موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > تست‌های غربالگری که همة خانم‌ها باید انجام دهند: قسمت اول
تست‌های غربالگری که همة خانم‌ها باید انجام دهند: قسمت اول

چرا انجام تست‌های غربالگری مهمند؟

یکی از مهمترین کارهایی که شما می‌توانید برای سلامتی‌تان انجام دهید این است که تست‌های غربالگری مناسب را در زمان مناسب انجام دهید.

انجام به موقع تست‌های غربالگری باعث می‌شوند بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت قبل از آنکه علامتدار شوند تشخیص داده شوند و در نتیجه راحت‌تر درمان شوند. انتخاب تست غربالگری مناسب برای هر فرد بستگی به سن و عوامل خطر شخص دارد.

1. سرطان پستان:

اگر سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شود امید به بهبودی بسیار بالا می‌رود زیرا: تودة کوچک را راحت‌تر می‌توان از طریق جراحی خارج کرد و وقتی توده کوچک است احتمال درگیری سیستم لنفاوی و سایر قسمت‌های بدن مانند ریه کمتر است.

اگر سن شما در دهة بیست یا سی است و هیچ عامل خطر شناخته‌شده‌ای مربوط به سرطان پستان ندارید معاینة پستان توسط پزشک هر 3 سال یکبار برای سلامتی شما کافی است.

غربالگری سرطان پستان از طریق انجام ماموگرافی

توصیه شده است خانم‌هایی که عامل خطر شناخته‌شده‌ای مربوط به سرطان پستان ندارند در سن 74-50 سالگی هر 2 سال باید ماموگرافی انجام دهند. ماموگرافی می‌تواند سرطان پستان را 3 سال قبل از آنکه بتوان توده را با معاینه لمس کرد تشخیص دهد ولی باید توجه کرد یک ماموگرافی طبیعی نمی‌تواند عدم وجود سرطان پستان را به‌طور کامل قطعی کند.

2. سرطان دهانة رحم:

دهانة رحم قسمتی از رحم که در واژن قرار دارد. یکی از مهمترین عواملی که منجربه بروز سرطان دهانة رحم می‌شود عفونت مزمن با ویروس پاپیلومای انسانی است. تست غربالگری می‌تواند منجربه تشخیص سریع و به موقع سرطان در مرحله‌ای شود که سرطان کاملاً قابل درمان است. با انجام این تست می‌توان سلول‌ها را در مرحله پیش‌سرطانی تشخیص داد و قبل از آنکه تغییرات سلولی تبدیل به سرطان شوند اقدام به درمان آنها کرد. 

غربالگری سرطان دهانة رحم با پاپ اسمیر

از طریق انجام تست پاپ اسمیر سلول‌های دهانة رحم جمع‌آوری می‌شوند و جهت بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. این آزمایش غربالگری باید در سن 21 سالگی شروع شود. اگر سرطان دهانة رحم در مراحل اولیه تشخیص داده شود کاملاً قابل درمان است.

3. پوکی استخوان و شکستگی استخوان‌ها:

زمانی‌که پوکی استخوان رخ می‌دهد استخان‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند. پوکی استخوان در خانم‌های بعد از سنین یائسگی به‌صورت شایع رخ می‌دهد. علامت پوکی استخوان به‌وجود آمدن شکستگی نامتناسب با شدت ضربه است. پوکی استخوان هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان می‌باشد.

غربالگری پوکی استخوان:

از طریق انجام یک تست به نام جذب اشعه دو لایه (DXA) می‌توان میزان مادة معدنی موجود در استخوان را اندازه‌گیری کرد. اگر خانم‌ها عامل خطر شناخته‌شده‌ای برای رخداد پوکی استخوان ندارند باید در سن 65 سالگی این تست را انجام دهند و اگر عوامل خطری برای پوکی استخوان دارند باید در سنین میانسالی و کمتر از 65 سالگی تحت بررسی قرار گیرند.

منبع : وب امدی

تاریخ: 19/10/90


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 7 - 8



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء