موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > آلودگی هوا در طولانی مدت موجب بروز سرطان ریه می شود
آلودگی هوا در طولانی مدت موجب بروز سرطان ریه می شود

فوق تخصص ریه از فرانسه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد که آلودگی هوا در طولانی مدت منجر به بروز انواع سرطان ها از جمله سرطان ریه می شود .
دکتر قمر تاج خان بابایی : امروزه گسترش زندگی شهری و صنعتی به همراه افزایش تردد خودروها در کلان شهرهای بزرگ باعث شده است که میزان آلودگی ناشی از سوخت ناقص خودروها و گاز متصاعد شده از لنت ترمزها افزایش یابد . حجم زیادی از گازها و ذرات مضر از طریق تردد خودروها وارد هوا می شود و این آلاینده ها به هنگام استنشاق وارد ریه ها می شود .

فوق تخصص ریه از فرانسه یادآور شد که ریه به عنوان فیلتر در بدن انسان عمل می کند. تمام مواد و ذرات آلوده هوا در اثر تنفس وارد ریه می شود و ضمن آسیب به ریه ، از طریق آن وارد دیگر اعضای بدن خواهد شد.

خان بابایی ادامه داد: دود سیاه ناشی سوحت های خودروها ، کارخانه ها ، ریز گردها و ذرات ریز موجود در هوا با چشم قابل رویت نیستند درحالی که برای سلامتی انسان بسیار زیان آور هستند و می تواند بروز بیماری های تنفسی و ریوی افزایش دهند. 

به گفته وی آلودگی هوا علاوه بر این که سیستم تنفسی بدن را به خطر می اندازد بر سیستم ایمنی ، گوارش ، مغز و اعصاب تاثیر منفی می گذارد و همچنین می تواند منجر به بروز بیماری هایی مانند سینوزیت ، انواع آلرژی ها ، عفونت و ذات الریه شود .

خان بابایی تاکید کرد که آلودگی هوا همچنین می تواند در میزان یادگیری و ضریب هوشی کودکان تاثیر بگذارد و موجب کاهش یادگیری شود. آلودگی هوا همچنین رشد و نمو جنین در داخل رحم مادر را دچار مشکل می کند و در ساخت و آناتومی ریه جنین تغییراتی ایجاد می کند به طوری که این کودکان پس از تولد دارای زمینه آسم و عفونت ریه هستند.

وی یادآور شد :بررسی ها و مطالعات نشان می دهد که آلودگی هوا ناشی از سوخت خودروها ، یکی از علل عدم رشد کافی نوزاد است و می تواند خطر تولد نوزادهای نارس را افزایش دهد .همچنین این آلودگی ها زمینه بروز آلرژی ها را در فرد افزایش می دهد.

این فوق تخصص ریه توصیه کرد که آن دسته از افرادی که دارای بیماری های زمینه ای چون بیماری قلبی، بیماری ریوی ، نقص سیستم ایمنی ، بیماران سرطانی و شیمی درمانی هستند در روزهایی که هوا آلوده است از تردد در خیابان جدا خودداری کنند.
منبع: ایرنا
تاریخ: 92/10/09


کلیدواژه ها: 
نــــــظرات
  • نسيبه
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۱
    خيلي خوبه كه آمار سرطان رو در كشورمون بدونيم
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 4 + 8



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء