موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پروستات افزايش می‌دهد
مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پروستات افزايش می‌دهد

خوردن گوشت قرمز به ويژه گوشت قرمز طبخ شده در حرارت‌های بالا، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزايش می‌دهد.
نتايج يك پژوهش از دانشگاه كاليفرنيای جنوبی و مؤسسه پيشگيري از سرطان كاليفرنيا نشان داد كه پخت و پز گوشت قرمز در درجه حرارت‌های بالا به خصوص هنگامی كه آنها در ماهيتابه سرخ می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان پروستات از نوع پيشرفته را افزايش می‌دهند.

براساس اين گزارش محققان با بررسی داده‌هاي جمع‌آوري شده از 2000 نفر در سانفرانسيسكو و لس‌آنجلس كه 1000 نفر آنها به سرطان پروستات مبتلا بودند و با استفاده از يك پرسشنامه جامع كه براساس نوع مصرف گوشت قرمز و مرغ و شيوه‌هاي پخت و پز آنها تنظيم شده بود، دريافتند كه مردانی كه بيش از 5/1 وعده در هفته گوشت قرمز سرخ شده در ماهیتابه می‌خوردند، تا 30 درصد بيشتر از بقيه در معرض خطر ابتلا به اين نوع سرطان قرار گرفتند.

نتايج حاصل از اين گزارش همچنين می‌افزايد: مردانی كه بيش از 5/2 وعده در هفته نيز گوشت قرمز پخته شده در درجه حرارت‌هاي بالا را مصرف می‌كردند، امكان ابتلا به سرطان پروستات را در خود تا 40 درصد بيشتر از بقيه افزايش داده‌اند.

از طرفی نتايج ديگر اين مطالعه می‌افزايد كه خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌تواند ناشي از شكل گرفتن مواد سرطانزای HCAs‌(آمين‌هاي هتروسيكليك) و PAHs (هيدروكربن‌هاي آروماتيك چند حلقه‌ای) باشد كه از آسيب DNA‌ در طول پخت و پز گوشت‌ها در درجه حرارت‌های بالا براي مدت زمان‌هاي طولانی و يا دود كردن گوشت‌ها به‌وجود مي‌آيد.

از طرفی نتايج ديگر اين مطالعه با مقايسه گروه‌های غذايی تهيه شده از گوشت قرمز مانند همبرگر و استيك حاكی از آن است كه سطوح مختلفی از تجمع مواد سرطان‌زا در بافت همبرگر بيشتر از استيك بوده است و بهمين خاطر بيشتر و سريع‌تر به درجه حرارت‌های داخلی و خارجی بالاتر می‌رسد.

به گفته محققان در اين ميان مردان با پيروی كردن از رژيم‌های غذايي شامل گوشت‌های مرغ و ماهی پخته شده كمتر مبتلا به اين سرطان شده و همچنين سرخ كردن در ماهی‌تابه نيز بدون در نظر گرفتن نوع گوشت مانند ماهی و مرغ و گوشت‌های قرمز نيز با افزايش خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه است.

گفتنی است: محققان در مطالعات پيشين خود نيز ارتباط بين استفاده از رژيم‌های غذايی سرشار از گوشت قرمز و خطر ابتلا به سرطان پروستات را اثبات كرده‌اند ولی شواهد آنها نسبت به اين مطالعه محدودتر بوده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران
تاریخ: 91/6/6

کلیدواژه ها: 
نــــــظرات
  • حسین
  • ۵ مهر ۱۳۹۱
    با سلام وخسته نباشی خدمت همه شما عزیزان که اطلا عات ما را بیشتر مکنید سپاس
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 7 - 9



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء