موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > تشخیص تک سلول سرطانی با کمک نانوکاوشگر
تشخیص تک سلول سرطانی با کمک نانوکاوشگر

محققان دانشگاه تهران مکانیزم جدیدی را به عنوان یک سیستم تشخیصی در حوزه‌ شناسایی سلول‌های سرطانی معرفی کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این روش قادر است بدون استفاده از نشانگرهای شیمیایی، سرطانی بودن یک تک سلول را با استفاده از کاوشگرهای متشکل از نانولوله‌های سیلیکونی در مراحل آغازین بیماری شناسایی کند.
مطالعه بر روی رفتارهای تک سلولی در حوزه سرطان همیشه مورد توجه محققان بوده است، زیرا باعث نیل به یافته‌های ارزشمندی برای پی بردن به رفتار این سلول‌ها می‌گردد. 
در این تحقیق از روشی برمبنای پاسخ الکتریکی سلول به تحریک مکانیکی آن به ‌عنوان روشی نوین در تشخیص سلول‌های سرطانی استفاده شده است.
دکتر محمد عبدالاحد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در توضیح نحوه‌ عملکرد این روش گفت: برای رسیدن به این هدف ، یک کاوشگر (پروب) از نانولوله‌های سیلیکونی همراه با میکرو پیپت شیشه‌ای فعال‌شده از نظر الکتریکی طراحی شده است، این نانوکاوشگر با اعمال تنش مکانیکی و کشیدن سلول توسط میکرو پیپت، سیگنال الکتریکی حاصل از سلول را ثبت و بررسی می‌نماید؛ در واقع روند کار سیگنال‌گیری مستقیم از سلول و ارتباط مستقیم امپدانس الکتریکی و تحریک مکانیکی سلول است که جهت تشخیص مراحل اولیه‌ سرطان به کار می‌رود و بدین ترتیب می‌توان الگوی جدیدی برای تشخیص سلول‌های سرطانی ارائه داد.
این تحقیقات از تلاش‌ های دکتر محمد عبدالاحد، دکتر سید شمس الدین مهاجرزاده اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر مرتضی محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهندس جانملکی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علی سعیدی و امید ماشینچیان دانشجویان دکترای دانشگاه تهران حاصل شده که نتایج آن در مجله‌ی Nanoscale (جلد 7، شماره 5، سال 2015، صفحات 1879 تا 1887) به چاپ رسیده است.
منبع: ایرنا
تاریخ: 22-04-94

کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 - 5



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء