موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان
بسم الله الرحمن الرحیم    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
جستجو
مرکز جامع سرطان
تغییر سایز حروف: افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف
صفحه اصلی > تازه ها > خطر سرطان در خودرو
خطر سرطان در خودرو

همه رانندگان خودرو عادت دارند بلافاصله بعد از سوار‌شدن به‌ خودروی خود در تابستان، از کولر خودرو برای سرد‌کردن فضای داخل وسیله نقلیه استفاده کنند، اما متخصصان می‌گویند که‌ به دلیل انباشته‌شدن گازهای خطرناکی که از وسایل پلاستیکی داخل خودرو متصاعدمی‌شود، قرار گرفتن در این محیط می‌تواند برای سلامتی سرنشینان خطرناک باشد.

در همین زمینه دکترقانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه داشبورد، صندلی و سیستم تهویه هوای خودرو در صورتی که مدت زیادی خودرو زیر نور مستقیم آفتاب باقی بماند و گاز خنک‌کننده خودرو نشتی داشته باشد گاز بنزن در محیط خودرو ایجاد می‌شود که بسیار خطرناک و سمی است، گفت: فورا بعد از نشستن در خودرو، کولر ماشین را روشن نکنید بلکه ابتدا پنجره‌ها را پایین دهید تا هوای خودرو جابه‌جا شود و سپس سیستم تهویه را روشن کنید.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که سوار خودرویی با پنجره‌های بسته می‌شوند به‌طور اجتناب‌ناپذیری در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می‌گیرند؛ بنابراین توصیه می‌شود قبل از سوار شدن، پنجره و در خودرو را باز بگذارید تا هوای سمی انباشته‌شده در خودرو خارج شود.

براساس تحقیقات صورت گرفته، داشبورد، صندلی و سیستم تهویه هوای خودرو از خود گاز بنزن ساطع می‌کنند که یک گاز بسیار سمی و سرطان‌زاست، علاوه بر سرطانزایی، گاز بنزن به استخوان‌ها آسیب رسانده و نیز باعث ابتلا به آنومیا (نوعی سرطان خون مربوط به گلبول‌های قرمز خون) و کاهش سطح گلبول‌های سفید بدن می‌شود، همچنین تماس طولانی‌مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوکمیا (نوع دیگری از سرطان خون مربوط به گلبول‌های سفید خون) و در مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان، باعث سقط جنین در خانم‌ها می‌شود.

میزان سطح قابل‌قبول بنزن در هوای آزاد حدود 50‌میلی‌گرم در هر فوت مربع است، در حالی که میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره‌های بسته بین 200تا 400‌میلی‌گرم است. حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای 40 درجه سانتی‌گراد پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل آن بین 2هزار تا 4هزار ‌میلی‌گرم بالا می‌رود که 40‌برابر بیشتر از سطح قابل‌قبول آن است. علاوه بر موارد ذکر شده، بنزن گازی است که کلیه‌ها و کبد را تحت‌تأثیر قرار داده و از همه خطرناک‌تر اینکه بدن انسان به سختی می‌تواند این ماده سمی و خطرناک را دفع کند.


کلیدواژه ها: 
ارســال نـظر
کاربر گرامی برای طرح سوالات پزشکی به بخش مشاوره سلامت مراجعه نمایید تا سوال شما توسط متخصصین موسسه پاسخ داده شود. به سوالاتی که در این بخش ارسال میشوند ترتیب اثر داده نمیشود.

نام (اختیاری)
پست الکترونیک(اختیاری)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (اختیاری)
نظرشمــا
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
اظهارنظرهای جدید به این مطلب،به ایمیل من ارسال گردد
* لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید *
لطفا حاصل عبارت را در محل زیر وارد نمایید:
= 3 - 5



جدول شناسه
 

مشاوره سلامت

عضو خبرنامه شوید



مطالب ارائه شده در پايگاه اينترنتي موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود
صفحه اصلی درباره ما نقشه سایت حفظ حریم شخصی ارتباط با ما پست الکترونیکی اعضاء