاده می‌کنند در سنین پایین‌تری مبتلا به یائسگی می‌شوند.

دکتر اکبر سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه احتمال ابتلا زنان یائسه و افراد میانسال به پوکی استخوان بیشتر است، گفت: در صورت کاهش تراکم بافت‌های استخوانی ممکن است استخوان‌ها حتی بر اثر وزن شخص نیز شکسته شوند که این شکستگی‌ها بیشتر در قسمت‌های مچ دست و استخوان ران ایجاد می‌شود.

وی با تاکید به اینکه پوکی استخوان منجر به کاهش قد و شکستگی‌های دردناک می‌شود، یادآور شد: استخوان‌های افراد 25 تا 30 سال از بیشترین میزان تراکم و سختی برخوردار است. این بیماری بدون علائم اولیه است، اما می‌توان از کمردرد، تغییر شکل ستون فقرات و درد ناگهانی پشت به عنوان علائم ابتلا به این بیماری نام برد.

سلطانی با اشاره به اینکه بروز شکستگی‌های خفیف در نواحی لگن، استخوان ران، مچ دست، ساعد و بازو نشانه ابتلا به پوکی استخوان است، گفت: میزان توده‌های استخوانی زنان نسبت به مردان 20 تا 30 درصد کمتر است. بنابراین ابتلای زنان به این بیماری شایع‌تر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: مصرف کلسیم کافی می‌تواند منجر به پیشگیری از کاهش توده‌های استخوانی شود. اغلب افراد بالغ نیازمند مصرف یکهزار تا 1500 میلی گرم کلسیم دارند.

وی با اشاره به اینکه مصرف سیگار منجر به عدم جذب کلسیم و کاهش توده‌های استخوانی می‌شود، گفت: همچنین زنانی که به صورت دائم از سیگار استفاده می‌کنند در سنین پایین‌تری یائسه شوند.

سلطانی، ورزش، انجام اصول زندگی سالم و دریافت کلسیم کافی را به عنوان عوامل درمان بیماری پوکی استخوان دانست و اظهار کرد: تعیین و اندازه تراکم استخوانی از مچ دست، ستون فقرات و بخش فوقانی ران بهترین روش درمان برای بیماران مبتلا نشده به شکستگی است.

این فوق تخصص غدد در پایان تصریح کرد: تعیین اندازه تراکم استخوانی نقش موثری در درمان اولیه این بیماری توسط پزشک دارد.
تاریخ: 25-08-93
منبع: ایسنا

کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 4 + 4



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء